အမွတ္အသားသ႐ုပ္ (၄) ဂုဏ္သိကၡာအတြက္ ေတာင္းဆိုခ်က္ႏွင့္ မေက်နပ္မႈ၏ ႏိုင္ငံေရး

Francis fukuyama  ေရး၍ ေက်ာ္ဝင္းဘာသာျပန္သည္။

က်ယ္ျပန္႔ေသာ ကိစၥေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္အေနႏွင့္ သူ၏ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါမ်ားကို သူတို႔အုပ္စု၏ ဂုဏ္သိကၡာမွာ အေစာ္ကားခံေနရၿပီ၊ မတရားခ်ိဳးႏွိမ္ခံေနရၿပီ သို႔မဟုတ္ လ်စ္လ်ဴ႐ႈအေလးမထားခံေနရၿပီ စေသာ အျမင္မ်ားျဖင့္ လႈံ႔ေဆာ္စည္း႐ုံးေလ့ရွိၾကသည္။ ဤမေက်နပ္ခ်က္ကပင္ သက္ဆိုင္ရာအဖြဲ႕၏ ဂုဏ္သိကၡာအေပၚ အမ်ားျပည္သူ၏ သိမွတ္လက္ခံမႈကို ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္ေပၚေစသည္။ ဤသို႔ အရွက္ရေနေသာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္အေနႏွင့္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားေသာ သူ၏ဂုဏ္သိကၡာကို ရွာေဖြရာတြင္ စိတ္လႈပ္ရွားမႈက စီးပြားေရးအက်ိဳးအျမတ္ထက္ စိတ္ကိုပို၍ ဖိစီးထားေလ့ရွိသည္။ တစ္နည္းဆိုရလၽွင္ ‘ေ႐ြးခ်ယ္ထားေသာ စိတ္ဒဏ္ရာ’ မ်ားျဖင့္ နာၾကည္းစရာမ်ားကို ‘ဆြ’ ေပးတတ္သည့္သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။

ဤနည္းျဖင့္ ႐ုရွားသမၼတ ဗလာဒီမာပူတင္က ယခင္ဆိုဗီယက္ယူနီယံၿပိဳကြဲသြားသည့္ အလြမ္းဇာတ္ႀကီးကို ပထမခင္းျပၿပီး ဥေရာပႏွင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတို႔အေနႏွင့္ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားေလာက္ကရွိခဲ့ေသာ ႐ုရွား၏အားနည္းခ်က္မ်ားကို အသုံးခ်ကာ NATO တပ္ဖြဲ႕မ်ားကို ႐ုရွားနယ္စပ္အထိ မည္သို႔ေမာင္းပို႔ခဲ့သည္ကို ရွင္းျပသည္။ ပူတင္မွာ အေနာက္တိုင္းႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၏ က်င့္ဝတ္အရ သာလြန္မႈဆိုသည္ကို စက္ဆုပ္႐ြံ႕ရွာသူျဖစ္ေလရာ ႐ုရွားကိုလည္း (သမၼတအိုဘားမား တစ္ခါကေျပာခဲ့ဖူးသလို) အားနည္းေသာေဒသ ဆိုင္ရာပေလရာတစ္ေယာက္လို မဆက္ဆံေစလို၊ ဂရိတ္ပါဝါတစ္ရပ္အေနႏွင့္ ဆက္ဆံေစလိုသည္။ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္က ဟန္ေဂရီဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ‘ဗစ္တာေအာ့ဘန္’ ေျပာဆိုခဲ့သည္မွာလည္း ဤသေဘာပင္ျဖစ္ပါသည္။ သူအာဏာျပန္ရခဲ့ေသာ ၂၀၁၀ မွာ ‘ဆုံမွတ္’ တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္ဟု သူကဆိုခဲ့သည္။ သူ႕စကား … “ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဟန္ေဂရီလူမ်ိဳးေတြဟာ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ကို ျပန္ရခ်င္တယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ တန္ဖိုးထားမႈကို ျပန္ရခ်င္တယ္။ ကိုယ့္အနာဂတ္ကို ျပန္ရခ်င္တယ္။ ဒီအတိုင္းလည္း ဆုံးျဖတ္ထားတယ္ …။”

အလားတူ တ႐ုတ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္ ရွီက်င့္ဖ်င္သည္လည္း တ႐ုတ္တို႔၏ ‘အရွက္တကြဲအက်ိဳးနည္းျဖစ္ရေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာ’ ဆိုသည္ကို အေသးစိတ္ အခ်ိန္ယူရွင္းျပေလ့ရွိသည္။ ၿပီးမွ တ႐ုတ္ျပည္အေနႏွင့္ သမိုင္းတြင္ရွိခဲ့ဖူးသည့္ ယခင္ေထာင္စုႏွစ္က ရရွိခဲ့ေသာ ‘ဂရိတ္ပါဝါ’ အေနအထားသို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိေအာင္ ႀကိဳးစားေနျခင္းကို အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ဂ်ပန္ႏွင့္ အျခားႏိုင္ငံမ်ားက တားဆီးဖို႔ ႀကိဳးစားေနၾကသည္ဟု စြပ္စြဲသည္။ အယ္လ္ခိုင္းဒါးအဖြဲ႕ကို ထူေထာင္ခဲ့သူ အိုစမာဘင္လာဒင္ႏွင့္ပတ္သက္လၽွင္လည္း သူ႕မိခင္ႀကီးက လြမ္းလြမ္းေဆြးေႏြးျပန္ေျပာဖူးသည္။ “အဲဒီတုန္းက သူ႕အသက္က ရွိလွမွ ၁၄ ႏွစ္သားပဲရွိဦးမယ္။ ဒါေပမဲ့ ပါလက္စတိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ သားက အစြဲအလမ္းႀကီးလြန္းတယ္။ ေဆာ္ဒီအာေရးဗီးယားက ကၽြန္မတို႔အိမ္မွာ တီဗီၾကည့္ေနတုန္းကေပါ့ …၊ သားမ်က္ႏွာေပၚမွာ မ်က္ရည္ေတြ စီးက်လာတယ္ …”။ အနာတရျဖစ္ခဲ့ရေသာ မြတ္ဆလင္အသိုင္းအဝိုင္းေၾကာင့္ ထိုစဥ္က သူျဖစ္ခဲ့ရေသာ ေဒါသေတြမွာ ေနာက္ပိုင္း သူ႕ဘ၀တြင္ ပဲ့တင္ထပ္လာဟန္ရွိပါသည္။ သူ၏ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ဘာသာေရးဝါဒီ အေပ်ာ္တမ္းတိုက္ခိုက္ေရးသမားလူငယ္ေလးေတြမွာ ကမၻာႏွင့္တစ္ဝန္း တိုက္ခိုက္ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခံေနရေသာ သူတို႔ယုံၾကည္မႈအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ရန္ ဆီးရီးယားသို႔ ထြက္ခြာသြားခဲ့ၾကသည္။ ယခင္အစၥလာမ္ႏိုင္ငံမ်ားရွိ အေစာပိုင္းအစၥလာမ္ယဥ္ေက်းမႈ၏ ဂုဏ္ယူဖြယ္ရာမ်ားကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ၾကမည္ဟုလည္း သူတို႔တစ္ေတြ ယုံၾကည္ေမၽွာ္လင့္ခဲ့ၾကသည္။

ေစာ္ကားခံရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ မေက်နပ္မႈမွာ အားေကာင္းေသာ အင္အားစုတစ္ရပ္ျဖစ္လာတတ္ပါသည္။ ဤသေဘာကို ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း ေတြ႕ရတတ္သည္။ ဥပမာ – BLM ဟု အတိုေကာက္ေခၚေဝၚၾကေသာ ‘The Black Lives Matter’ လႈပ္ရွားမႈႀကီးပင္ျဖစ္သည္။ လူသိရွင္ၾကားျဖစ္သြားေသာ ရဲတပ္ဖြဲ႕၏ အာဖရိကန္ အေမရိကန္မ်ားအေပၚ သတ္ျဖတ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေပၚထြက္ လာေသာလႈပ္ရွားမႈျဖစ္ပါသည္။ ဖာဂူဆန္ (မစ္ဆိုရီ-ျပည္နယ္)၊ ဘလာ တီမိုး၊ နယူးေယာ့ႏွင့္ အျခားေဒသမ်ားတြင္ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ရဲတပ္ဖြဲ႕၏ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈကို ခံလိုက္ရေသာ သားေကာင္မ်ား၏ ျဖစ္ရပ္ကို ျပင္ပကမၻာမွ သတိျပဳမိလာေစရန္ ေဖာ္ထုတ္လိုက္ေသာ လႈပ္ရွားမႈႀကီး ျဖစ္ပါသည္။

ေကာလိပ္ပရဝုဏ္မ်ားႏွင့္ အေမရိကန္တစ္လႊားရွိ ႐ုံးဌာနမ်ားတြင္ ကူးစက္ျမန္ဟန္ရွိေသာ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာေႏွာင့္ယွက္မႈႏွင့္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ားေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီးထုမွာ ေဒါသထြက္ေနၾကသည္ဟု သိရသည္။ ေနာက္ဆုံးေကာက္ခ်က္ခ်လိုက္သည္မွာ သူတို႔ႏွင့္ သက္တူ႐ြယ္တူ အမ်ိဳးသားမ်ားက သူတို႔လို မခံစားၾကရဟုဆိုသည္။ ‘ဥဘေတာဗ်ဥၨန’ (Transgender) မ်ား၏ အခြင့္အေရးႏွင့္ပတ္သက္လၽွင္လည္း ယခင္က ရွင္းရွင္းလင္းလင္းခြဲျခားဆက္ဆံခံရမႈ၏ ပစ္မွတ္အျဖစ္ အသိအမွတ္အျပဳမခံခဲ့ရပါ။ အခုမွ အေရးတႀကီး ျပႆနာျဖစ္လာပါသည္။ အလားတူ ေဒၚနယ္ထရမ့္ကို မဲေပးလိုက္သူမ်ားကိုယ္တိုင္က အတိတ္ကာလကို ျပန္လြမ္းေနသည္ဟုသိရသည္။ သူတို႔ကိုယ္ပိုင္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရွိ သူတို႔ေနရာတြင္ ဘ၀မွာ ပိုမိုလုံၿခဳံမႈရွိၿပီး သူတို႔၏လႈပ္ရွားမႈမ်ားမွတစ္ဆင့္ အေမရိကကို ေနာက္တစ္ႀကိမ္ႀကီးက်ယ္ေအာင္ ဖန္တီးႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ေမၽွာ္လင့္ခဲ့ၾကဖူးသည္။ အခ်ိန္ႏွင့္ ေနရာခပ္လွမ္းလွမ္းမွ ပူတင္၏ေထာက္ခံသူမ်ားမွာ အေနာက္တိုင္းအီလစ္မ်ား၏ အထင္အျမင္ေသးျခင္းႏွင့္ အေပၚစီးဆက္ဆံဟန္ကို ႀကဳံရဖူးသလို အေမရိကမွ ေက်းလက္မဲဆႏၵရွင္မ်ားမွာလည္း ၿမိဳ႕ျပအီလစ္မ်ားႏွင့္ သူတို႔၏ မီဒီယာ မိတ္ေဆြမ်ားက မိမိတို႔ႏွင့္ မိမိတို႔ျပႆနာမ်ားကို အလားတူ ဥေပကၡာျပဳထားၾကသည္ဟု ခံစားေနရသည္။

မေက်နပ္မႈ၏ႏိုင္ငံေရးကို လက္ေတြ႕က်င့္သုံးၾကသူခ်င္းမွာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး သိမွတ္လက္ခံထားၾကသည္မ်ားရွိသည္။ ဗလာဒီမာပူတင္ႏွင့္ ေဒၚနယ္ထရမ့္တို႔ အျပန္အလွန္ သပၸါယျပဳထားၾကသည္မွာ ပုဂၢိဳလ္ေရးသက္သက္မဟုတ္။ သူတို႔ရင္ထဲတြင္ အျမစ္တြယ္ေနသည့္ တူညီေသာ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒျဖစ္သည္။ ဤကိစၥႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဗစ္တာေအာ့ဘန္က ယခုလိုရွင္းျပသည္။ ‘အခိုင္အမာသီအိုရီအခ်ိဳ႕က ယခုအခါ အေနာက္ကမၻာတြင္ အေျပာင္းအလဲေတြ ေပၚထြက္ေနၿပီဟု ေဖာ္ျပၾကသည္။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးႀကိဳးဝိုင္းထက္ ေပၚထြက္လာေသာ စင္ျမင့္ေပၚတြင္ အေမရိကန္သမၼတ တိုက္ပြဲဝင္ေနသည္မွာ ‘ႏိုင္ငံစုံေက်ာ္ အီလစ္မ်ား’ (သူတို႔ကို ‘ဂလိုဘယ္’ ဟုေခၚသည္) ႏွင့္ ‘မ်ိဳးခ်စ္ အမ်ိဳးသားအီလစ္မ်ား’ ၾကားတိုက္ပြဲပင္ျဖစ္သည္” ဟု ဆိုပါသည္။ သူေျပာေသာ ဒုတိယအမ်ိဳးအစား ‘မ်ိဳးခ်စ္အမ်ိဳးသားအီလစ္’ ဆိုသည္ ထဲတြင္ ထရမ့္မွာ အေစာဆုံးစံျပနမူနာတစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။

ကိစၥအားလုံးတြင္ ႐ုရွား သို႔မဟုတ္ တ႐ုတ္ျပည္လို ဂရိတ္ပါဝါ တစ္ခုျဖစ္ေစ၊ အေမရိက သို႔မဟုတ္ ၿဗိတိန္မွ မဲဆႏၵရွင္မ်ားျဖစ္ေစ အုပ္စုတိုင္းအေနႏွင့္ မိမိတို႔တြင္ အမွတ္အသားသ႐ုပ္တစ္ရပ္ရွိသည္ဟု ယုံၾကည္ထားၾကသည္။ အဆိုပါအမွတ္အသားသ႐ုပ္ကို (တိုင္းျပည္ တစ္ျပည္ျဖစ္လၽွင္) ျပင္ပကမၻာ၏ (လူပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ျဖစ္လၽွင္) လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အျခားအဖြဲ႕ဝင္မ်ား၏ လုံေလာက္ေသာ သိမွတ္လက္ခံမႈကို မရဟုယူဆထားၾကသည္။ အဆိုပါအမွတ္အသားသ႐ုပ္မ်ားမွာ မယုံၾကည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေထြျပားသည္။ တိုင္းျပည္၊ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးစုမ်ားအေပၚ အေျခခံသည္လည္းရွိသည္။ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ သို႔မဟုတ္ က်ား-မဆိုင္ရာ တိမ္းၫြတ္မႈအေပၚ အေျခခံသည္လည္းရွိသည္။ ဤအရာအားလုံးမွာ ဘုံျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္မ်ား၏ တစ္နည္းအမွတ္အသားသ႐ုပ္ ႏိုင္ငံေရး၏ သ႐ုပ္သကန္မ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။
‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္’ ႏွင့္ ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္ႏိုင္ငံေရး’ ဆိုေသာ ေဝါဟာရမ်ား၏ ဇာစ္ျမစ္မွာ ႏႈိင္းယွဥ္ျခင္းအားျဖင့္ သိပ္မၾကာလွေသးဟု ဆိုရပါလိမ့္မည္။ ပထမေဝါဟာရ (အမွတ္အသားသ႐ုပ္) ဆိုသည္ကို ၁၉၅၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားေလာက္က စိတ္ပညာရွင္ ‘အားရစ္ အာရစ္ဆန္’ ၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ လူသိမ်ားလာျခင္းျဖစ္သည္။ ဒုတိယေဝါဟာရ (အမွတ္အသားသ႐ုပ္ႏိုင္ငံေရး) ဆိုသည္မွာကား ၁၉၈၀ ႏွင့္ ၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားေလာက္က ေပၚထြက္ခဲ့ေသာ ယဥ္ေက်းမႈႏိုင္ငံေရးတြင္ ေရွ႕တန္းေရာက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ယေန႔ေခတ္တြင္
‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္’ ဆိုေသာ ေဝါဟာရမွာ က်ယ္ျပန္႔ေသာ အဓိပၸာယ္မ်ားစြာရွိလာသည္။ အခ်ိဳ႕ကိစၥမ်ားတြင္ လူမႈေရးအတန္းအစား သို႔မဟုတ္ အခန္းက႑တစ္ခုကို ရည္ၫႊန္းၿပီး အျခားေနရာတြင္မူ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေျခခံသတင္းအခ်က္အလက္ကို ၫႊန္းသည္။ (‘ကၽြန္ေတာ့္အမွတ္အသားသ႐ုပ္ေတာ့ အခိုးခံလိုက္ရၿပီ’ ဆိုသလိုမ်ိဳး) အမွတ္အသားသ႐ုပ္ကို ဤအဓိပၸာယ္ႏွင့္ သုံးသည္မ်ိဳးကို အၿမဲတမ္းလိုေတြ႕ႏိုင္သည္။

ဤစာအုပ္တြင္မူ ကၽြန္ေတာ့္အေနႏွင့္ ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္’ ကို အခိုင္အမာအဓိပၸာယ္တစ္ခုႏွင့္ သုံးထားပါသည္။ အမွတ္အသားသ႐ုပ္မွာ ေခတ္ၿပိဳင္ႏိုင္ငံေရးအတြက္ မည္မၽွအေရးႀကီးသည္ကို သေဘာေပါက္နားလည္ေစေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္ရန္ ရည္႐ြယ္ ခ်က္ျဖင့္ ဤသို႔သုံးထားျခင္းျဖစ္သည္။ ပထမဆုံးေျပာဖို႔လိုအပ္သည္မွာ အမွတ္အသားသ႐ုပ္အေနႏွင့္ လူတစ္ေယာက္၏ ‘စစ္မွန္ေသာ အတြင္းပိုင္းအတၱ’ႏွင့္ ‘ျပင္ပကမၻာႀကီး၏ လူမႈေရးစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားႏွင့္ ႏႈန္းစံမ်ား’ ၾကား ျခားနားခ်က္မွ ထြက္ေပၚႀကီးထြားလာျခင္းျဖစ္သည္ဆိုေသာ အခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းႏွင့္ ႏႈန္းစံမ်ားက အတြင္းပိုင္းအတၱ၏ တန္ဖိုးႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာကို လုံေလာက္စြာ သိမွတ္လက္ခံျခင္းမရွိပါေခ်။ လူ႕သမိုင္းတစ္ေလၽွာက္ လူပုဂၢိဳလ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ သူတို႔သက္ဆိုင္ရာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ သေဘာကြဲလြဲခဲ့ၾကသည္။ မိမိတို႔အျဖစ္ကို ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကပါလိမ့္မည္။ ဤသို႔ သေဘာကြဲလြဲခဲ့ၾကသည္မွာလည္း မိမိတို႔အမွားေၾကာင့္ဟု အမ်ားစုက သေဘာထားခဲ့ၾကသည္။ ေခတ္သစ္ေရာက္ေတာ့မွ သေဘာထားအျမင္မ်ား ေျပာင္းသြားျခင္းျဖစ္သည္။ စစ္မွန္ေသာ အတြင္းပိုင္းအတၱမွာ ပင္ကိုအားျဖင့္ တန္ဖိုးရွိသည္။ ျပင္ပလူ႕အဖြဲ႕အစည္းကသာ စနစ္တက်မွားယြင္းျခင္း ျဖစ္သည္။ အတြင္းပိုင္းအတၱကို တန္ဖိုးျဖတ္ရာတြင္လည္း လြဲမွားခဲ့သည္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို ထုံးတမ္းစဥ္လာႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ဖန္တီးေပးသည္မွာ အတြင္းပိုင္းအတၱမဟုတ္။ ကိုယ္တိုင္ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုအပ္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကိုယ္တိုင္ပင္ ျဖစ္သည္။

ဆိုခဲ့ပါအတြင္းပိုင္းအတၱသည္ပင္ လူ႕ဂုဏ္သိကၡာ၏ အေျခခံပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ႏွင့္တိုင္ အဆိုပါဂုဏ္သိကၡာ၏ သဘာ၀မွာ ‘ကိန္းရွင္’ တစ္ခုျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ႏွင့္အမၽွ ေျပာင္းလဲေလ့ရွိသည္။ အေစာပိုင္းယဥ္ေက်းမႈ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ဂုဏ္သိကၡာဆိုသည္ကို လူအနည္းငယ္အတြက္သာ မွတ္ယူထားၾကသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ စစ္ပြဲတြင္ အသက္စြန္႔ရန္ ဝန္မေလးေသာ စစ္သည္ေတာ္မ်ားအတြက္သာျဖစ္သည္။ အျခားလူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္မူ ဂုဏ္သိကၡာဆိုသည္ကို ေမြးရာပါတန္ဖိုးအေပၚ အေျခခံေသာလူအားလုံး၏ ပင္ကိုယ္အရည္အခ်င္းဟု ယူဆၾကသည္။ အျခားေနရာတြင္မူ မၽွေဝလက္ခံထားေသာ မွတ္စုမွတ္တမ္းမ်ား၊ အေတြ႕အႀကဳံမ်ားျဖင့္ ၾကယ္၀သည့္အုပ္စုႀကီးတစ္ခု၏ အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္ရျခင္းကိုသာ ဂုဏ္သိကၡာဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။

ေနာက္ဆုံးအေနႏွင့္ဆိုရလၽွင္ ဂုဏ္သိကၡာ၏ အတြင္းပိုင္းခံစားမႈက ‘အသိအမွတ္ျပဳခံလိုမႈ’ ကို ရွာေဖြသည္။ ဤေနရာတြင္ မိမိတန္ဖိုးကို မိမိကိုယ္တိုင္ အသိအမွတ္ျပဳ႐ုံမၽွႏွင့္မၿပီး။ အျခားသူမ်ားက လူသိရွင္ၾကားအသိအမွတ္ျပဳဖို႔လည္း လိုေသးသည္။ ပို၍ဆိုးသည္မွာ သူမ်ား က မိမိကို မတရားသျဖင့္ ေဝဖန္ျခင္း၊ မိမိျဖစ္တည္မႈကို အသိအမွတ္မျပဳျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။ မိမိကိုယ္ကိုယ္ တန္ဖိုးထားျခင္းဆိုသည္မွာ အျခားသူမ်ား၏ ေလးစားသမႈရွိျခင္းမွ ေပၚထြက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမူ လူသားထုအေနႏွင့္ သဘာ၀အရပင္ ‘အသိအမွတ္ျပဳခံလိုမႈ’ ကို လိုခ်င္ေတာင့္တေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖင့္ အမွတ္အသားသ႐ုပ္၏ ေခတ္သစ္အဓိပၸာယ္မွာ အမွတ္အသားသ႐ုပ္ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ထဲသို႔ လၽွင္ျမန္စြာ လွည့္လည္သြားေတာ့သည္။ ဤသို႔လွည့္လည္ရင္း လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းမွာ မိမိ၏တန္ဖိုးအေပၚ လူအမ်ား၏ အသိအမွတ္ျပဳခံလိုမႈကို ေတာင္းဆိုရွာေဖြလာေတာ့သည္။

သို႔ျဖင့္ အမွတ္အသားသ႐ုပ္ႏိုင္ငံေရးမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကမၻာ၏ ႏိုင္ငံေရးတိုက္ပြဲတြင္ ႀကီးမားေသာအစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္အျဖစ္ အက်ဳံးဝင္လာသည္။ ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ေရးမွ လူမႈေရးလႈပ္ရွားမႈသစ္မ်ားထိ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒႏွင့္ အစၥလာမ္ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈမွ ေခတ္ၿပိဳင္ အေမရိကန္တကၠသိုလ္ ပရဝုဏ္ႏိုင္ငံေရးအထိ အျပန္႔က်ယ္လာခဲ့သည္။ ေျပာၾကစတမ္းဆိုလၽွင္ ‘အသိအမွတ္ျပဳခံလိုမႈအတြက္ ႐ုန္းကန္ႀကိဳးပမ္းမႈမွာ လူ႕သမိုင္း၏ အဆုံးစြန္ေမာင္းႏွင္အားျဖစ္သည္’ ဆိုေသာ ဒႆနပညာရွင္ ေဟဂယ္၏ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ ေခတ္သစ္ကမၻာေပၚထြက္လာျခင္းကို နားလည္ေစေရးအတြက္ ေသာ့ခ်က္အက်ဆုံးစြမ္းအားတစ္ရပ္ဟု ဆိုရပါလိမ့္မည္။

လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္းက ေပၚထြက္လာေသာ စီးပြားေရးမမၽွတမႈမ်ားမွာ ယေန႔ ေခတ္ၿပိဳင္ႏိုင္ငံေရးကို ရွင္းျပရာတြင္ အဓိကအခ်က္ျဖစ္ေနသည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ စီးပြားေရးနာက်ည္းခ်က္မ်ားမွ ဂုဏ္သိကၡာက်ျခင္း၊ ႐ိုင္းျပေစာ္ကားခံရျခင္း စေသာ ပိုမိုစူးရွျပင္းထန္သည့္ ခံစားခ်က္မ်ားသို႔ အသြင္ေျပာင္းသြားသည္မွာလည္း အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ ေျပာၾကစတမ္းဆိုလၽွင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားလည္ထားေသာ စီးပြားေရးတြန္းအားဆိုရာတြင္ ဓနႏွင့္ အရင္းအျမစ္ကို ႐ိုးသားစြာလိုခ်င္႐ုံသက္သက္မၽွမဟုတ္။ အဆင့္တန္းျပသေကၤတႏွင့္ ေလးစားတန္ဖိုးထားစရာအျဖစ္ ေငြေၾကးကို သိျမင္နားလည္လာျခင္းက အဓိကျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္စီးပြားေရး သီအိုရီမ်ားမွာ ‘လူသားထုသည္ က်ိဳးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္မႈရွိစြာ စဥ္းစားႏိုင္သူမ်ားျဖစ္သည္။ သူတို႔၏ အသုံးဝင္မႈ (႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္းမက္လုံး) ကို အျမင့္ဆုံး ရွာေဖြႏိုင္ၾကသည္’ ဆိုေသာ အေကာက္အယူအေပၚ ဗဟိုျပဳတည္ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုသည္မွာ အဆိုပါ အဆုံးစြန္အစြမ္းကုန္ အျပဳအမူမ်ားကို ဆြဲဆန္႔လိုက္သည့္သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ သို႔ႏွင့္တိုင္ ေခတ္ၿပိဳင္ကမၻာရွိ အစစ္အမွန္လူသား၏ အျပဳအမူကို သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္စြာ အဓိပၸာယ္ေကာက္ၾကည့္မည္ဆိုလၽွင္ ႐ိုးရွင္းေသာ စီးပြားေရးပုံစံမ်ားမွေပးသည့္အသိထက္ ေက်ာ္ၾကည့္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။

ေခတ္သစ္ေဘာဂေဗဒပညာ အေျခခံတည္ေဆာက္ထားေသာ ေအာက္ပါအေကာက္အယူမ်ားကို ဘယ္သူကမွ (တရားဝင္) ခုခံေျပာဆိုၾကသည္ေတာ့မဟုတ္ပါ။ ‘လူသားထုသည္ က်ိဳးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္မႈရွိစြာ ျပဳမူလႈပ္ရွားၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို အေလးထား ေသာလူသားသည္ ပိုမိုမ်ားျပားေသာ ဓနႏွင့္ အရင္းအျမစ္မ်ားကို ရွာေဖြၾကသည္’ စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။ သို႔တေစ လူသားတို႔၏ စိတၱေဗဒမွာ ႐ိုးရွင္းေသာ စီးပြားေရးပုံစံမ်ားက ဖြင့္ဆိုျပသည္ထက္ ပိုမို႐ႈပ္ေထြးလွပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္အမွတ္အသား သ႐ုပ္ႏိုင္ငံေရးကို နားလည္ဖို႔မႀကိဳးစားခင္ လူသားတို႔၏ စိတ္ဓာတ္လႈံ႔ေဆာ္မႈႏွင့္ အျပဳအမူမ်ားကို နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္းႏွင့္ ႂကြယ္ႂကြယ္၀၀ နားလည္ေစရန္ အားထုတ္ဖို႔လိုပါလိမ့္မည္။ တစ္နည္းဆိုရလၽွင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ လူ႕ဝိညာဥ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ပိုမိုေကာင္းမြန္ သည့္ သီအိုရီတစ္ရပ္ အမွန္ပင္လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္ပါသတည္း။ 

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
ေက်ာ္ဝင္း (၂၆ ေအာက္တိုဘာ၊ ၂၀၁၈)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *