တည္ေဆာက္ေရးအျမင္

တစ္ပင္တည္းတြင္ ႏွစ္မ်ိဳးျမင္

စိန္ပန္းပင္အရြက္ခ်ခ်ိန္ကို ျမင္သူတစ္ဦးက “အရုပ္ဆိုးလြန္းတဲ့အပင္ ဘာမွသုံးမရဘူး…” ေျပာေပလိမ့္မည္..။ ေရွ႕ေနာက္ဆင္ျခင္သိရွိေသာေနာက္တစ္ဦးက “ခုေတာ့အရြက္ခ်တဲ့ရာသီမို႔ ရိုးတံက်ဲေနေပမယ့္ တေပါင္းတန္ခူးေရာက္ရင္ စိန္းလန္းလာမယ္..မိုးဦးမွာေတာ့ အလွဆုံးပန္းေတြ ပြင္လာေတာ့မယ္” ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳပါလိမ့္မည္။ အေကာင္းျမင္သူႏွင့္ အဆိုးျမင္သူမ်ားေလာကမွာ ဒြန္တြဲလ်က္ရွိေနပါသည္။ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံး လိုသည္။ အမွန္တကယ္လိုအပ္သည္မွာ ထိုေကာင္းမွဳ၊ ဆိုးမွဳအေပၚတြင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို တိုးတက္ရာ၊ တိုးတက္ေၾကာင္း ရည္ရြယ္သည့္ အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ ယထာဘူတအျမင္ ျဖစ္ပါသည္။

အျပဳသေဘာႏွင့္ အပ်က္သေဘာေဆာင္အဆုံးအမမ်ား

ကၽြႏ္ုပ္တို႔ငယ္စဥ္က မိဘဘိုးဘြားမ်ား၏ အျပဳသေဘာျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႔ေရွ႕ေရးကို ေမွ်ာ္ေတြး၍ အပ်က္သေဘာေဆာင္ ဆုံးမမွဳမ်ားကိုခံခဲ့ရသည္။ “ကဗ်ာရူးသလိုလို…စာရူးသလိုလို… ကာတြန္းရူးသလိုလိုမလုပ္ၾကနဲ႔ ၊ ထမင္းငတ္မယ့္ အလုပ္ေတြ… ”ဟု ဆုံးမခဲ့ၾကသည္။ ဇာတ္ပြဲေတြ..အျငိမ့္ပြဲသြားၾကည့္၍ အရပ္ထဲတြင္ ျပန္လည္၍ ဆိုၾက၊ ေျပာၾကၿပီဆိုလွ်င္ “ဖက္ခြက္စားအလုပ္ေတြကို အဟုတ္မွတ္ၿပီး အတုယူလာၾကျပန္ၿပီ…” ဟု ဆိုျပန္သည္။ အိမ္က အေဒၚေတြ ၀တၳဳဖတ္သည့္အခါမ်ားတြင္ ပိုဆိုးသည္။ “ညည္းတို႔ေတြ အတုခိုးမွားၿပီး အပ်က္မဘ၀ ေရာက္ခ်င္လို႔လား” ဟု ပ်စ္ပ်စ္နစ္နစ္ ႀကိမ္းျပန္ေလသည္။ အေဒၚမ်ား ၀တၳဳ၊ မဂၢဇင္းစာအုပ္ေတြ ခိုးဖတ္ၾကသည္ကို ျပန္ျမင္ေယာင္မိသည္။ ေရွးမိဘ၊ ဘိုးဘြားတို႔၏အဆုံးအမကို မေကာင္းေျပာျခင္း မဟုတ္ပါေလ။ ယင္း အဆုံးအမမ်ားေၾကာင့္ပင္ မေကာင္းမွဳကို ေရွာင္ရွားႏိုင္ခဲ့ၾကသည္မွာ မွန္သည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ေခတ္က သူတို႔အျမင္ ျဖစ္သည္။ 

ဆိုလိုရင္းအရာရာတိုင္းကို အပ်က္ဘက္မွ ေတြး၍ မေကာင္းသည့္အရာမ်ားအျဖစ္ နိဂုံးခ်ဳပ္လိုက္ျခင္းကို ေထာက္ျပျခင္းျဖစ္သည္။  ကမာၻေက်ာ္စာေရးဆရာဂ်က္လန္ဒန္တို႔၊ ဘားနပ္ေရွာတို႔ ၊ ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီေက်ာ္ ပီကာဆိုတို႔ အႏုပညာျဖင့္ လူကုံထံမ်ားသူေဌးမ်ားျဖစ္လာၿပီး အထက္တန္းလႊာအထိ ၀င္ဆန္႔သည္ကို သူတို႔မသိ။ သိစရာလည္း အေၾကာင္းမရွိ။ သူတို႔မွာ ႐ိုးသားေသာ ေရွးလူႀကီးမ်ားျဖစ္သည္။ သူတို႔သိသည္ကား ထိုစဥ္က ျမန္မာစာေရးဆရာ၊ ပန္ခ်ီဆရာအမ်ားစုဆင္းရဲၾကသည္ကို တစ္ဆင့္စကားျဖင့္ သိၾကသည္။

အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ တီထြင္ဖန္တီးသူမ်ားမွာ မိမိတို႔စြမ္းရည္အေလ်ာက္ အထက္တန္းလႊာအသိုင္းအ၀န္းတြင္ ေနရာရၾကသည္။ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္၊ ႐ုပ္ရွင္တစ္ကား၊ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္၊ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ျဖင့္ ဘ၀က အႀကီးအက်ယ္ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္သည္။ ယင္းတို႔မွာ မိမိအရည္အခ်င္းအေလ်ာက္ ထူးခၽြန္ၾကသည္ မွန္ေသာ္လည္း အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ အေတြးအေခၚရင့္သန္ေသာ ႏိုင္ငံသားမ်ားရွိေနျခင္းက အမွန္တကယ္ ယင္းတို႔၏ဘ၀ကို ေျပာင္းလဲေစျခင္း ျဖစ္သည္။ အႏုပညာဖန္တီးမွဳ၊ စာေပဖန္တီးမွဳ၊ ယဥ္ေက်းမွဳအႏုသုခုမမ်ားကို အထင္ေသးသည့္ စိတ္က ႏိုင္ငံကို ေအာက္သို႔ ဆြဲခ်ႏိုင္ေပသည္။

တကယ္ဆိုလွ်င္ ‘ဖန္တီးမွဳအႏုပညာသေဘာသည္ သိမ္ေမြ႔ေလးနက္ၿပီး ပါရမီရွိမွ ဖန္တီးႏိုင္ေၾကာင္း ၊ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာတို႔၏ အမြန္ျဖစ္ေၾကာင္း’ အခ်က္အလက္ေပးႏိုင္ရေပမည္။ ‘အႏုပညာအလုပ္သည္ ေကာင္းသည္။ ထိုက္သင့္သည့္ ပညာအရည္အခ်င္းရွိလွ်င္ ပိုေကာင္းသည္..စဥ္းစားေတြးေခၚတတ္မည္၊ သို႔မွသာ ပိုေကာင္းေသာ ဖန္တီးမွဳေတြလုပ္ႏိုင္မည္၊ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ မိမိမွာေက်ာင္းသားျဖစ္၍ ေက်ာင္းစာကို အဓိကထား၍ အားသည့္အခ်ိန္တြင္ မိမိ၀ါသနာပါရာလုပ္ႏိုင္ေၾကာင္း’ အေၾကာင္းအက်ိဳးျပ၍ ရွင္းျပသင့္သည္။ ခြင့္ျပဳသင့္သည္။ သို႔ေသာ္ ေစတနာအေလ်ာက္ ဂစ္တာေတြ ႐ိုက္ခြဲ..၊ ပန္းခ်ီဆြဲစာအုပ္ေတြ ဆုတ္ၿဖဲလုပ္ခဲ့ၾကသည္။

မင္းဘာလဲ ငါဘာလဲ

ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ငယ္စဥ္မွ ယခုအထိ သူငယ္နာမစင္ေသးေသာအစြဲမွာ စာေမးပြဲအမွတ္ကိုၾကည့္၍ လူေတာ္လူညံ့ သတ္မွတ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အမွတ္အသင့္အတင့္ေကာင္းသူမ်ားက သိပၸံတြဲရ၍ အမွတ္သိပ္မေကာင္းသူမ်ားက ၀ိဇၹာတြဲ ယူၾကရသည္။ ၀ါသနာပါျခင္း၊ အသုံး၀င္ျခင္းတို႔ထက္ အမွတ္ျဖင့္ သတ္မွတ္ထားသည့္အတိုင္း ပညာဆက္ၾကရသည္။ ထိုအမွတ္ျဖင့္ သတ္မွတ္သည့္ကိစၥသည္ မေကာင္းဟု ဆိုလုိျခင္းမဟုတ္။ သို႔ေသာ္ ၀ိဇၹာသမားမ်ားကို အခ်ိဳ႕က မသိမသာ အညံ့စာရင္းသြင္းၾကေလသည္။

“ကၽြန္မတို႔ဌာနကို အမွတ္အနည္းဆုံးကေလးေတြပဲ ေရာက္လာေတာ့ ကေလးေတြမွာ အငုံ႔စိတ္ေတြ ကိုယ္စီရွိေနၾကတယ္..ဒါေပမဲ့ စိတ္ဓာတ္ျမွင့္တင္ျပီး ႀကိဳးစားခိုင္းေတာ့ တခ်ိဳ႕ေတြ ထူးခၽြန္ၾကပါတယ္.. ဒါေပမဲ့ သူတို႔ ခမ်ာအလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းက သိပ္နည္းပါတယ္” ဟု မႏုႆေဗဒပါေမာကၡတစ္ဦးက ဆိုသည္။

တကယ္ေတာ့ ဆရာ၀န္၊ အင္ဂ်င္နီယာမ်ားကိုသာ လူရာသြင္းလိုေသာ..၊ အျခားဘာသာရပ္မ်ားကို ေလးစားရန္ပ်က္ကြက္ေနေသာ မိဘႏွင့္ ဆရာအခ်ိဳ႕တြင္ တာ၀န္ရွိေနပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ကလည္း အခ်ိန္မီျပဳျပင္ရန္ လိုသည္။

သမိုင္းပါေမာကၡတစ္ဦးက ေျပာဖူးသည္။ “အေနာက္ႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာ သမၼတေတြ၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေတြ ျပည္ပကို ခရီးထြက္မယ္ဆိုရင္ ပါေမာကၡသုံးေယာက္ေခၚသြားေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီပါေမာကၡေတြက သမိုင္း၊ ဒႆနိကနဲ႔ မႏုႆေဗဒပါေမာကၡေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ႏိုင္ငံေရးကို တကယ္သိဖို႔ဆိုရင္ ဒီဘာသာရပ္သုံးခုရဲ႕ ဆက္စပ္မႈကို နားလည္ထားရပါမယ္…”

မွန္ပါသည္။ မတူညီေသာ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ေခတ္ျပိဳင္သမိုင္းကို ႏွိဳင္းယွဥ္ေလ့လာျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ ျဖစ္သကဲ့သို႔ မႏုႆေဗဒကလည္း နက္နဲေသာ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈ၊ ႏိုင္ငံေရးအစဥ္အလာမ်ားကို ျဖည့္စြမ္းေပးႏိုင္သည္။ ဒႆနိကေဗဒပညာရပ္ကလည္း ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို မည္ကဲ့သို႔ေသာ သူမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္သင့္သည္၊ မည္သည့္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သင့္သည္၊ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို မည္သို႔ ျဖန္႔ၾကက္က်င့္သုံးသင့္သည္ကို သိေစေသာပညာ ျဖစ္ပါသည္။ စိတ္ပညာကလည္း ဘယ္သူ႔ကို ဘယ္လိုအုပ္ခ်ဳပ္ရမည္၊ လူမွန္ေနရာမွန္ျဖစ္ေအာင္ မည္သို႔ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးရွိသူကို မည္သည့္ေနရာတြင္ ထားသင့္သည္ကို သင္ေပးပါသည္။  သို႔ေသာ္ ဘာသာရပ္မ်ား၏ အတိမ္အနက္၊ အေျခအျမစ္ကို မသိေသာ ေက်ာင္းသား အခ်င္းခ်င္းႏွိမ့္ခ်ေျပာဆိုၾကသည္မွာ စိတ္မေကာင္းစရာပင္။

ယခုအခါ အခ်င္းခ်င္း၊ သူ႔ပညာကိုယ့္ပညာ၊ ျပည္တြင္းဘြဲ႔၊ ျပည္ပဘြဲစသည္ျဖင့္ အမနာပေျပာသူမ်ားသည္ ပညာတတ္သည့္တိုင္ တကယ္မျပည့္၀ၾကဟု ထင္သည္။ အေမရိကန္ပထမဆုံးသမၼတအီဘရာဟင္လင္ကြန္းသည္ ေက်ာင္းမတက္ႏိုင္ရွာ၍ ေကာက္ရိုးမီးဖို၍ ဥပေဒစာအုပ္ကို ဖတ္ခဲ့ရရွာေသာ၊ ၿခံစည္းရိုးတိုင္ခုတ္ေရာင္း၍ အသက္ေမြးရရွာေသာ ဆင္းရဲသား၊ လက္လုပ္လက္စားဘ၀မွ တက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ အလားတူသာဓကမ်ား ကမာၻေပၚတြင္ အမ်ားႀကီးရွိသည္။ တကယ္စာဖတ္၊ တကယ္ေလ့လာ၊ တကယ္သုေတသနလုပ္မွ တကယ္တတ္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

ကမာၻတြင္ မွတ္ဉာဏ္သုံး၍ အလြတ္က်က္သည့္(Memorizing)ပညာေရးကို တတိယအဆင့္၊ ေၾကာင္းက်ိဳးဆင္ျခင္သုံးသပ္ျခင္း (Reasoning) ကို ဒုတိယအဆင့္၊ တီထြင္ဖန္တီးမွဳ ( Creativity) ကို ပထမတန္းစားအဆင့္ဟု သတ္မွတ္ထားၾကသည္။ တကယ္တန္းတြင္လည္း တီထြင္ဖန္တီးမႈ ရုပ္ရွင္ဂီတ၊ အႏုပညာမ်ား၊ မိုကၠရိုခ်စ္ပ္ႏွင့္ နာႏိုနည္းပညာတီထြင္ဖန္တီးႏိုင္သည့္ ႏိုင္ငံမ်ားက ထိပ္တန္းတြင္ရွိေနသည္မွာ အမ်ားအသိပင္ျဖစ္သည္။ တကယ္ယွဥ္လိုလွ်င္ ကမာၻႀကီးႏွင့္ ယွဥ္ေစခ်င္သည္။

ေလးစားမႈႏွင့္ အျပဳသေဘာ

တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္၊ အခ်ိဳ႕အင္စတီက်ဴးရွင္းတစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုေလးစားမွဳပ်က္ကြက္ေနသည္ဟု ျမင္သည္။ တကယ္ေတာ့ တစ္ေယာက္မျမင္ေသာ အျမင္ကို အျခားတစ္ေယာက္က ျမင္ႏိုင္သည္။ ထိုအခါ ကာယကံရွင္၏ အေကာင္း၊ အဆိုးေစတနာေၾကာင့္ တစ္ဖက္မွာအက်ိဳးရွိႏိုင္သလို အျပစ္လည္းျဖစ္သြားႏိုင္သည္။

‘အေကာင္းျမင္သူက ေလယာဥ္တည္ထြင္သည္…မေကာင္းျမင္သမားက ေလထီးတီထြင္သည္’ ဟု ဆိုၾကသည္။ တကယ္ေတာ့ ႏွစ္ဦးစလုံးအျပဳသေဘာေဆာင္အျမင္ရွိသူ၊ တည္ေဆာက္ေရးအျမင္ရွိသူဟု ဆိုခ်င္ပါသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူသားတို႔၏ ၀န္ေဆာင္မွဳ၊ လူသားတို႔လုံျခဳံေရးကို ဖန္တီးေပးသူအတူတူပင္ ျဖစ္သည္။ လူတိုင္းက မိမိကိုအေကာင္းေျပာလွ်င္ ႏွစ္သက္ေသာ္လည္း အဆိုးဘက္ကေျပာလာလွ်င္ေတာ့ ႏွစ္သက္မည္မဟုတ္။ သို႔ေသာ္ ခံယူသူအေနျဖင့္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲႏိုင္လွ်င္ ပို၍ေကာင္းပါသည္။

ေျပာမနာဆိုမနာေမာင္ႏွမကဲ့သို႔ ရင္းႏွီးေသာဆရာမႀကီးႏွစ္ဦးအနက္ တစ္ဦးက “ကၽြန္မတို႔ နည္းနည္းလြဲေနၿပီ ထင္တယ္…. ကၽြန္မတို႔ ေမြးထုတ္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးေက်ာင္းထြက္ကေလးေတြ ႏိုင္ငံျခားေရးလို ဌာနမ်ိဳးနဲ႔ တျခားႏိုင္ငံျခားနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့ဌာနေတြမွာ အလုပ္ရတဲ့ အေရအတြက္ နည္းေနေသးတယ္… ဘာသာရပ္ေတာ္တာကို ေရြးသလား၊ အဂၤလိပ္စာေတာ္တာေရြးသလား မကြဲဘူးဆရာေရ..”

ေနာက္တစ္ေယာက္ကလည္း “ကၽြန္မတို႔ မႏုႆေဗဒဌာနမွာ ထူးခၽြန္တဲ့ ကေလးေတြ ရွိပါတယ္ ခုအထိ အလုပ္ေခၚရင္ သူတို႔မပါဘူး…။တကယ္ဆို တိုင္းရင္းသားေရးရာ၀န္ႀကီးဌာနလို ေနရာမ်ိဳးမွာ လိုအပ္တယ္…။ ဖဒရယ္ျပည္ေထာင္စုတည္ေထာင္တဲ့ အခ်ိန္မွာ တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုေတြၾကား ယဥ္ေက်းမွဳအစဥ္အလာေတြ စနစ္တက်သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ထားတဲ့ ညိႇႏႈိင္းေရးသမားေလးေတြလိုတယ္…ထင္တယ္”။

သူတို႔က ရယ္ရယ္ေမာေမာေျပာေနေသာ္လည္း စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရသည္။ လူငယ္မ်ား၏ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းအတြက္ေရာ ႏိုင္ငံအတြက္ပါ ျဖစ္သည္။  အမွန္တြင္ ဆရာမႀကီးမ်ားမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးအတြက္ လူမွန္၊ ေနရာမွန္ျဖစ္ေရးကို အျပဳသေဘာေဆြးေႏြးၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ အျပဳသေဘာအႀကံေပးခ်က္မ်ား ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ အမ်ားႀကီးလိုအပ္သည္။ အေၾကာင္းရင္းမွန္ကို သိရွိလွ်င္ ျပဳျပင္ရလြယ္ကူပါသည္။

သီအိုရီဆိုင္ရာအျမင္မ်ား

ပညာရွင္မ်ားတြင္လည္း လူတစ္ဦးခ်င္းကို ၾကည့္ေသာအခါ၌ ကိုယ္စီကိုယ္စီအေထာက္အထားခိုင္ခိုင္လုံလုံျဖင့္ သူတို႔အျမင္ကို တည္ေဆာက္ၾကသည္။ အေတြးအေခၚပညာရွင္ေသာမတ္စ္ေဟာ့ဘ္ (Thomas Hobbs) က “လူေတြဟာ အထိန္းအကြပ္မဲ့ရင္… အၾကမ္းဖက္မွဳေတြျဖစ္လာမယ္…။ ႀကီးႏိုင္၊ ငယ္ညွင္းအဆင့္/ဘ၀ (state of nature) ေရာက္မွာပဲ။ လူတစ္ေယာက္ဟာ အျခားလူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ရန္သူျဖစ္လာမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ထိန္းသိမ္းသင့္တယ္။ အားျဖည့္သင့္တယ္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာအေပၚမွာ တာ၀န္ေက်ဖို႔ အျပန္အလွန္ ပဋိညာဥ္ျပဳၿပီး အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ေစာင့္ေရွာက္သင့္တယ္” ဟု ဆိုသည္။ ထိုအေတြးအေခၚမ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္လုံၿခဳံေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေရးကို တာ၀န္ယူသည့္ စစ္ေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား ေပၚေပါက္လာသည္။ ‘လူေတြကိုစိတ္မခ်ရ’ဟူေသာအျမင္ေၾကာင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ကိုင္တြယ္သည့္ ရဲတပ္ဖြဲ႔လို ဌာနေတြ ဖြဲ႔စည္းလာရျခင္း ျဖစ္သည္။

ဂၽြန္ေလာ့ခ္ (John Locke) ႏွင့္ ရူးဆိုး(Rousseau) တို႔က်ေတာ့ လူေတြကို အေကာင္းဘက္က အေတာ္မ်ားမ်ားၾကည့္သည္။ ဂၽြန္ေလာ့က “ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ မိသားစုလိုပဲ.. မတူညီတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြနဲ႔ ကိုယ္စီတာ၀န္ယူၿပီး စုဖြဲ႔ေနထိုင္ၾကတယ္.. ဒါေပမဲ့ ဘုံရည္မွန္းခ်က္ကေတာ့ မိသားစုအတြက္ ၊ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ ျဖစ္တယ္..” ဟု ဆိုျပန္သည္။

“လူေတြဟာ တရားမွ်တမွဳကို ရွာေဖြရင္းနဲ႔ ႀကီးႏိုင္ငယ္ညွင္းဘ၀က အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္လာတယ္။ လူေတြ မေကာင္းရင္ ျပဳျပင္ေပးဖို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ တာ၀န္ရွိတယ္..။ အျပန္အလွန္ တာ၀န္သိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ အက်ိဳးတူေနထိုင္ရတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္လာဖို႔ တရားမွ်တမႈကို ရင္မွာထားၿပီး ကိုယ္က်င့္တရားလည္း ေကာင္းဖို႔ လိုတယ္”  ဟု ရူးဆိုးက ဆိုခဲ့သည္။ မွန္ေပသည္ ။ လူပီသဖို႔ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းေန႐ုံႏွင့္ မၿပီး ။တစ္ဖက္သားအေပၚ မွ်မွ်တတစဥ္းစားေပးဖို႔ လိုအပ္ေနသည္။ သူတို႔ႏွစ္ဦးလုံးက တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ေဇာင္းေပးၾကသည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုေရးမရွိလွ်င္ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံသားလြတ္လပ္ခြင့္မရွိဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။

ေလာ့ခ္ႏွင့္ ရူးဆိုးတို႔ ယုံၾကည္သည့္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္းအယူအဆက ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ “ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးႏွင့္ တာ၀န္မ်ား” ဟူ၍ ႏိုင္ငံတိုင္းလိုလို၏  ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းေရးဆြဲသည္အထိ အေရးပါလာသည္။ ယင္းသည္ ဒီမိုကေရစီ၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ လိုအပ္ေသာ ဆင္ျခင္တုံတရား၊ အသက္ရွင္ပိုင္ခြင့္၊ ဥစၥာဓနပိုင္ဆိုင္ခြင့္မ်ားအတြက္ ပညာေရး၊စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား တည္ေဆာက္ရသည္။  လူတစ္ေယာက္ဟာ အျခားတစ္ေယာက္၏ရန္သူဆိုေသာ ‘ေဟာ့ဘ္’ ၏ အျမင္အတြက္ ပဋိပကၡေျဖရွင္းေရးဆိုင္ရာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔အစည္း၊ ကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ စစ္ေရးအဖြဲ႔အစည္း၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ထည့္သြင္းဖြဲ႔စည္းရသည္။ သူေနရာႏွင့္ သူ အေရးပါၾကသည္ခ်ည္းပင္။ ႏိုင္ငံသားေကာင္းတစ္ေယာက္ျဖစ္ရန္ ပညာလည္းလိုအပ္သလို ဆင္ျခင္တုံတရားလည္း လိုအပ္သည္။ ဆင္ျခင္တုံတရားမရွိလွ်င္ ပညာသည္ အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္တတ္ေလသည္။

ဤတြင္ လူေတြကို အေကာင္းဘက္က ျမင္သူေရာ အဆိုးဘက္က ၾကည့္သူေရာ အျပဳသေဘာတည္ေဆာက္မွဳကို ေတြ႔ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူေကာင္းေတြအတြက္ တကၠသိုလ္မ်ား အပါအ၀င္ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ ရွိသကဲ့သို႔၊ လူဆိုးေတြအတြက္ ေထာင္၊ အက်ဥ္းစခန္း၊ အခ်ဳပ္ခန္းေတြ ရွိေနျခင္ေၾကာင့္ မည္သူမွားသည္ဟု မဆိုသာ။ အေကာင္းေတြ မ်ားလာေအာင္ ႀကံေဆာင္ရုံသာရွိသည္။

အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ အဆုံးအမ ျဖစ္ရန္

လူဆိုသည္မွာ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ လူရာ၀င္ဆန္႔ေအာင္ အခ်ိဳ႕ေနရာတြင္ က်ိဳးႏြံမွဳလိုအပ္သလို အခ်ိဳ႕ေနရာတြင္ ဆုးံျဖတ္ႏိုင္စြမ္းရည္ လိုအပ္သည္။ ေနရာတကာက်ိဳးႏြံလြန္လွ်င္ ‘ဟုတ္ကဲ့ လူသားမ်ား’ (yes men) မ်ား ျဖစ္လာၿပီး ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်မွဳမ်ားတြင္ အရာမ၀င္ျဖစ္တတ္ေလသည္။ ေလ့လာမွဳမ်ားအရ အာဏာရွင္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးရွိေသာ သူမ်ားမွာ ငယ္စဥ္က ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း ဆုံးမခံရသူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ကေလးဘ၀တြင္ မိသားစု၏ ဆုံးျဖတ္မွဳမ်ား၌ ဆႏၵသေဘာထားေပးခြင့္ရွိသည္ကို မွတ္မိသူမ်ားမွာ အရြယ္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေရးသတၱိစိတ္ျဖင့္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ အရြယ္ေရာက္လာေၾကာင္း ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရးတြင္ စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ရသျဖင့္ အျပဳသေဘာစိတ္ဓာတ္မ်ားက အေရးပါလွသည္။ တစ္ခါက လူငယ္တစ္ဦး၏ ႐ုပ္ရွင္႐ုံတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အလံအေလးျပဳျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အယူအဆကို လူမႈကြန္ရက္တြင္ တင္ျပသည္။ အေလးမျပဳဘဲ ေနသည္မွာ ယင္း၏ ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခြင့္ဟု ဆိုသည္။ တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ကိုယ္စားျပဳတရား၀င္သတ္မွတ္ထားေသာ ‘ႏိုင္ငံေတာ္အလံကို ေလးစားျခင္းမွာ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး မဟုတ္ ႏိုင္ငံသားတာ၀န္ျဖစ္သည္’။ ေဘာလုံးအားကစားျခင္းကို ေလထိုးထားသည့္ သားေရလုံးကို ဟိုဘက္ သည္ဘက္ကန္ေနသည္ဟု ျမင္ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းသည္ ကမာၻ႔ဖလားအဆင့္အထိ ကစားေနေသာ တန္ဖိုးျမင့္အားကစားျဖစ္သည္။ ထိုေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အလံ၏ တန္ဖိုးကို ႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္အေနႏွင့္ အဆုံအျဖတ္ေပးရန္ပင္ မသင့္။ တစ္၀က္တစ္ပ်က္အသိက မသိတာထက္ပင္ အႏၱရာယ္ပိုမ်ားသည္။ တကယ္ေတာ့ မိဘႏွင့္ ဆရာပူးေပါင္း၍ မူလတန္းအလယ္တန္းေက်ာင္းသားအရြယ္ကပင္ သိရမည့္ကိစၥမ်ား ျဖစ္ေပသည္။ စိတ္ပညာရွင္မ်ားအလိုအရ အသက္သုံးႏွစ္မွ ၁၃ ႏွစ္အရြယ္အထိ သင္ၾကားရန္အသင့္ေတာ္ဆုံးဟု ဆိုသည္။ ကေလးကို တည္ေဆာက္ေရးအျမင့္ျဖင့္ ျပဳျပင္ကာ အနာဂတ္ႏိုင္ငံေတာ္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သူတို႔ လူလားေျမာက္သည့္အခါ ကေလးငယ္ဘ၀က သူတို႔ ရရွိခဲ့သည့္အရာကို ကမၻာႀကီးကို ျပန္ေပးတတ္၍ ျဖစ္သည္။ သူတို႔အတြက္ အျပဳသေဘာအျမင္က ပိုအေရးႀကီးသည္။

က်န္တစ္၀က္ကို ျဖည့္ၾကမည္

အျခားေ၀းေ၀း မၾကည့္ပါႏွင့္..။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး၊ လူမွဳေရး၊ က်န္းမာေရးက႑မ်ား အာဆီယံေဒသတြင္း ဆယ္ႏိုင္ငံအဆင့္တြင္ ဘယ္အဆင့္မွာ ရွိသနည္းဟု ဂူဂဲေခါက္ၾကည့္လိုက္ပါ။ က႑တိုင္းတြင္ နံပါတ္ ၉ ႏွင့္ ၁၀ ေနရာကို လာအို၊ ကေမာၻဒီယားတို႔ႏွင့္ အၿပိဳင္လုေနရသည္ကို ေတြ႔လိမ့္မည္။ မိမိတို႔ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားသည္ ကမာၻ႕အလယ္တြင္ မ်က္ႏွာငယ္ေနရေသးသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်ိဳ႕က အခ်င္းခ်င္းလက္ညႇိဳးထို၍ မၿပီးႏိုင္ေသး။

မေကာင္းလည္းျမင္ အျပဳသေဘာလည္းမရွိသူက မေကာင္းသည္မ်ားပင္ေျပာကာ ပါးစပ္တြင္ လမ္းဆုံးေလ့ရွိသည္။ ျပဳျပင္ေပးမည့္သူက အျပစ္ကို ျပ၍ ေကာင္းရာကိုညႊန္သည္။

ဆရာေအာင္ထြဋ္ ၏ ‘ဘီကာတစ္ခြက္မွ ေရတစ္၀က္အျမင္’ ကို သတိရသည္။ ဆရာက ‘ေရတစ္၀က္ေတာင္ က်န္ေသးတယ္’ဟူေသာ အျမင္ကို ထားခဲ့သည္။ တာ၀န္သိသူက က်န္ေရတစ္၀က္ကို ထပ္ျဖည့္ေသာ္ ေကာင္းေလစြ..။ တကယ္ေတာ့ အားလုံးတြင္ တာ၀န္ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္ ညီညြတ္ေသာ တည္ေဆာက္ေရးအျမင္ လိုသည္။ အျပန္အလွန္မနာလို ၀န္တိုသည့္ ဣႆာမစၦရိယတရားေတြက ေလာကအလွကို ဖ်က္ဆီးမည့္အရာမ်ားျဖစ္သည္ကို သတိခ်ပ္ရန္ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးလည္း ျပဳျပင္လို႔ရပါေသးသည္ဟု အျပဳသေဘာ ျမင္ပါသည္။ အစိုးရႏွင့္ အစိုးရအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား၊ ျပည္သူမ်ား၊  မီဒီယာမ်ားက တည္ေဆာက္ေရးအျမင္ျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို ထိန္းေက်ာင္းျပဳျပင္ရန္ ဆႏၵျပဳလိုက္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ေလးစားဖို႔ေတာ့ လိုပါသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အျပန္အလွန္ေလးစားမွဳ (Mutual Respect) ကသာ အျပဳသေဘာအျမင္ကို ေပါက္ဖြားေစပါသည္။

ထင္ေအာင္ေအာင္

Ref: Social Contract

(၁၈၊ ၁၁၊ ၂၀၁၈)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *