လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ ပုသိမ္ထီးေပတံ

လူတိုင္းေပ်ာ္႐ႊင္ေသာ ျမန္မာႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္းခ်ိန္ သႀကၤန္ကာလအတြင္း လူအခ်ိဳ႕မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အင္းယားကန္ေဘာင္တြင္ အလွဆင္ထားသည့္ ပုသိမ္ထီးမ်ားကို ျဖဳတ္ယူခဲ့မႈေၾကာင့္ ေဝဖန္သံမ်ား ေသာေသာညံခဲ့သည္။ သူခိုး၊ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္း ေႏွာက္ယွက္ဖ်က္ဆီးသူ၊ ေတာသားအစရွိကာ တံဆိပ္အမ်ိဳးမ်ိဳးကပ္ေဝဖန္ခဲ့ၾကသည္။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ သ႐ုပ္ပ်က္လွသည့္ ပုသိမ္ထီးျဖဳတ္ယူမႈမ်ားေၾကာင့္ လူငယ္မ်ား၏ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ အမူအက်င့္မ်ားကို ေလ့လာအကဲျဖတ္ႏိုင္သည္ေလာ။

ပညာေရး၊ လူမႈေရးအားနည္းသည့္ အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ သတိလက္လြတ္ျဖဳတ္ယူသြားမႈမ်ား ေနာင္တြင္မျဖစ္ေစေရး စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက ၎တို႔၏ အမူအက်င့္မ်ားကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္လည္း လိုအပ္လာၿပီျဖစ္သည္။

သႀကၤန္ကာလအတြင္း အင္းယားကန္ေဘာင္တစ္ေလၽွာက္ အလူမီနီယမ္သံတိုင္မ်ားစိုက္ကာ သြပ္နန္းႀကိဳးတုပ္၍ ပုသိမ္ထီးေရာင္စုံအလက္ ၆၀၀ ေက်ာ္ကို ခ်ိတ္ဆြဲထားသည္။ သႀကၤန္သည္ ထိုပုသိမ္ထီးမ်ားေၾကာင့္ ပိုမိုအေရာင္အေသြး စုံလင္ေနခဲ့သည္။

ပုသိမ္ထီးေရာင္စုံေအာက္တြင္ အေရာင္အေသြးစုံလူငယ္မ်ား လူးလာေခါက္တုန္႔ လမ္းေလၽွာက္ၾကသည္။ လူငယ္မ်ားအခ်င္းခ်င္း က်ီစယ္ ေနာက္ေျပာင္ရင္း ေပ်ာ္႐ႊင္ၾကသည္။ ထိုေနရာသည္ သႀကၤန္အႀကိဳေန႔၊ အက်ေန႔တို႔တြင္ လွလွပပထည္ထည္ဝါဝါ ပန္းပန္လ်က္ပင္။

သို႔ေသာ္ သႀကၤန္အၾကတ္ေန႔တြင္မူ အလွဆင္ထားသည့္ ပုသိမ္ထီးမ်ားကို ျဖဳတ္ယူလိုက္ၾကသည္။ ခပ္လတ္လတ္ လူငယ္မ်ားက အလူမီနီယမ္တိုင္ေပၚတက္ကာ ပုသိမ္ထီးတက္ျဖဳတ္ၾကသည္။ ပုသိမ္ထီးေဆာင္းၿပီး ဓာတ္ပုံမ်ား႐ိုက္ၾကသည္။ ေႏြေနပူကို ပုသိမ္ထီးေဆာင္းကာ ကာကြယ္သူမ်ားလည္းရွိသည္။

လူငယ္အ႐ြယ္ေယာက်ၤားေလးႏွင့္ မိန္းကေလးမ်ားက ပုသိမ္ထီးကိုယ္စီျဖင့္ အၿပဳံးမ်ားေဝလ်က္ပင္။

အဆိုပါျဖစ္ရပ္ေပၚတြင္ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကသည္။ အဓိက ေဝဖန္သုံးသပ္သူမ်ားက ပညာေရးပိုင္းဆိုင္ရာ အားနည္းမႈေၾကာင့္ ဟုဆိုသည္။

သို႔ရာတြင္ အင္းယားကန္ေဘာင္ရွိ ပုသိမ္ထီးမ်ားသည္ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္းမ်ားျဖစ္သည္။ ထိုပစၥည္းမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရမည္ဆိုသည့္ အသိရွိရမည္ကို ထိုလူငယ္တို႔ မသိရွိေလသေလာ။

ျပည္သူပိုင္ပစၥည္းကာကြယ္ေရး အက္ဥပေဒအရ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္းဖ်က္ဆီးမႈဥပေဒ ပုဒ္မ ၆(၁) တြင္ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္းမ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရွိဘဲ လက္ဝယ္ထားျခင္း၊ ခိုးယူျခင္း၊ အလြဲသုံးစားျပဳျခင္းႏွင့္ အက်ိဳးပ်က္စီးေအာင္ျပဳလုပ္လၽွင္ ႀကိမ္ဒဏ္ႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္ ခုနစ္ႏွစ္အထိ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရႏိုင္သည္။

“လူငယ္ေတြကိုေတာ့ သူခိုးလို႔ေျပာလို႔ ဘယ္ရမလဲ ခိုးတဲ့လူကိုပဲ ေျပာလို႔ရမွာေပါ့။ ထီးကေတာ့ မေတြးဘဲ လုပ္တယ္လို႔ျမင္တယ္။ ေျပာတဲ့လူကေတာ့ အၿမဲရွိမွာပဲ” ဟု အသက္ ၂၇ ႏွစ္အ႐ြယ္ ကိုသူရိန္လြင္က ဆိုသည္။

အင္းယားကန္ေဘာင္ရွိ ပုသိမ္ထီးမ်ားကိုျဖဳတ္ယူသြားသည့္ လူငယ္မ်ား၏ အျပဳအမႈမ်ားကို သုံးသပ္မည္ဆိုပါက ပညာေရးပိုင္းႏွင့္ ျပည္သူ႕နီတိအားနည္းျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေဆာင္းပါးရွင္ ဦးသိန္းထက္ေအာင္က ဆိုသည္။

သို႔ေသာ္လည္း လက္ရွိတြင္ စာရိတၱႏွင့္ျပည္သူ႕နီတိဘာသာရပ္အတြက္ ပထမတန္းမွ တတိယတန္းအထိ စာသင္ခ်ိန္ တစ္ပတ္ ႏွစ္ရက္ႏွင့္ စတုတၳတန္းမွ ပဥၥမတန္းအထိ စာသင္ခ်ိန္ တစ္ပတ္ သုံးရက္ထိ သင္ၾကားလ်က္ရွိသည္။

ျပည္သူ႕နီတိဆိုသည္မွာက လူ႕ပတ္ဝန္းက်င္ရွိ တစ္ဦးခ်င္းစီတြင္ ေစာင့္ထိန္းရမည့္က်င့္ဝတ္၊ လိုက္နာရမည့္ စည္းကမ္း၊ ေဆာင္႐ြက္ရမည့္တာဝန္၊ ရယူပိုင္ဆိုင္ႏိုင္မည့္အခြင့္အေရးတို႔ျဖစ္သည္။

အခ်ိဳ႕တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားအတြင္းရွိ ျပည္သူမ်ားကို ျပည္သူ႕နီတိဆိုင္ရာ စာအုပ္မ်ားမၽွေဝၿပီး ျပည္သူ႕နီတိအေၾကာင္း သင္တန္းပို႔ခ်ေၾကာင္း မတူကြဲျပားျခားနားမႈႏွင့္ အမ်ိဳးသားေရး သဟဇာတျဖစ္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာေရးအဖြဲ႕ (CDAH ) ထံမွ သိရသည္။

အသက္ ၇၀ ေက်ာ္အ႐ြယ္ ေဆာင္းပါးရွင္ ဦးသိန္းထက္ေအာင္ကမူ ယခုလို ဆိုျပန္သည္။

“ဒီအျပဳအမူေတြက ကိုယ့္တန္ဖိုးကို ကိုယ္ႏွိမ့္ခ်ေနတယ္ဆိုတာကို မသိၾကဘူး။ အလြယ္ရ၊ အလြယ္ယူ ခိုးမႈေျမာက္တယ္ဆိုတာကို မသိေလာက္ေအာင္ အသိဉာဏ္နည္းတယ္”

ပညာေရးဆိုရာတြင္ အတန္းပညာေရးကိုအဓိကဆိုလိုသည္မဟုတ္ဘဲ ယဥ္ေက်းသည့္အျပဳအမူမ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ သင္ၾကားေပးသည့္ ပညာေပးေရးျဖစ္သည္။

“သူတို႔ရဲ႕အျပဳအမူပိုင္းဆိုင္ရာမွာ နိစၥဓူ၀အမူအက်င့္ေတြ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်းျပဳမူတတ္ေအာင္၊ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္းအေပၚမွာ ဘယ္လိုသေဘာထားရမယ္။ အဲဒါေတြ ပညာေရးအပိုင္းမွာပါတယ္” ဟု ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟက ဆိုသည္။

ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟသည္ က်န္းမာေရးႏွင့္ လူငယ္ေရးရာေဆာင္းပါးမ်ားကို အဓိကေရးသားေနေသာ ေဆာင္းပါးရွင္လည္းျဖစ္သည္။

အင္းယားကန္ေဘာင္တြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားေသာပုသိမ္ထီးမ်ားကို ျဖဳတ္ယူခဲ့သည့္ လူငယ္မ်ားအေပၚ အသက္ ၃၁ ႏွစ္အ႐ြယ္ မခင္ၿငိမ္းအိကလည္း ယခုလိုေျပာသည္။

“လူငယ္ေတြအေနနဲ႔ အမ်ားျပည္သူပိုင္ပစၥည္းကို တန္ဖိုးထားၿပီးထိန္းသိမ္းေစခ်င္တာ။ သူမ်ားၿမိဳ႕ေတြက လူငယ္ေတြက ညီတယ္။ ဝန္းရံတယ္”

ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟကမူ ပညာေရးပိုင္းတြင္ အားနည္းမႈေၾကာင့္ ယင္းကဲ့သို႔ အျပဳအမူမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚလာရသည္ဟု ေထာက္ျပသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပညာေရးစနစ္သည္ လတ္တေလာတြင္ ဘက္ေပါင္းစုံမွ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ရင္ဆိုင္ရလ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းျပင္ပႏွင့္ တစ္သက္တာပညာေရး အစီစဥ္မ်ားကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေရးအတြက္ မူဝါဒခ်မွတ္ၿပီး အမ်ားျပည္သူမ်ားသိေစရန္ လုပ္ေဆာင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနထံမွ သိရသည္။

အစိုးရသစ္တက္လာၿပီးေနာက္ပိုင္း ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈစတင္သည့္ကာလ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္မွစကာ အတန္းတစ္တန္းခ်င္းစီအလိုက္ သင္႐ိုးအသစ္ ေျပာင္းလဲသင္ၾကားရသည္။

ယင္းအျပင္ ဆင္းရဲျခင္းႏွင့္လည္းဆိုင္ေၾကာင္း ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟက သုံးသပ္သည္။

“ဆင္းရဲေတာ့ ဘာျဖစ္သြားလဲဆိုရင္ အထိအေတြ႕နည္းတာေပါ့ေနာ္။ လူေနမႈအဆင့္အတန္းနိမ့္က်တယ္။ သူတို႔ထိေတြ႕ရတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္က ဒီပတ္ဝန္းက်င္ပဲ ျဖစ္ေနတယ္။ အျမင္မက်ယ္တဲ့အခါမွာ ဒီလိုမ်ိဳးအျပဳမူမ်ိဳးေတြပဲျဖစ္ေနတယ္” ဟု ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟက ဆိုသည္။

ယင္းအခ်က္မ်ားအျပင္ ေနာက္ထပ္ျဖစ္ႏိုင္ေျခတစ္ခုကမူ ပထမတစ္ေယာက္ျဖဳတ္၍ ေနာက္က လိုက္ျဖဳတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ပုသိမ္ထီးျဖဳတ္ယူသူမ်ားစိတ္တြင္ အမ်ားျပည္သူအတြက္ျပဳလုပ္ထားသည့္ ပစၥည္းဟု မေတြးဘဲ သူမ်ားျဖဳတ္၊ ကိုယ္လိုက္ျဖဳတ္သည့္ အျပဳအမႈမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း ၎က သုံးသပ္သည္။

ထိုအခ်ိန္ကာလက အလြန္ပူျပင္းေနခ်ိန္ျဖစ္ရာ သတိလက္လြတ္ျဖင့္ ပုသိမ္ထီးမ်ားကို ျဖဳတ္ယူကာ ေနအပူကို ကာကြယ္လို၍လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ သႀကၤန္ကာလျဖစ္၍ ယမကာေသာက္စားထားႏိုင္ရာ ယင္း၏ အက်ိဳးဆက္အျဖစ္လည္း အျပစ္မ်ားကို လြယ္လြယ္ကူကူ က်ဳးလြန္မိသြားႏိုင္သည္။

ထိုသို႔အခ်ိန္တြင္ တစ္ဦးက အစျပဳ၍ ပုသိမ္းထီးမ်ားကို ျဖဳတ္လိုက္ခ်ိန္တြင္ ေနာက္လူမ်ားဆက္မျပဳတ္ႏိုင္ေအာင္ တားဆီးႏိုင္မည့္သူ လိုအပ္သည္။

“ဒီကိစၥမွာ ဒီသေဘာပဲေပါ့။ အလြယ္တကူျဖဳတ္လို႔ရတယ္။ ေဘးမွာထိန္းမယ့္ ကြပ္မယ့္သူမရွိဘူးဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ ဆြဲတာေပါ့” ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟက ဆိုသည္။

ပုသိမ္ထီးျဖဳတ္ယူသည့္ အမူအက်င့္သည္ စာရိတၱပိုင္းဆိုင္ရာပ်က္ျပားျခင္းထက္ အလွဆင္ထားသည္ကို ျဖဳတ္ယူျခင္းက ရွက္စရာေကာင္းသည့္အလုပ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မလုပ္သင့္သည့္အလုပ္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ျဖဳတ္ယူသူမ်ားကိုယ္တိုင္ မသိျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ၎က ဆိုသည္။

“အဲဒါကို စာရိတၱပ်က္ျပားေနတယ္လို႔၊ မ႐ိုးသားဘူးလို႔ မေျပာခ်င္ဘူး။ သူတို႔ ရွင္သန္ေနထိုင္ရတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ လူေနမႈအဆင့္အတန္း၊ ပညာေရး ဒါေတြမွာ အျပစ္တစ္ခု မလုပ္သင့္ဘူးလို႔ ယူဆခ်က္မရွိတာက အဓိကျပႆနာပါ” ဟု ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟက ဆိုသည္။

အျခားတစ္ဖက္တြင္လည္း ေထာက္ျပရန္မ်ား ရွိေနသည္။ ထိုေနရာတြင္ သတိေပးစားတန္းခ်ိတ္ဆြဲထားျခင္း၊ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးဦးက ဟန္႔တားျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္သည္။ ယင္းမွသာ စည္းကမ္းတက်ရွိမည္ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ လက္ရွိလူမႈဝန္းက်င္တြင္ အေလ့အက်င့္ ေျပာင္းလဲမႈတစ္ခုရွိသည္ကို သိသာစြာ ျမင္ေတြ႕လာရသည္။ ယင္းကား တန္းစီသည့္ ဓေလ့ျဖစ္သည္။ လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းၾကားထဲတြင္ တန္းစီစနစ္ (Que) ျဖင့္ စည္းကမ္းရွိရွိတန္းစီရမည္ကို သိလာၿပီ။

အမ်ားျပည္သူ သြားလာမႈမ်ားသည့္ေနရာ ကုန္တိုက္မ်ား၊ စားေသာက္ဆိုင္မ်ားတြင္ တန္းစီရမည့္ Que စနစ္ကို ေရးသားထားသည္။ ထိုအတိုင္းေလးစားလိုက္နာလာၾကသည္။ ယဥ္ေက်းသည့္ လူ႕အဖြဲ႕စည္းအျဖစ္ တျဖည္းျဖည္းေျပာင္း လဲလာေနၿပီေလာ။

“ကိုယ္တိုင္ယွဥ္ၾကည့္ရင္ အရင္တုန္းက တန္းမစီၾကဘူး။ ေနာက္ပိုင္း တန္းစီလာၾကတယ္။ တန္းစီတာဟာ လူ႕ယဥ္ေက်းေတြရဲ႕အေလ့အထပါလားလို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔နားလည္လာလိမ့္မယ္။ သေဘာေပါက္လာတယ္။ တန္းမစီဘဲ ေနရာရတာကို ရွက္လာတယ္” ဟု ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟက ဆိုသည္။

အဆိုပါပုသိမ္ထီးျပႆနာသည္လည္း အျပဳအမႈမ်ားမေျပာင္းလဲေသး၍ ျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင့္ လူေနမႈအဆင့္အတန္းနိမ့္က်ျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္းႏွင့္ ပညာေရးအားနည္းသူမ်ားတြင္ ယင္းကဲ့သို႔ အျပဳအမူမ်ား မေျပာင္းဘဲ ရွိေနေသးသည္။

ပုသိမ္ထီး ျဖဳတ္ယူခဲ့သည့္ျဖစ္စဥ္သည္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ လက္ရွိအရွိတရားအေျခအေနကို တိုင္းတာႏိုင္သည့္ ေပတံလည္း ျဖစ္ေနေလသည္။

ယင္းအေျခအေနအမ်ားေၾကာင့္ လူေနမႈအဆင့္အတန္းနိမ့္က်သူမ်ားကို တာဝန္သိသည့္ ႏိုင္ငံသားမ်ားျဖစ္ေအာင္၊ က်င့္ဝတ္ပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ ေလးစားလိုက္နာသူျဖစ္ေအာင္ႏွင့္ လူငယ္မ်ား ေတြးေခၚေမၽွာ္ျမင္စြမ္းေဆာင္ရည္ျပည့္၀လာေအာင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သဘာ၀ပတ္ဝန္းက်င္အေရးႏွင့္ စြမ္းေဆာင္ရည္ျမႇင့္တင္ေရးလုပ္ငန္းတြင္ ဦးေဆာင္ပါဝင္ေနသူ ဦးဝင္းမ်ိဳးသူက သုံးသပ္ေျပာၾကားသည္။

ထို႔အတြက္ Share Learning မၽွေဝသင္ယူလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ထြက္ေပၚလာရန္ လိုအပ္သည္။ အစိုးရႏွင့္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ၿပီး တာဝန္သိ၊ တာဝန္ယူတတ္သည့္ လူမႈအဖြဲ႕စည္းမ်ားျဖစ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္းေပးရမည္ဟု ၎ကတိုက္တြန္းသည္။

“သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္ေတြအျပင္ ျပည္သူ႕နီတိတို႔၊ ျပန္ၾကားဆက္သြယ္ေရးစြမ္းရည္တို႔၊ ဘ၀တစ္သက္တာ Life Skill တို႔ကို စာေတြ႕မဟုတ္ဘဲ လက္ေတြ႕သေဘာမ်ိဳးထည့္သြင္း ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးရင္ေကာင္းမလားစဥ္းစားမိပါတယ္” ဟု ဦးဝင္းမ်ိဳးသူက ဆိုသည္။

 

ဥမၼာလြင္

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *