လူမ်ိဳး၊ တိုင္းရင္းသားနဲ႔ ႏိုင္ငံသား

ႏိုင္ငံသားနဲ႔ တိုင္းရင္းသား ဘာကြာလဲဆိုတာ ေမးျမန္းေျပာဆိုေနၾကတာေတြ႕ရလို႔ ဒီအေၾကာင္းေလး ေျပာၾကည့္ခ်င္မိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကၽြန္မတို႔ႏိုင္ငံမွာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက လူမ်ိဳးနဲ႔ ႏိုင္ငံသား သိပ္မကြဲၾကတာ၊ တိုင္းရင္းသားတိုင္း ႏိုင္ငံသားလို႔ ထင္ၾကတာ သတိထားမိလို႔ပါ။ ဒီေျမဒီေရမွာေမြး၊ ႀကီးျပင္းၿပီး ဒီႏိုင္ငံသားပဲျဖစ္၊ တျခားႏိုင္ငံသားေတြနဲ႔လည္း အထိအေတြ႕နည္းေတာ့ ဒီလိုျဖစ္တာလည္း မဆန္းပါဘူး။

လူမ်ိဳးဆိုတာ သူ႕ရဲ႕မိဘ ဆင္းသက္လာတဲ့ မ်ိဳး႐ိုးနဲ႔ ဆက္စပ္ပါတယ္။ ေမြးတုန္းကအတိုင္းမ်ိဳး႐ိုးပဲ ေသသည္အထိ မေျပာင္းပါဘူး။ ေမြးတုန္းက ဗမာလူမ်ိဳး၊ ႀကီးလာေတာ့ရွမ္းလူမ်ိဳး ျဖစ္သြားလို႔မရပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံသားကေတာ့ သူသစၥာခံတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ တရားဝင္ရရွိထားတဲ့ အဆင့္အတန္းတစ္ခုပါ။ အေျပာင္းအလဲလုပ္လို႔ရပါတယ္။ ေမြးတုန္းက ရခိုင္၊ အေမရိကေရာက္သြားၿပီး အေျခက်ေနတယ္၊ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား ခံယူခ်င္တယ္၊ နည္းလမ္းတက် ေလၽွာက္ထားၿပီး သူ႕ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ထိုက္တယ္လို႔ တာဝန္ရွိသူေတြက လက္ခံရင္ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ ရမယ္၊ ရရင္ သူကရခိုင္လူမ်ိဳး၊ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသားျဖစ္မယ္။ ခုဆို ကမၻာတစ္လႊားမွာ တျခားႏိုင္ငံသား ခံယူထားတဲ့ ဗမာ၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္ တိုင္းရင္းသား ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိပါတယ္။

ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ႏိုင္ငံသားေတြရတဲ့ အခြင့္အေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားသားေတြရတဲ့ အခြင့္အေရးမတူပါဘူး။ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးဆိုတာ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မွရတယ္၊ လူမ်ိဳးနဲ႔ မဆိုင္ပါဘူး။ အေမရိကန္မွာေတာ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသားသာရွိၿပီး အေမရိကန္လူမ်ိဳးမရွိေတာ့ သူတို႔ေတြဆိုရင္လည္း ျမန္မာျပည္မွာ ႏိုင္ငံသားနဲ႔ လူမ်ိဳး ကြဲျပားတာ သေဘာမေပါက္ႏိုင္တာေတြ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးဆိုရင္ ကမၻာအရပ္ရပ္မွာရွိေနၿပီး ကမၻာ့ႏိုင္ငံသားအသီးသီး ခံယူထားၾကေတာ့ သူတို႔ဆိုရင္ လူမ်ိဳးနဲ႔ ႏိုင္ငံသားခြဲျခားမႈမွာ တ႐ုတ္နဲ႔ ျပည္ပေရာက္တ႐ုတ္လို႔ ခြဲပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေ႐ႊတိဂုံဘုရားေပၚကို ႏိုင္ငံသားေတြ အခမဲ့တက္ႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံျခားသားေတြ ဝင္ေၾကးေပးရပါတယ္။ ဗမာလူမ်ိဳးျဖစ္ေပမယ့္ တျခားႏိုင္ငံသားခံယူထားသူဆိုရင္ ဗမာလို ေျပာဆိုနားလည္သည့္တိုင္၊ ဗုဒၶဘာသာ ဘုရားရွိခိုးသည့္တိုင္ ေ႐ႊတိဂုံ ဘုရားမွာ ဝင္ေၾကးေပးရပါမယ္။ ဒါအေသးအမႊား အခြင့္အေရးေလးပဲ ရွိပါေသးတယ္။

ကၽြန္မတို႔က ႏိုင္ငံသားနဲ႔ လူမ်ိဳး မကြဲျပားတဲ့အခါ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား ဗမာတစ္ေယာက္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံသား တ႐ုတ္တစ္ေယာက္ထက္ ပိုခင္မင္ရင္းႏွီးယုံၾကည္ စိတ္ခ်ရွိေနတတ္ပါတယ္။ စိတ္ခံစားမႈကို ဥပေဒနဲ႔ တားျမစ္လို႔မရေပမယ့္ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္ကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား ဗမာလူမ်ိဳးတစ္ေယာက္က ဘာႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးမွ ခံစားခြင့္မရွိဘဲ တ႐ုတ္လူမ်ိဳး ျမန္မာႏိုင္ငံသားကသာ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး အျပည့္အဝခံစားရလိမ့္မယ္ဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားဆိုတာကေတာ့ ေနရာေဒသတစ္ခုမွာ ႏွစ္ရွည္လမ်ား မူရင္းေဒသအျဖစ္ ေနထိုင္လာတဲ့ လူမ်ိဳးေတြပါ။ ႏိုင္ငံသားဆိုတာ ေ႐ြးခ်ယ္ေပးအပ္လို႔ ရပါတယ္။ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမအရင္းေတြ၊ မိဘနဲ႔ သားသမီးေတြ အတူတူ ႏိုင္ငံသားေလၽွာက္သည့္တိုင္ သူ႕ကို ႏိုင္ငံသားေပးတယ္၊ သူကေတာ့ ႏိုင္ငံသားမရသင့္ဘူးဆိုတာမ်ိဳး ေ႐ြးခ်ယ္ေပးအပ္လို႔ ရပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားကေတာ့ ေ႐ြးခ်ယ္ေပးအပ္လို႔ မရပါဘူး။ ဒီေနရာမွာ ခက္လာတာက အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြအၾကား လူမ်ိဳးတူၾကရင္ တိုင္းရင္းသားဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္က ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီး ႏိုင္ငံသားက ပိုအေရးပါလာပါတယ္။

ဆိုလိုတာက ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ နယ္နိမိတ္ေတြဆိုတာ လူေတြက လုပ္ၾကတာပါ။ ႏိုင္ငံ့သက္တမ္းက လူ႕သက္တမ္းထက္ ပိုရွည္ေပမယ့္ ႏိုင္ငံသက္တမ္းထက္ လူမ်ိဳးသက္တမ္းက ပိုရွည္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ နယ္နိမိတ္ဟာ သမိုင္းေၾကာင္းတစ္ေလၽွာက္ တစ္သမတ္တည္းရွိခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး။ တခ်ိဳ႕နယ္ေျမေတြကို အရင္က ျမန္မာပိုင္တယ္။ အခုမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ တခ်ိဳ႕ေနရာက အရင္ကျမန္မာမပိုင္ဘူး၊ အခု ျမန္မာပိုင္တယ္ဆိုတာမ်ိဳး ရွိတတ္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးေတြက ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ နယ္နိမိတ္ေတြ မေပၚခင္၊ မတိုင္းရခင္တည္းက ရွိေနၾကေတာ့ လူမ်ိဳးတူသူေတြဟာ ႏိုင္ငံတစ္ခုရဲ႕ နယ္နိမိတ္မ်ဥ္း ဟိုဘက္ ဒီဘက္မွာ ရွိတတ္ပါတယ္။ ဂ်ိန္းေဖာေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲမွာေနသလို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ယူနန္ျပည္နယ္ထဲမွာလည္း ရွိပါတယ္။ စကားတစ္မ်ိဳးတည္း ေျပာၾကတယ္။ ေဆြမ်ိဳးဆက္စပ္ရင္ အမ်ိဳးလည္း ေတာ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံသားမွာေတာ့ ကြဲျပားသြားပါၿပီ။ ဂ်ိန္းေဖာကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသားလို႔ လက္ခံထားေပမယ့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားျဖစ္ေနတဲ့ ဂ်ိန္းေဖာတစ္ေယာက္ကို ျမန္မာတိုင္းရင္းသားလို႔ ေျပာလို႔မရႏိုင္ျပန္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္မတို႔ လက္ခံထားတဲ့ တိုင္းရင္းသား အဆင့္အတန္းဆိုတာကို ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို ရွင္းျပတဲ့အခါ တခ်ိဳ႕နားမလည္ႏိုင္ ျဖစ္တတ္ၾကတာပါ။

ကၽြန္မတို႔တစ္ေတြကလည္း အရင္က ျပည္ပထြက္တာနည္း၊ ႏိုင္ငံျခားသားခံယူတာနည္းေတာ့ လူမ်ိဳးနဲ႔ ႏိုင္ငံသားအတူတူထင္၊ တိုင္းရင္းသားဆိုရင္ ႏိုင္ငံသားထင္တတ္ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသားက ဗမာစကား ေျပာရင္ကို ဗမာတစ္ေယာက္အျဖစ္ ရင္းႏွီးတတ္ၾကတာမ်ိဳးပါ။ ကိုယ့္ခ်ည္းေနလာတာၾကာတဲ့အခါ ကိုယ့္အနီးအနား၊ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္ ေလးပဲသိၿပီး အစဥ္အဆက္မွတ္ထားခဲ့တဲ့အတိုင္းပဲ ေနခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေပမဲ့ အခုေတာ့ ျပည္ပအလုပ္ ထြက္လုပ္သူေတြ၊ အလည္အပတ္သြားသူေတြပါ ရွိေနၿပီး ျပည္တြင္းမွာလည္း လာအလုပ္လုပ္သူေကာ၊ အလည္လာသူေတြပါ ရွိလာၿပီ။ ကိုယ့္အမ်ိဳးထဲမွာပဲ ႏိုင္ငံျခားသားခံယူထားတာ၊ ကိုယ့္လူမ်ိဳးေပမယ့္ တျခားႏိုင္ငံသားျဖစ္ေနတာေတြ ရွိေနပါၿပီ။ ကိုယ့္အမ်ိဳး ကိုယ့္လူမ်ိဳးဆို ေကာင္းမွာပဲလို႔ တစ္ယူသန္လက္ခံထားလို႔ မရသလို၊ ကိုယ့္အမ်ိဳးမဟုတ္ရင္ လူဆိုးေတြ၊ တျခားလူမ်ိဳးေတြက လူ႐ိုင္းေတြဆိုတာမ်ိဳးလည္း ေျပာမရပါဘူး။ ခင္ရာေဆြမ်ိဳးဆိုတဲ့စကားလို မိတ္ေဆြေတြကို ေဆြမ်ိဳးလို ေနႏိုင္သူေတြလည္း ရွိၾကတာပါပဲ။ ေသခ်ာတာေတာ့ ကိုယ့္ေလာက ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္ဟာ ကိုယ္ငယ္ငယ္ကေလာက္ ႐ိုးသားရွင္းလင္းမႈ မရွိေတာ့ဘူး။ ပို႐ႈပ္ေထြးၿပီး သိသိသာသာ ျခားနားတာေတြ၊ မသိမသာ ကြဲျပားတာေတြ၊ ထပ္တူ တူတာေတြ၊ မတူတတူ ျဖစ္ေနတာေတြ ပိုသိဖို႔ ပိုပါးနပ္ဖို႔ လိုလာပါၿပီ။ အျဖဴမဟုတ္ရင္ အမည္းလို႔ မေျပာႏိုင္ဘဲ မီးခိုးေရာင္ျဖစ္ႏိုင္သလို မျဖဴမမည္း အရိပ္အေယာင္ေတြလည္း ရွိေနႏိုင္တာပါ။

ဗမာ = ျမန္မာႏိုင္ငံသားလို႔ ေျပာမရသလို၊ တိုင္းရင္းသား = ႏိုင္ငံသားလို႔လည္း မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ဗမာ၊ရွမ္း၊ ကခ်င္ အစရွိသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားျဖစ္ေပမယ့္ ႏိုင္ငံသားမျဖစ္တာေတြရွိသလို၊ တိုင္းရင္းသား မျဖစ္ေပမယ့္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ေနတာေတြလည္း ရွိမွာပါ။

ေခတ္ကာလေတြ ေျပာင္းလဲသလို လူမ်ိဳးေတြလည္း ေျပာင္းလဲတတ္ပါတယ္။ ပ်ဴေတြ ဘယ္ေရာက္သြားသလဲ ဆိုသလို၊ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ဗမာေတြ ဘယ္ေရာက္သြားသလဲဆိုတာ ရွိလာမွာပါ။ အခုအခါ တခ်ိဳ႕တိုင္းရင္းသားေတြထဲမွာ ဗမာက လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒက လူမ်ိဳးငယ္ေတြကို လႊမ္းမိုးတယ္။ လူနည္းစုက နစ္နာတယ္ ေျပာၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ႏွစ္ဖက္စဥ္းစားရင္ သူ႕ေနရာနဲ႔သူ အခက္အခဲက ရွိတာပါပဲ။ လူမ်ိဳးႀကီးဆိုတဲ့ ဗမာေတြလည္း နစ္နာတာေတြရွိပါတယ္။ ပ်ဴေတြေပ်ာက္သလို ေပ်ာက္သြားမွာ အစိုးရိမ္ရဆုံးက ဗမာေတြပါ။ ဒီလိုေျပာလို႔ မအံ့ဩေစခ်င္ပါဘူး။ ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ရင္ ဒီတိုင္းျပည္မွာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြေနလာၾကတာ ႏွစ္ေတြၾကာၿပီ၊ တစ္မ်ိဳးနဲ႔တစ္မ်ိဳး လက္ထပ္ျဖစ္ၾကတာပါပဲ။ ဗမာနဲ႔ ရွမ္း လက္ထပ္တယ္ဆိုပါေတာ့။ အေဖ အေမက ရွမ္း-ဗမာ ရာႏႈန္းျပည့္ဆိုရင္ ကေလးက ရွမ္း-ဗမာ ျဖစ္မယ္၊ ေနာက္တစ္ဆက္က်ေတာ့ ကရင္-မြန္နဲ႔ အိမ္ေထာင္က်ရင္ ေမြးလာတဲ့ကေလးက ရွမ္း-ဗမာ-ကရင္-မြန္ ျဖစ္မယ္၊ မ်ိဳးဆက္ေတြ မ်ိဳးဆက္ေတြ အမ်ားႀကီး ေရာသြားတဲ့အခါ အမ်ားစုက အလြယ္တကူပဲ ဗမာလို႔ ေျပာလိုက္ၾကတယ္။ အဲဒီေတာ့ အခု ဗမာလို႔ဆိုသူေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား မူရင္းဗမာစစ္မလဲ။ ဘယ္တုန္းက DNA စစ္ထားဖူးသလဲ။ အခု တရားဝင္အတည္ျပဳထားတဲ့ တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ိဳး ဆိုတာေတာင္ တူေနတာေတြ၊ ထပ္ေနတာေတြ၊ မပါေသးတာေတြ ရွိေနဆဲပဲ။ ဒီထဲက တခ်ိဳ႕ေတြ ဘယ္ေလာက္ ေရာေႏွာကုန္ၿပီလဲ စာရင္း မရႏိုင္ေသးဘူး။ လူမ်ိဳးေတြ မေရာေႏွာရဘူး၊ ေသြးမေႏွာရဘူးလို႔ ကမၻာဦးအစတည္းက ေျပာမရ၊ တားမရလို႔ သမိုင္း ေၾကာင္းတစ္ေလၽွာက္ လူမ်ိဳးေတြ အစဥ္အဆက္ ေပ်ာက္လိုက္၊ အသစ္ေပၚလာလိုက္ ျဖစ္ေန ၾကတာပါ၊ ေသြးေႏွာတာ အျပင္းအထန္ ဆန္႔က်င္တဲ့ သာကီဝင္မ်ိဳးေတြလည္း မရွိၾကေတာ့ဘူး။ ကိုယ့္ဇာစ္ျမစ္ ကိုယ့္ဇာတိ ကိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈကို သိရွိေလးစား တန္ဖိုးထားရမွာ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျဖစ္စဥ္သမိုင္းေၾကာင္းတစ္ေလၽွာက္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ သိဖို႔လိုသလို လတ္တေလာ ျဖစ္ေနတာေတြ၊ ေနာင္ျဖစ္လာႏိုင္တာေတြကိုလည္း သိရပါလိမ့္မယ္။ လူမ်ိဳးေတြ ႏိုင္ငံသားေတြ ကြဲျပားတာထက္ လူတိုင္းရဲ႕ အေမၽွာ္အျမင္နဲ႔ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ပညာ အဆင့္အတန္းက ႏိုင္ငံတစ္ခုရဲ႕ လွပတဲ့ပစၥဳပၸန္နဲ႔ အနာဂတ္ကို ဖန္တီးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

ပညတ္ေတြရဲ႕ ကြဲျပားမႈကို နားလည္ သိရွိၾကပါစို႔။ 

 

ေမႏွင္းေအး

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *