ကမာၻကေျပာေသာ ျမန္မာ့အေၾကာင္း

(ယခုအင္တာဗ်ဴးမွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ အေမြအႏွစ္ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕ (Yangon Heritage Trust) တည္ေထာင္သူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးကို စင္ကာပူသတင္းမီဒီယာတစ္ခုျဖစ္ေသာ  Rice  က ေမးျမန္းခ်က္မ်ား ေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏွင့္ စင္ကာပူႏိုင္ငံတို႔မွာ ၿဗိတိန္ကိုလိုနီႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ့ျခင္းတြင္ တူညီသည္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးတြင္မူ အလြန္ျခားနားသည့္ လမ္းေၾကာင္းကို ေလၽွာက္လွမ္းခဲ့ၾကေသာ္လည္း ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ား၊ သမိုင္းပညာ ရပ္ဆိုင္ရာမ်ား၊ အနာဂတ္အတြက္သမိုင္းမွာ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ အေရးပါသနည္းဆိုသည့္ ကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ ႏွစ္ႏိုင္ငံစလုံး အျပန္အလွန္ ေလ့လာသင္ယူသင့္သည့္အေၾကာင္း ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းမႈမ်ားကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။)

အလြန္အေရးႀကီးသည့္ ျမန္မာ့သမိုင္းသစ္သင္ၾကားေရး

ေမး    –       စင္ကာပူႏိုင္ငံသားေတြဟာလည္း သူတို႔ရဲ႕အတိတ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လို ေဆြးေႏြးသုံးသပ္သင့္သလဲဆိုတဲ့ ကိစၥကို စၿပီးေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္ေနၾကပါၿပီ။ ကၽြန္မတို႔ ေမးခြန္း မထုတ္ဘဲ လက္ခံၿပီးသင္ၾကားႀကီးျပင္းလာခဲ့တဲ့ အယူအဆေတြျဖစ္တဲ့ လူေတာ္ခ်ီးေျမႇာက္ေရးဝါဒ (Meritocracy)၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ သဟဇာတျဖစ္ေရး (racial harmony)၊ ကိုလိုနီဝါဒဆိုတဲ့  အယူအဆေတြကို စူးစမ္းေလ့လာလိုတဲ့ သူေတြ ပိုပိုၿပီး မ်ားလာပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့  ရွင္က ဘာျဖစ္လို႔ ဒီဗိသုကာလက္ရာေတြက အဲဒီလို ေဆြးေႏြးေျပာဆိုမႈေတြ ျဖစ္လာဖို႔ ဂိတ္တံခါးတစ္ခုလို႔ ႐ႈျမင္ရတာပါလဲ။

ေျဖ    –       ကၽြန္ေတာ့္အထင္ေတာ့ ဗိသုကာလက္ရာေတြက ဒီလိုေဆြးေႏြးမႈေတြ ျဖစ္လာဖို႔ မျဖစ္မေနစမွတ္လို႔ေတာ့ မယူဆပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ဒီလိုဗိသုကာအႏုပညာေတြ အလြန္ႂကြယ္၀တဲ့ အရာေတြ ၿမိဳ႕ထဲမွာ တည္ရွိေနပါတယ္။ တခ်ိဳ႕အေဆာက္အအုံေတြက ကိုလိုနီေခတ္အေဆာက္အအုံေတြ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ တခ်ိဳ႕ အေဆာက္အအုံေတြက လူေတြ ဝတ္ျပဳကိုးကြယ္မႈနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ေနရာေတြပါ။ ေျပာရရင္ ျပတိုက္ႀကီးတစ္ခုလိုပါပဲ။ ေဒသခံ လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းက နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ စုေဆာင္းထိန္းသိမ္းဖို႔လို႔တဲ့ ျပတိုက္ႀကီး တစ္ခုပါ။ ကိုလိုနီဝါဒမွာ အတိတ္မည္းႀကီးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီအေဆာက္အအုံ ေတြနဲ႔ ဒီအေဆာက္အအုံေတြကို ထိန္းသိမ္းတဲ့ လုပ္ရပ္ေတြအေပၚ ဂုဏ္ေရာင္ထြန္းေျပာင္ခဲ့တဲ့ ကိုလိုနီအတိတ္ကာလကို ေအာင္ပြဲခံတဲ့ လုပ္ရပ္အျဖစ္ မျမင္ဖို႔ အေရး ႀကီးသလို၊ ကိုလိုနီအတိတ္ကာလနဲ႔ လုံး၀ အဆက္ျဖတ္လိုတဲ့စိတ္နဲ႔ ၿဖိဳခ်ဖ်က္ဆီးမပစ္ဖို႔လည္း အေရးႀကီးတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီဗိသုကာလက္ရာေတြ အာလုံးရဲ႕အစစ္အမွန္ အဓိပၸာယ္က ဘာလဲဆိုတာကို ေဆြးေႏြးသုံးသပ္ဖို႔ ဒီဗိသုကာလက္ရာေတြဟာ စမွတ္ျဖစ္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။

ျမန္မာကိစၥမွာေတာ့ စစ္အစိုးရလက္ထက္နဲ႔ သူ႕ထက္ေစာေရွ႕ပိုင္းကာလေတြမွာ အတိတ္သမိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ကေလးေတြဟာ အလြန္က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးသမိုင္းဇာတ္လမ္းေတြကိုပဲ သင္ၾကားခံခဲ့ရပါတယ္။ ေခတ္သစ္သမိုင္းကို ေဝဖန္သုံးသပ္တဲ့နည္းလမ္းနဲ႔ သင္ၾကားတာမ်ိဳးက အမ်ားႀကီးမရွိပါဘူး။

ေမး    –       အမ်ိဳးသားေရးသမိုင္းဇာတ္လမ္းလို႔ ရွင္ေျပာတာ့ မသိမသာအေျပာင္းအလဲလုပ္ထားတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးသမိုင္းဇာတ္လမ္းဆိုတာကို ဖန္တီးတာမ်ိဳးေရာ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလား။ လက္ေတြ႕မွာ အၿပိဳင္ျဖစ္ေနတဲ့ မူႏွစ္ႏွစ္ခုရွိတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ တစ္ခုက အခုလို အေျပာက္အမြန္းမ်ိဳးစုံႂကြယ္၀တဲ့ တစ္ခုခ်င္းစီရဲ႕  အမွန္တရား၊ ေနာက္မူတစ္ခုက အားလုံးကို တစ္ေပါင္းတစ္စည္းထဲ လုပ္ထားတဲ့  အမ်ိဳးသားေရး သမိုင္းဇာတ္လမ္း။ ဒီဇာတ္လမ္းရဲ႕ ေနာက္ကြယ္က အိုင္ဒီယာအယူအဆက လူေတြကို လႈပ္ရွားမႈတစ္ခုခု ျဖစ္ေအာင္ အေထာက္အကူေပးတဲ့ သေဘာေပါ့။

ေျဖ    –       ဟုတ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ အထင္ေတာ့ အဲဒီလို တင္းမာမႈမ်ိဳးက အၿမဲျဖစ္ေနမွာပါ။ တစ္ဖက္မွာက တတ္ႏိုင္သမၽွ မ်က္ႏွာစာ႐ႈေထာင့္စုံကို အေျခခံတဲ့ ေဝဖန္သုံးသပ္မႈမ်ိဳးကို အားေပးဖို႔ လိုလားတာမ်ိဳး။ ဒီသမိုင္းကိစၥေတြအေပၚမွာ ပုံစံမ်ိဳးစုံနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္သုံးသပ္တာ၊ မတူညီတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ မတူညီတဲ့ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးမွာ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိတယ္ဆိုတာကို အားေပးလိုတာမ်ိဳး၊ ဒီကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေက်ာင္းေနအ႐ြယ္ ကေလးငယ္ေတြကို တီထြင္ဖန္တီးမႈရွိရွိ၊ ေဝဖန္သုံးသပ္မႈရွိရွိ စဥ္းစားတတ္ေအာင္ အားေပးတာမ်ိဳး ရွိေနပါမယ္။ ေနာက္တစ္ဖက္မွာကလည္း ဒီကေလးငယ္ေတြကို မွန္ကန္တဲ့ အရာတစ္ခုခုကို သင္ေပးရဦးမွာဆိုေတာ့ ဒီလိုသင္ေပးဖို႔က အဆုံးမရွိတဲ့ စာအုပ္အတြဲလိုက္ေတြနဲ႔ သင္လို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ကေတာ့ အေျပာင္းအလဲျဖစ္သြားႏိုင္တဲ့ သမိုင္းဇာတ္လမ္းရွိတယ္ဆိုတာ လက္ခံဖို႔၊ ၿပီးေတာ့ လူေတြကို အဲဒီေဆြးေႏြးသုံးသပ္မႈ အစိတ္အပိုင္းထဲမွာ ပါဝင္ေအာင္ အားေပးေထာက္ပံ့ေပးဖို႔ပါ။

ေမး    –       ဒါဆို ေကာင္းမြန္တဲ့ သမိုင္းပညာေရးဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳးလဲ။

ေျဖ    –        ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ေတာ့ တစ္ခုႏွစ္ခုေလာက္ ရွိပါတယ္။ ကေလးေတြကို သမိုင္းသင္ၾကားေပးတဲ့ အေၾကာင္းရင္းက တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအားျဖင့္ သမိုင္းဆိုတာ စာေပလိုပါပဲ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးေပးတာပါပဲ။ တျခားလူေတြရဲ႕ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါမ်ိဳးကို ဝင္ၾကည့္ေပးႏိုင္တဲ့ လူေတြမ်ိဳး ခင္ဗ်ားအေနနဲ႔ ျဖစ္ေစခ်င္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုျဖစ္ဖို႔က အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ေတာ့ သမိုင္းသင္ၾကားမႈဆိုတာ ကိုယ့္ေနရာ ေဒသအေၾကာင္းကိုပဲ သင္ၾကားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သမိုင္းသင္ၾကားမႈဆိုတာ ကမာၻ႕သမိုင္းကို သင္ၾကားတာ၊ ကမာၻလုံးဆိုင္ရာဆက္ႏႊယ္မႈေတြကို သင္ၾကားတာမ်ိဳးပါ။ တျခားလူေတြ၊ တျခားေသာ ဘ၀ပုံစံေတြကို လူတြစိတ္ဝင္စားေအာင္ လုပ္ေပးတာမ်ိဳးပါ။ ဒီအခ်က္ေတြက ကၽြန္တာ့္ရဲ႕ အေျခခံႏႈန္း စံတန္ဖိုးေတြပါ။ အဲဒီအခ်က္ေတြနဲ႔ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနရာေဒသ သမိုင္းအေၾကာင္း ဘယ္လိုစဥ္းစားသုံးသပ္မလဲဆိုတဲ့ အမ်ိဳးသားအဆင့္ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ ျဖစ္လာဖို႔ ပိုၿပီး လြယ္ကူသြားပါလိမ့္မယ္။

ဥပမာေပးရရင္ ျမန္မာ့သမိုင္းကို လက္ရွိသင္ၾကားေနတဲ့ နည္းလမ္းက ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္ကာလ အမ်ိဳးသားေရးလႈပ္ရွားမႈအေၾကာင္း၊ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးလႈပ္ရွားမႈ အေၾကာင္းကို သင္ၾကားတဲ့အခါမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာပါ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ဒုတိယကမာၻ႕စစ္အေၾကာင္းကို လုံး၀နီးပါးဖယ္ထုတ္ထားၿပီးေတာ့ သင္ၾကားတာပါ။ အဲဒီအခ်ိန္ကာလနဲ႔ လြတ္လပ္ေရးအေပၚ အေျခခံက်က်သက္ေရာက္ေနတဲ့ ႀကီးမားတဲ့ ကမာၻ႕အင္အားစုေတြရွိတယ္ဆိုတာကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားထားျခင္း မရွိပါဘူး။

ေမး    –       မၾကာေသးတဲ့ ကာလနဲ႔  ပတ္သက္တဲ့ ျမန္မာသမိုင္းအခ်က္အလက္ေတြထဲမွာ ရွင့္အေနနဲ႔ လူေတြကို သိေစခ်င္တဲ့ အခ်က္ေတြက ဘာမ်ားျဖစ္မလဲ။

ေျဖ    –       အင္းက်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ေျပာရရင္ေတာ့ ႏွစ္ခု၊ သုံးခုေလာက္ ရွိပါတယ္။ တစ္ခုက အလြန္အေမွာင္လႊမ္းခဲ့တဲ့ ကိုလိုနီအတိတ္ကာလ အေၾကာင္းပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အဲဒီအေၾကာင္းေတြကို ပယ္ေဖ်ာက္ပစ္ခ်င္တာမ်ိဳး ဒါမွမဟုတ္ ဇာတ္အိမ္ႀကီးေအာင္ ဖန္တီးတာမ်ိဳး  (romanticize) ရွိတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ကစ္ပလင္တို႔၊ ေဂ်ာ့ေအာ္ဝဲလ္တို႔အေၾကာင္းေတြဆိုတာက အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ အဆင္ေျပပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္က ေခတ္သစ္ျမန္မာႏိုင္ငံကို စစ္ဘက္ဆိုင္ရာလုပ္ငန္းကိုင္ငန္းေတြ ဖန္တီးခဲ့တာ၊ လူမ်ိဳးေရးအဆင့္အတန္းေတြ ခြဲျခားခဲ့တာ၊ အလြန္ေခါင္းပုံျဖတ္မႈရွိတဲ့ အရင္းရွင္စီးပြားေရးစနစ္ကို ဖန္တီးခဲ့တာ ၿဗိတိသၽွ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီဂယက္ေတြကို အခုထိ ခံစားေနရတုန္းပါ။

ဒုတိယအခ်က္က လူေတြ အလြန္အာ႐ုံစိုက္ေနၾကတဲ့ နယ္ပယ္ေတြက အာဏာရွင္၊ စစ္အာဏာရွင္နဲ႔ ဒီမိုကရက္ေတြ အတိုက္အခံေတြၾကားက ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ၊ မၾကာေသးခင္ကာလမွာဆိုရင္ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡနဲ႔ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ဘဂၤါလီ (မူရင္း႐ိုဟင္ဂ်ာ) အက်ပ္အတည္းေတြကိုလည္း တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအေနနဲ႔ အာ႐ုံစိုက္ေနၾကတာပါ။ အာ႐ုံမစိုက္မိၾကတဲ့ နယ္ပယ္ေတြက ကၽြန္ေတာ့္အထင္ေတာ့ ျမန္မာ့သမိုင္းကို နားလည္ဖို႔ အဓိကက်တယ္လို႔ေတာင္ ယူဆမိတဲ့ အခ်က္ျဖစ္တဲ့ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒအၿပီး ျမန္မာႏ္ိုင္ငံဟာ အရင္းရွင္စနစ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ျဖစ္စဥ္ပါ။

ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒဟာ ေအာင္ျမင္မႈမရွိခဲ့တဲ့ စမ္းသပ္ခ်က္တစ္ခုပါ။ ဘယ္သူမွ အဲဒီလို ကမာၻ႕အလယ္ အထီးက်န္တဲ့ အမိန္႔ေပးစီးပြားေရးစနစ္ကို ျပန္မသြားလိုၾကပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီကာလေတြတုန္းက လူေတြက အေတာ္အတန္သာတူညီမၽွရွိတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရွိခဲ့ပါတယ္။ လူတိုင္းအတူတူ ဆင္းရဲခဲ့ၾကတယ္။ သိပ္ၿပီး ျခားနားတာမ်ိဳး မရွိခဲ့ပါဘူး။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွာ တ႐ုတ္နယ္စပ္၊ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ တရားမဝင္စီးပြားေရးေတြနဲ႔ အမ်ားႀကီးဆက္စပ္ေနတဲ့ အလြန္ဆိုးဝါးတဲ့ ႏ္ိုင္ရာစားေဈးကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကို ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီျဖစ္စဥ္တစ္ခုလုံးက ျမန္မာႏိုင္ငံကို အေရးႀကီးတဲ့ အင္အားစုေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ ကိစၥကို သိပ္ၿပီးေဆြးေႏြးတာ မရွိပါဘူး။ ေငြေၾကးနဲ႔ ေဈးကြက္ဟာ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡေတြထက္ ဒီေန႔ျမန္မာႏ္ိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ အရာအားလုံးအေပၚ ပိုၿပီးႀကီးမားတဲ့ သက္ေရာက္မႈေပးတဲ့ အခ်က္ေတြလို႔ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ေမး    –       အၿပီးသတ္အေနနဲ႔ ေနာက္ဆုံးေမးခြန္းတစ္ခု ေမးခ်င္ပါတယ္။  ကၽြန္မတို႔ အမ်ိဳးသားေရးဇာတ္လမ္းဆိုတာကို အေတာ္ေလး ေျပာျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္ေနာ္။ အခု ေျပာခဲ့ဆိုခဲ့ၾကတာေတြဟာ ကၽြန္မတို႔ ေရွ႕မ်ိဳးဆက္က လက္ဆင့္ကမ္းေပးခဲ့တဲ့ အရာေတြေတြဆိုတာထက္  ကၽြန္မတို႔ တက္တက္ႂကြႂကြ ေရးသားေဖာ္ထုတ္ေနတဲ့အရာေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ လူငယ္ေတြကို သိရွိနားလည္ဖို႔ ဘယ္လိုမ်ား တိုက္တြန္းခ်င္ပါသလဲ။

ေျဖ    –       ဟုတ္ကဲ့။ သမိုင္းကို ေလ့လာေလေလ၊ အခု သင္ဟာ သမိုင္းေၾကာင္းအရ အေျပာင္းအလဲျဖစ္ေတာ့မယ့္ အေျခအေနကိုေရာက္ေနၿပီဆိုတာ ပိုၿပီး သေဘာေပါက္ေလေလျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ လူေတြအေနနဲ႔ အသက္ ၉၅ အ႐ြယ္ လိုမဟုတ္ဘူးဆိုရင္ ေနာက္လာမယ့္ ၁၀ ႏွစ္၊ ႏွစ္ ၂၀ ဟာ အရာအားလုံးအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ အရာ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။ ရွိေနတဲ့ ရာသီဥတု၊ ရွိေနတဲ့ နည္းပညာ၊ ရရွိႀကဳံေတြ႕ေနရတဲ့ ကမာၻ႕ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲအရာအားလုံးပါပဲ။ တကယ္လို႔ အတိတ္က ျဖစ္ခဲ့တာေတြကို သိျမင္နားလည္မႈမရွိဘူးဆိုရင္ အနာဂတ္အတြက္ ဘာကိုေ႐ြးခ်ယ္ရမလဲဆိုတဲ့ သိနားလည္မႈမ်ိဳး မရႏိုင္ပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး ဒီအရာေတြဟာ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ႕အတိတ္သာ မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ကမာၻလုံးရဲ႕ အတိတ္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ခင္ဗ်ားအေနနဲ႔ စိတ္ကူးယဥ္သိပၸံဇာတ္လမ္းမ်ိဳး ဖတ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေကာင္း ႀကိဳးစားမိပါလိမ့္မယ္။ သို႔ေသာ္ျငားလည္း အနာဂတ္မွာ ဘယ္လိုေ႐ြးခ်ယ္ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ိဳးခ်ရမလဲဆိုတာကို ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုမ်ား ေတြးေတာစဥ္းစားမလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေမးခ်င္ပါတယ္။

စာၫႊန္း။       ။ What Singapore and Yangon Share: A Dark Colonial Past, And Existential Angst about the Future

ဧေက်ာ္

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *