အမွတ္အသားသ႐ုပ္ (၅) ဂုဏ္သိကၡာအတြက္ ေတာင္းဆိုခ်က္ႏွင့္ မေက်နပ္မႈ၏ ႏိုင္ငံေရး

Francis fukuyama  ေရး၍ ေက်ာ္ဝင္းဘာသာျပန္သည္။

(၂)

စိတ္ဝိညာဥ္၏ တတိယအစိတ္အပိုင္း

The third part of the soul

ႏိုင္ငံေရးသီအိုရီမ်ားမွာ လူ႕အျပဳအမူဆိုင္ရာ သီအိုရီမ်ား၏ ထိပ္ေပၚတြင္ ထုံးစံအတိုင္း တည္ေဆာက္ထားၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အဆိုပါ သီအိုရီမ်ားအေနႏွင့္ လူသားထုအျပဳအမူမ်ား၏ ပုံစံတက်ျဖစ္မႈကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဝန္းက်င္ရွိ ကမၻာႀကီးမွေပးလိုက္ေသာ လက္ေတြ႕မ်က္ျမင္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားမွ ဆြဲထုတ္ၾကည့္ေလ့ရွိၾကသည္။ ရည္႐ြယ္ ခ်က္မွာ အဆိုပါအျပဳအမူမ်ားႏွင့္ မိမိတို႔ကို ဝိုင္းရံေနေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ၾကား က်ိဳးေၾကာင္းဆက္စပ္ေသာ အဆက္အသြယ္မ်ား ဆြဲထုတ္ယူႏိုင္ေလမည္လားဆိုေသာ ေမၽွာ္လင့္ခ်က္ႏွင့္ျဖစ္သည္။

သီအိုရီသေဘာေဆာင္ေသာ ေကာက္ခ်က္အျဖစ္ ခ်မွတ္ႏိုင္စြမ္းမွာ လူသားမ်ိဳးစိတ္၏ တစ္စစေျပာင္းလဲတိုးတက္လာေသာ ေအာင္ျမင္မႈနယ္ပယ္တြင္ အေရးႀကီးေသာအခ်က္အလက္တစ္ခုျဖစ္ေပသည္။ သို႔ႏွင့္တိုင္ လက္ေတြ႕က်ေသာ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ သီအိုရီမ်ားႏွင့္ သီအိုရီသေဘာေဆာင္ေသာ ေကာက္ခ်က္မ်ားကို အထင္ေသးတတ္ၾကသည္။ သို႔တေစ သူတို႔ကိုယ္တိုင္သည္ကား သူတို႔ကိုယ္တိုင္ သိမွတ္လက္ခံျခင္းမရွိေသာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ထုတ္ေဖာ္မေျပာဆိုႏိုင္သည့္ သီအိုရီမ်ားအေပၚတြင္သာ တစ္ခ်ိန္လုံးအေရးယူေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေနၾကသည္။

ေခတ္သစ္ေဘာဂေဗဒပညာမွာ ဤသို႔ေသာ သီအိုရီတစ္ခုအေပၚ အေျခခံထားျခင္းျဖစ္သည္။ ‘လူသားထုသည္ ဆင္ျခင္တုံတရားကို အေျခခံေသာ အသုံးဝင္မႈကို အျမင့္ဆုံးရရွိေအာင္ ေဆာင္႐ြက္သူျဖစ္သည္’ ဟု အဆိုပါသီအိုရီက ဖြင့္ဆိုၾကသည္။ ‘သူတို႔တစ္ေတြသည္ သူတို႔၏ ခန္႔ညားေလာက္ေသာ သိျမင္ႏိုင္စြမ္းကိုအသုံးခ်ကာ သူတို႔၏ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားကို အက်ိဳးရွိေစေသာ ပုဂၢလိကလူသားမ်ားျဖစ္ၾကသည္’ ဟူ၍ လည္း ဆိုခဲ့ပါသီအိုရီက ရွင္းျပသည္။ ဤသီအိုတြင္ စြဲခိုင္ေနေသာ အေကာက္အယူေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာရွိပါသည္။

ထိုအထဲမွ တစ္ခုမွာ ‘မိသားစုတစ္စု၊ မ်ိဳးတူစု တစ္ခု၊ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ သို႔မဟုတ္ အျခားလူမႈအုပ္စုတစ္ခုခုတို႔ႏွင့္ တစ္ဘာသာစီ၊ တျခားစီျဖစ္ေသာ တစ္ဦးခ်င္းသေဘာေဆာင္သည့္ ပုဂၢလိကလူသား’ ဆိုေသာ အယူအဆကို ေဟာသည္။ ဤအဓိပၸာယ္အရဆိုလၽွင္ လူေတြ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ၾကသည္မွာ သူတို႔တစ္ဦးခ်င္းေဆာင္႐ြက္ၾကသည္ထက္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈက သူတို႔၏ပုဂၢလိကအက်ိဳး စီးပြားကို ပို၍အက်ိဳးျပဳႏိုင္သည္ဟု တြက္ခ်က္ၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

ဒုတိယအေကာက္အယူမွာ အသုံးဝင္မႈ၏ သေဘာသဘာ၀ႏွင့္ ဆိုင္သည္။ ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စီးအတြက္ျဖစ္ေစ၊ လိင္ပိုင္းဆိုင္ရာ အားရေက်နပ္မႈအတြက္ျဖစ္ေစ၊ ႏွစ္လိုဖြယ္အားလပ္ရက္အတြက္ျဖစ္ေစ ပုဂၢလိကလူသားတစ္ဦး၏ ဦးစားေပးမႈကို ေဘာဂေဗဒပညာရွင္မ်ားက ‘လူသားတစ္ဦး၏ အသုံးဝင္မႈလုပ္ေဆာင္ခ်က္’ ဟု ေခၚပါသည္။ ဤ ေနရာတြင္ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား တူညီစြာ ေျပာဆိုေလ့ရွိၾကသည္မွာ ‘လူသားထုေ႐ြးခ်ယ္လိုက္ၾကေသာ အဆုံးစြန္ဦးစားေပးမႈ သို႔မဟုတ္ အသုံးဝင္မႈမွာ ထိုသို႔ေ႐ြးခ်ယ္လိုက္ေသာ ပုဂၢလိကလူသားအေပၚတြင္သာ မူတည္သည္။ အျခားဘာမွမဟုတ္’ ဟူ၍ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ဦးစားေပးမႈကို ဆင္ျခင္တုံတရားရွိရွိႏွင့္ ရရွိေအာင္ မည္သို႔ ေဆာင္႐ြက္ရမည္ဆိုေသာ နည္းလမ္းကိုသာ ေဘာဂေဗဒပညာက ေျပာပါသည္။

သို႔ျဖင့္ ‘အကာအရံ ရန္ပုံေငြ’ (Hedge Fund) မန္ေနဂ်ာ တစ္ေယာက္အေနႏွင့္ ေနာက္ထပ္ ေဒၚလာဘီလီယံႏွင့္ခ်ီ၍ရွာေဖြရန္၊ စစ္သားတစ္ေယာက္အေနႏွင့္ သူ႕အေပါင္းအသင္းမ်ား၏ အသက္ကို ကာကြယ္ရန္ လက္ပစ္ဗုံးေပၚသို႔ ေမွာက္လွဲခ်လိုက္ျခင္း … စသည္တို႔မွာ သူတို႔၏မတူေသာ ဦးစားေပးမႈမ်ားအတြက္ အျမင့္ဆုံး စြန္႔လႊတ္စြန္႔စားလိုက္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွစြာပင္ အေသခံဗုံးခြဲေရးသမားမ်ားမွာလည္း ၂၁ ရာစု ႏိုင္ငံေရးျမင္ကြင္း၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ရပ္လိုျဖစ္လာေနပါသည္။ သူတို႔တစ္ေတြ အေသခံခဲ့ၾကသည္မွာလည္း ေနာင္တစ္ခ်ိန္ ေကာင္းကင္ဘုံတြင္ ေတြ႕ဆုံၾကရမည့္ နတ္မိမယ္ေလးမ်ားအတြက္ အျမင့္ဆုံးစြန္႔စားလိုက္ျခင္းဟု ယူဆရန္ ရွိေနပါသည္။

ျပႆနာမွာ စီးပြားေရးသီအိုရီတြင္ ေရွ႕ေျပးနိမိတ္ျပတန္ဖိုးမရွိသေလာက္ နည္းပါးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ဦးစားေပးမႈကို ဝင္ေငြ သို႔မဟုတ္ ဓနလို ႐ုပ္ပိုင္းကိုယ္က်ိဳးစီးပြားႏွင့္ ကန္႔သတ္မထားလၽွင္ ဤအတိုင္းျဖစ္တတ္ပါသည္။ အကယ္၍ အသုံးဝင္မႈအယူဆကို ကိုယ္က်ိဳး ၾကည့္လြန္းေသာ သို႔မဟုတ္ ကိုယ္က်ိဳးမငဲ့ေသာ အျပဳအမူမ်ားအျဖစ္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ စဥ္းစားလိုက္လၽွင္ ဆိုခဲ့ပါ သီအိုရီမ်ားမွာ ေရွ႕ေျပးနိမိတ္ျပတန္ဖိုးရွိပါသည္ဟု မလိုအပ္ဘဲ စကားဖြာလို႔မရေတာ့ပါ။ လူသည္ သူတို႔စိတ္ဝင္စားေသာအရာကိုသာ လိုက္လံရွာေဖြၾကသည့္ သေဘာသာျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ႕လူမ်ားက ေငြေၾကးႏွင့္ လုံၿခဳံေရးေနာက္ လိုက္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ကမူ အေရးေတာ္တစ္ခုခုအတြက္ အသက္စြန္႔ဖို႔ ေ႐ြးခ်ယ္ၾကသည္။ အျခားလူမ်ားကိုကူညီရန္ အခ်ိန္ႏွင့္ ေငြေၾကးကို စြန္႔လႊတ္ၾကသည္။ မာသာထရီဇာႏွင့္ ေဝါလမ္းမမွ အကာအရံရန္ဘုံေငြ မန္ေနဂ်ာတစ္ေယာက္တို႔ သူတို႔၏အသုံးဝင္မႈကို အျမင့္ဆုံးအသုံးခ်ၾကရာတြင္ အေရးအႀကီးဆုံးအခ်က္မွာ သူတို႔စိတ္ပါဝင္စားမႈ၏ အရင္းခံအေၾကာင္းျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

တကယ့္လက္ေတြ႕တြင္ ေဘာဂေဗဒပညာရွင္အမ်ားစုမွာ ‘အသုံးဝင္မႈသည္ အျခားေသာစိတ္ဓာတ္လႈံ႔ေဆာ္မႈမ်ားထက္ သာလြန္ေသာ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအေပၚ အေျခခံသည္’ ဟု ယူဆၾကသည္။ ဤအျမင္သည္ပင္ ယေန႔ေခတ္ၿပိဳင္ လြတ္လပ္ေသာ ေဈးကြက္ေဘာဂေဗဒပညာရွင္မ်ားႏွင့္ စံေတာ္ဝင္မာကၡ္ဝါဒီမ်ား မၽွေဝလက္ခံထားၾကေသာ အျမင္ပင္ျဖစ္သည္။ မာကၡ္ဝါဒီမ်ားက ‘လူ႕သမိုင္းကို လူမႈလူတန္းစားမ်ား၏ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားရွာေဖြမႈမ်ားျဖင့္ ပုံေဖာ္ထားသည္’ ဟု ခံယူၾကသည္။ သည္လိုႏွင့္ ေဘာဂေဗဒပညာမွာ ယေန႔ေခတ္၏ အလႊမ္းမိုးဆုံးႏွင့္ ဂုဏ္သတင္းအႀကီးဆုံး လူမႈသိပၸံဘာသာရပ္ႀကီး ျဖစ္လာရေတာ့သည္။ အေၾကာင္းမူ လူတို႔သည္ သူတို႔၏ အခ်ိန္အမ်ားစုကို ေဘာဂေဗဒပညာရွင္မ်ား ခင္းေပးသည့္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ျပဳမူေဆာင္႐ြက္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာမက္လုံးမွာ အေရးႀကီးလွပါသည္။ ကြန္ျမဴနစ္ တ႐ုတ္ျပည္တြင္ စုေပါင္းလယ္ယာမ်ား၏ စိုက္ပ်ိဳးေရးဆိုင္ရာ ကုန္ထုတ္ သတၱိမွာ နိမ့္ပါးေနခဲ့ဖူးသည္။ ဤသို႔ျဖစ္ရသည္မွာ လယ္သမားမ်ားကို သူတို႔ထုတ္လုပ္လိုက္ေသာ မည္သည့္အပိုအလၽွံကိုမွ ထိန္းသိမ္းခြင့္ေပးမထားေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖင့္ လယ္သမားေတြမွာ အလုပ္ႀကိဳးစားဖို႔ထက္ ခိုဖို႔ကပ္ဖို႔ကိုသာ စိတ္ဝင္စားၾကေတာ့သည္။ ယခင္ ကြန္ျမဴနစ္ကမၻာတြင္ ဆို႐ိုးစကားတစ္ခြန္းပင္ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ “သူတို႔က က်ဳပ္တို႔ကို လုပ္ခေပးခ်င္ေယာင္ေဆာင္တယ္။ က်ဳပ္တို႔ကလည္း အလုပ္လုပ္ခ်င္ေယာင္ေဆာင္ၾကေတာ့တာေပါ့” ဟူသတတ္။

သည္လိုႏွင့္ ၁၉၇၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ား၏ ေႏွာင္းပိုင္းသို႔ေရာက္ေသာအခါ မက္လုံးမ်ားကို ေျပာင္းလဲလိုက္ၿပီး လယ္သမားမ်ားကို သူတို႔၏ အပိုအလၽွံမ်ား ထိန္းသိမ္းခြင့္ေပးလိုက္သည္။ ေလးႏွစ္အတြင္း ေျမယာဆိုင္ရာကုန္ထြက္မွာ ႏွစ္ဆတိုးသြားသည္။ ၂၀၀၈ ဘ႑ာေရး အက်ပ္အတည္း၏ အေၾကာင္းရင္းတစ္ခုမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္သမားမ်ားကို ေရတိုအျမတ္အတြက္ ဆုေပးခဲ့ေသာ္လည္း သူတို႔၏အႏၲရာယ္မ်ားေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေၾကာင့္ ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း ေပါက္ကြဲသြားသည့္အတြက္မူ ဒဏ္မေပးခဲ့ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္ႏိုင္မွသာ မက္လုံးကိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

စံေတာ္ဝင္ေဘာဂေဗဒပုံစံမ်ားအေနႏွင့္ လူသားထု၏ အျပဳအမူမ်ားကို ေကာင္းေကာင္းရွင္းျပႏိုင္ခဲ့ၾကပါသည္။ သို႔တိုင္ သူတို႔၏ရွင္းလင္း ခ်က္မ်ားတြင္ အားနည္းခ်က္မ်ားလည္း အမွန္ပင္ရွိခဲ့ပါသည္။ ၿပီးခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ခုအတြင္း ‘ဒင္နီယာယ္ ခါနီမန္’ လို ‘အမို႔ထဗာစကီး’ လို အျပဳအမူေဘာဂေဗဒသမားမ်ားႏွင့္ စိတ္ပညာရွင္မ်ားက ဆိုခဲ့ပါပုံစံမ်ားအေျခခံထားေသာ အေကာက္အယူမ်ားကို ေဝဖန္ေထာက္ျပခဲ့ၾကသည္။ လက္ေတြ႕တြင္ လူေတြမွာ ဆင္ျခင္တုံတရားႏွင့္အညီ ျပဳမူၾကသည္မဟုတ္။ အေကာင္းဆုံး အသင့္ဆုံး မဟာဗ်ဴဟာထက္ အေလးအနက္စဥ္းစားဆင္ျခင္မႈမလုပ္ဘဲ မိမိပတ္ဝန္းက်င္မွလူမ်ား ျပဳမူေဆာင္႐ြက္သည့္အတိုင္း ပုံတူကူးခ်ၾကသည္ကမ်ားသည္ဟုဆိုပါသည္။

အျပဳအမူဆိုင္ရာ ေဘာဂေဗဒအေနႏွင့္ တည္ဆဲဆင္ျခင္တုံတရား အေျခခံေ႐ြးခ်ယ္မႈပါရာဒိုင္း၏ အားနည္းခ်က္မ်ားကို ေထာက္ျပေဝဖန္ေနသည့္တိုင္ ၎အေနႏွင့္ လူအျပဳအမူဆိုင္ရာ ရွင္းလင္းေသာ ေအာ္လထာေနးတစ္မိုဒယ္တစ္ခုကို ထုတ္ျပႏိုင္စြမ္းေတာ့ မရွိေသးပါေခ်။ အထူးသျဖင့္ လူတို႔၏ ငုတ္ေနေသာ ဦးစားေပးမႈမ်ား၏ သဘာ၀ႏွင့္ပတ္သက္လၽွင္ မ်ားမ်ားစားစား ေျပာစရာမရွိေသးပါ။ စီးပြားေရးသီအိုရီကမူ လက္ပစ္ဗုံးေပၚ ေမွာက္ခ်ေသာ စစ္သားတစ္ေယာက္အေၾကာင္းကို ေသာ္လည္းေကာင္း အေသခံဗုံးခြဲေရးသမားတစ္ေယာက္အေၾကာင္း ကိုေသာ္လည္းေကာင္း သို႔တည္းမဟုတ္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားထက္ ေက်ာ္လြန္ေသာ ကိစၥတစ္ခုခုအတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း ေက်နပ္ေလာက္ေအာင္ ရွင္းျပႏိုင္စြမ္းမရွိေသးဟု ဆိုရမည္သာျဖစ္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနႏွင့္ ဘဏ္တစ္ခုမွ ရိကၡာႏွင့္ ေငြေၾကးကို လိုခ်င္သလို နာက်င္ရေသာ အႏၲရာယ္မ်ားေသာ တန္ဖိုးႀကီးေသာ အရာတစ္ခုခုကို လိုလားသည္ဟု ေျပာဖို႔အေတာ္ခက္ပါသည္။ သို႔ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ လူ႕အျပဳအမူ၏ အျခားေသာဘက္မ်ားကို ၾကည့္ဖို႔လိုလာသည္။ ယေန႔ကာလတြင္ အထူးလႊမ္းမိုးေနေသာ စီးပြားေရးသေဘာကို ေက်ာ္ၾကည့္ဖို႔လိုလာပါသည္။ ဤသို႔ေသာ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔သည့္ နားလည္ခ်က္တစ္ခုမွာ အၿမဲပင္ရွိေနသည္။ ျပႆနာမွာ တစ္ခါက ကၽြန္ေတာ္တို႔သိၿပီးသားအေၾကာင္းအရာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုယ္တိုင္က ေမ့ေလ်ာ့ေနျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။

လူ႕အျပဳအမူ၏ သီအိုရီမ်ားမွာ လူ႕သဘာ၀သီအိုရီမ်ားအေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ေလာကလုံးဆိုင္ရာ မၽွေဝလက္ခံထားေသာ လူသားထု၏ ဇီ၀ေဗဒျဖစ္စဥ္မွ ေပၚထြက္လာသည့္ ပုံစံက်အေနအထားလည္းျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္တို႔မွာ လူသားထုေနထိုင္ၾကေသာ မတူသည့္အသိုင္းအဝိုင္းမ်ားရွိ ႏႈန္းစံမ်ား၊ ဓေလ့ထုံးစံမ်ားတြင္ အျမစ္တြယ္ေနသည့္အျပဳအမူမ်ားႏွင့္ တျခားစီပင္ျဖစ္သည္။ သဘာ၀တရားႏွင့္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္မႈၾကားရွိေနေသာ နယ္စပ္မ်ဥ္းေလးမွာ ယေန႔အခါတြင္ အႀကီးအက်ယ္အျငင္းပြားေနၾကရပါသည္။ သို႔တေစ အဆိုပါဆန္႔က်င္ဘက္ၾကားရွိေနေသာ အစြန္းႏွစ္ဖက္၏ တည္ရွိမႈကိုမူ ျငင္းဆိုမည့္သူမရွိသေလာက္ပင္ရွားပါသည္။ ေနာက္တစ္ခု ကံေကာင္းသည္ မွာ အဆိုပါနယ္စပ္မ်ဥ္းကို အတိအက်တည္ေဆာက္မည့္သူ မရွိေသးျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍မ်ားရွိခဲ့လၽွင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔အတြက္ လူ႕စိတ္ဓာတ္လႈံ႔ေဆာ္မႈ၏ အသုံးဝင္ေသာ အတြင္းပိုင္းအျမင္ကိုေပးမည့္ သီအိုရီတစ္ရပ္ ေပၚထြက္ေကာင္း ေပၚထြက္လာပါလိမ့္မည္။

ေထာမတ္ေဟာ့ဖ္လို၊ ဂၽြန္ေလာ့ခ္လို၊ ယန္း-ယန္းကပ္စ္႐ူးဆိုးလို အေစာပိုင္းေခတ္သစ္ေတြးေခၚရွင္မ်ားအေနႏွင့္ ‘သဘာ၀၏အျခင္းအရာ’ ဆိုသည္ကို ကမၻာဦးမွ လူသားထုလူ႕အဖြဲ႕အစည္းေပၚေပါက္လာသည္အထိ အက်ယ္အျပန္႔ သီအိုရီသေဘာ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ‘သဘာ၀၏ အျခင္းအရာ’ ဆိုသည္မွာ တစ္နည္းအားျဖင့္ ‘လူ႕သဘာ၀’ အတြက္ ဥပစာသေဘာတင္စားထားျခင္းသာျဖစ္သည္။ ဤသည္မွာ လူသားထု ၏ အေျခခံအက်ဆုံး စ႐ိုက္လကၡဏာတစ္ရပ္ျဖစ္သလို လူတစ္ေယာက္ ၏ အခိုင္အမာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း သို႔မဟုတ္ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့တို႔ႏွင့္ သီးျခားလြတ္လပ္စြာ တည္ရွိေနျခင္းလည္းျဖစ္သည္။ အေနာက္တိုင္းဒႆနအစဥ္အလာတြင္မူ လူ႕သဘာ၀ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အလားတူ ေဆြးေႏြးမႈမ်ိဳးမွာ ပို၍ပင္ေစာပါေသးသည္။ အနည္းဆုံး ပလာတို၏ ‘သမၼတႏိုင္ငံ’ ကထာမွ စရပါလိမ့္မည္။

သမၼတႏိုင္ငံကထာမွာ ဒႆနပညာရွင္ ‘ဆိုခရတၱိ’ ႏွင့္ ေအသင္ၿမိဳ႕သားလူငယ္ အရစၥတိုခရက္ႏွစ္ဦးျဖစ္သူ ‘အက္ဒီမန္တု’ ႏွင့္သူ႕ညီ ‘ဂလူကြန္’ တို႔ တရားမၽွတေသာ ၿမိဳ႕ေတာ္၏ သေဘာသဘာ၀မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ တရားမၽွတမႈႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ တည္ဆဲသီအိုရီအေျမာက္အျမား၏ မမွန္ကန္မႈမ်ားကို ဖြင့္ခ်ၿပီးေနာက္ ‘တရားမၽွတမႈဆိုသည္မွာ အားႀကီးသူမ်ား၏ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားထက္ ဘာမွမပို’ ဆိုေသာ ‘ထရာဆင္မာခ်ဳ’ အခိုင္အမာ ေျပာဆိုခ်က္သို႔ ေရာက္လာသည္။ ဆိုခရတၱိက တရားမၽွတေသာ ၿမိဳ႕ေတာ္တစ္ခုကို ႏႈတ္ေျပာျဖင့္ တည္ေဆာက္ပုံေဖာ္ၾကသည္။ စိတ္ဝိညာဥ္၏ သဘာ၀ကို စူးစမ္းဆင္ျခင္ေလ့လာေဖာ္ထုတ္သည့္အေပၚ အေျခခံသည္။ ဤေနရာတြင္ ‘စိတ္ဝိညာဥ္’ (Soul) ၊ ဂရိဘာသာတြင္ (Psyche) ဆိုသည္ကို ေနာက္ပိုင္းတြင္ မ်ားမ်ားစားစားအသုံးျပဳသည္ကို မေတြ႕ရေတာ့ပါ။ နိ႐ုတၱိသေဘာအရ အလားတူဘာသာရပ္ကိုပင္ ေလ့လာေသာ စိတ္ပညာဆိုင္ရာ ေဝါဟာရတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ 

 

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ေက်ာ္ဝင္း (၁ ႏိုဝင္ဘာ၊ ၂၀၁၈)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *