ဘာလို႔ ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဆႏၵေတြျပေနၾကသလဲ

ကမၻာတစ္ဝန္းက ဆႏၵျပပြဲေတြလိုက္ၾကည့္ေနမယ္ဆိုရင္ ၾကည့္လို႔ကို မဆုံးႏိုင္ဘူး။ တခ်ိဳ႕က ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း၊ တခ်ိဳ႕က အၾကမ္းဖက္၊ အစိုးရဆန္႔က်င္ေရး ဆႏၵျပပြဲေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ရက္သတၱပတ္ေတြမွာ ကမၻာတစ္ဝန္း ေတြ႕ေနၾကရတယ္။ ဘယ္လ္ဂ်ီးရီးယား၊ ဘိုလီးဗီးယား၊ ၿဗိတိန္၊ ကာတာလိုနီးရား၊ ခ်ီလီ၊ အီေကြေဒါ၊ ျပင္သစ္၊ ေဟတီ၊ ဟြန္ဒူးရပ္စ္၊ ေဟာင္ေကာင္၊ အီရတ္၊ ကာဇက္စတန္၊ လက္ဘႏြန္နဲ႔ က်န္တဲ့ႏိုင္ငံေတြေပါ့။ ႏိုဝင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔တုန္းကပဲ ပါကစၥတန္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ႏွစ္ရက္အတြင္း ႏုတ္ထြက္ေပးဖို႔ ၿမိဳ႕ေတာ္အစၥလာမ္ဘာ့ဒ္မွာ လူေထာင္ေသာင္းခ်ီၿပီး ဆႏၵျပခဲ့ၾကပါေသးတယ္။

၁၉၈၀ နဲ႔ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြမွာ အာရွနဲ႔ အေရွ႕ ဥေရာပႏိုင္ငံတစ္ဝန္း ‘ျပည္သူ႕အာဏာ’ လႈပ္ရွားမႈေတြ ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။ လမ္းေပၚကို လူေတြ လွိမ့္ထြက္တာမ်ိဳး အရင္က မႀကဳံဖူးဘူး။ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္ေတြတုန္းကလည္း ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔ လူအေတာ္မ်ာမ်ား ကမၻာတစ္ဝန္းမွာ ဆႏၵျပမႈေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။

အဲဒီလႈိင္းလုံး ႏွစ္ခုတုန္းကေတာ့ ေလာေလာဆယ္ အဆက္အစပ္မရွိ၊ အလိုအေလ်ာက္ လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔စာရင္ ပိုၿပီးအခ်ိတ္အဆက္ရွိၾကတယ္။ ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားက ဆႏၵျပတဲ့လူေတြမွာ မေက်နပ္တာေတြ၊ ရည္႐ြယ္ခ်က္ေတြ တူညီခဲ့ၾကတယ္။ အခုျဖစ္ေနတာေတြက်ေတာ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံ မေရွာင္လႊဲသာတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ ေပၚေပါက္လာေနတာကို ေတြ႕ရတယ္။ ပါကစၥတန္မွာ အေၾကာင္းတရားသုံးခုကို ေတြ႕ရတယ္။ ေငြေဖာင္းပြမႈျဖစ္တာနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာေငြေၾကး ရန္ပုံေငြအဖြဲ႕ (IMF) ရဲ႕ အစီအစဥ္အရ၊ ေခၽြတာေရးက်င့္သုံးရတာဆိုတဲ့ စီးပြားေရးအေၾကာင္းတရားေတြ၊ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြ ရွိေနတယ္ဆိုတဲ့အျမင္၊ ေ႐ြးေကာက္ပြဲမွာ မသမာမႈေတြရွိခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ စြပ္စြဲခ်က္ေတြ ေပါင္းမိသြားတာပါ။

ဒါကလည္း တမင္သက္သက္လုပ္တာမဟုတ္ဘဲ မေတာ္တဆ ေပါင္းမိသြားတဲ့သေဘာ ရွိပါတယ္။ လက္ဘႏြန္မွာက်ေတာ့ WhatsApp လို ဝန္ေဆာင္မႈေတြကေန ဖုန္းေခၚတာကို အခြန္ေကာက္လို႔ ဆႏၵျပၾကတာပါ။ ေဟာင္ေကာင္က တ႐ုတ္ကို တရားခံလႊဲေျပာင္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္ပါတယ္။ ကာတာလိုနီးယားမွာက်ေတာ့ လြတ္လပ္ေရးလႈပ္ရွားသူေတြကို ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္လို႔ပါ။

ၿဗိတိန္မွာေတာ့ အီးယူက ခြဲထြက္ဖို႔အေရးမွာ ဒုတိယအႀကိမ္ဆႏၵခံယူပြဲလုပ္ဖို႔ပါ။ ကမၻာတစ္ဝန္းျဖစ္ရတဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြမွာ ေတာင္းဆိုတာေတြ မတူၾကေပမယ့္ ေႂကြးေၾကာ္တာေတြ တူၾကတယ္။ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္က မာလြန္ဘရန္ဒို ပါဝင္သ႐ုပ္ေဆာင္တဲ့ ‘The Wild One’ ကားထဲမွာ ဘာကို ဆန္႔က်င္ေနတာလဲလို႔ေမးေတာ့ ‘မင္းမွာ ဘာရွိလို႔လဲ’ လို႔ ျပန္ေျဖသလိုေပါ့။

ဆႏၵျပတာေတြ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု မတူၾကေပမယ့္ ပညာရွင္ေတြက ဘုံအေၾကာင္းတရားေတြ လိုက္ရွာၾကည့္တဲ့အခါ စီးပြားေရး၊ လူဦးေရနဲ႔ ပူးေပါင္းႀကံစည္ၾကတာေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသတဲ့။

ခ်ီလီလို ဆူႀကဳံနိမ့္ျမင့္ကြာဟမႈ ႀကီးမားေနတဲ့ႏိုင္ငံမွာ ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားေနရတဲ့ လူေတြရဲ႕ ေနာက္ဆုံးေကာက္႐ိုးတစ္မၽွင္လိုျဖစ္ေနတဲ့ ရထားခ ေလးရာခိုင္ႏႈန္း တက္လိုက္တာဟာ လူေနမႈအဆင့္အတန္းကို နည္းနည္းေလးပဲ ထိခိုက္တယ္လို႔ ထင္ရတာပါ။ လက္ဝဲဝါဒီေတြကေတာ့ ဒါဟာ ေသပန္းပြင့္၊ ဖ႐ိုဖရဲႏိုင္လွတဲ့ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ႕ ေနာက္ဆုံးထြက္သက္လို႔ ျမင္တယ္။ ဩစေၾတးလ်ဆိုရွယ္လစ္ဂ်ာနယ္ကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္အတြင္း လစ္ဘရယ္လက္သစ္ (Neo Liberals) မူဝါဒေတြေၾကာင့္ တစ္ႏိုင္ငံၿပီးတစ္ႏိုင္ငံ အလုပ္သမားေတြ အမ်ားႀကီး ဒုကၡေရာက္၊ လုပ္ခေတြက်ၿပီး စနစ္ထဲမွာ အက်ပ္အတည္းေတြ တိုးပြားေနတယ္လို႔ သုံးသပ္တယ္။

လြတ္လပ္တဲ့ေဈးကြက္ကို ႀကိဳက္တဲ့သူေတြေတာင္မွ ဆူႀကဳံနိမ့္ျမင့္ကြာဟမႈ ႀကီးမားလာတာေၾကာင့္ မေက်နပ္ခ်က္ေတြမ်ားလာတာကို ျမင္ေတြ႕ေနရတယ္။ ခ်ီလီဆိုရင္ လက္တင္အေမရိကမွာ တည္ၿငိမ္တဲ့ႏိုင္ငံတစ္ခုလို႔ ျမင္ခဲ့ၾကရာက အခုေတာ့ မတည္မၿငိမ္ျဖစ္လာလို႔ လက္ခံက်င္းပဖို႔ စီစဥ္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံတကာထိပ္သီးအစည္းအေဝးႏွစ္ခုကို ပယ္ဖ်က္ခဲ့ရတယ္။ ခ်မ္းသာတဲ့ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ ဆူႀကဳံနိမ့္ျမင့္ကြာဟမႈ အႀကီးဆုံးႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနပါၿပီ။

လူဦးေရ႐ႈေထာင့္ဘက္ကၾကည့္ရင္ ဆႏၵျပတာအမ်ားစုက လူငယ္ေတြ လုပ္ၾကတာပါ။ ကမၻာ့လူဦးေရရဲ႕ အလယ္အလတ္အသက္ ၃၀ ေလာက္ပဲရွိၿပီး သုံးပုံတစ္ပုံက အသက္ ၂၀ ေအာက္မွာပါ။

ဆယ္ေက်ာ္သက္နဲ႔ ႏွစ္ဆယ္စြန္းစြန္းအ႐ြယ္ေတြဟာ ဆႏၵျပလို႔အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေနတာ ၂၀၀၇-၂၀၀၈ ကမၻာ့ဘ႑ာေရးအက်ပ္အတည္းျဖစ္ၿပီးခ်ိန္ကတည္းကပဲ။ ကမၻာ့စီးပြားေရးအက်ပ္အတည္းရဲ႕ရလဒ္လို႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္လည္း ဆိုႏိုင္တယ္။ သမိုင္းပါရဂူတစ္ေယာက္ကေတာ့ ၁၉၆၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး တကၠသိုလ္ပညာစန္းပြင့္လို႔ အလုပ္အကိုင္ထက္ ဘြဲ႕ရေတြက မ်ားေနတာေၾကာင့္ ျဖစ္ရတယ္၊ ‘ပညာ တတ္လူငယ္ေတြ အလြန္အကၽြံမ်ားေနလို႔’ ျဖစ္မယ္လို႔ သုံးသပ္တာေတြ႕ရတယ္။

ပူးေပါင္းႀကံစည္ၾကတယ္ဆိုတာကေတာ့ အစိုးရေတြအေနနဲ႔ ဆႏၵျပတာေတြဟာ ျပည္ပက ႀကိဳးကိုင္လႈပ္ရွားၾကလို႔လို႔ စြပ္စြဲၾကေလ့ ရွိပါတယ္။ ေဟာင္ေကာင္ကိစၥဆိုရင္ အေမရိကန္ရဲ႕လက္ရာ မကင္းဘူးေပါ့။ လက္တင္အေမရိကမွာဆိုရင္ က်ဴးဘားနဲ႔ ဗင္နီဇြဲလားက ဆိုရွယ္လစ္ အစိုးရေတြဟာ သူတို႔ႏိုင္ငံဒုကၡေရာက္ေနတာကို အာ႐ုံလႊဲဖို႔ တျခားႏိုင္ငံေတြပါ မတည္ၿငိမ္ေအာင္ လိုက္လုပ္ေနတယ္လို႔ စြပ္စြဲခံရပါတယ္။

တခ်ိဳ႕ဆႏၵျပပြဲေတြက ေစာေစာကေျပာတဲ့ စီးပြားေရးအေၾကာင္းတရား၊ လူဦးေရအေၾကာင္းတရားရယ္၊ ပူးေပါင္းလုပ္ႀကံတာေတြရယ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အားလုံးကို ၿခဳံေျပာလို႔ေတာ့မရဘူး။ ကမၻာ့စီးပြားေရးအေဆာက္အဦ ဒုကၡေရာက္ေနတာ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လြန္ခဲ့တဲ့ဆယ္ႏွစ္ေလာက္က စီးပြားေရးပ်က္ကပ္ျဖစ္လို႔ အလုပ္လက္မဲ့ေတြျဖစ္လုလုအေျခအေနမ်ိဳးေလာက္ မနက္ရိႈင္းဘဲ လမ္းေပၚထြက္တာက လူနည္းနည္းပဲရွိပါတယ္။ ဆႏၵျပပြဲေတြကို လူငယ္ေတြ လႊမ္းမိုးတာလည္း မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လန္ဒန္နဲ႔ ေဟာင္ေကာင္က ဆႏၵျပပြဲေတြကိုၾကည့္ရင္ လူလတ္တန္းစားေတြေရာ၊ လူႀကီးေတြပါ ပါဝင္ေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ႏိုင္ငံရပ္ျခားက ပူးေပါင္းႀကံစည္တယ္လို႔ ေျပာတဲ့အခါမွာ အင္တာနက္ရဲ႕ ဂယက္မကင္းေပမယ့္ ကမၻာတစ္ဝန္းကို ဆရာႀကီးတစ္ေယာက္က ႀကိဳးဆြဲေနတယ္လို႔ေျပာရင္ ဘယ္သူမၽွ မယုံၾကဘူး။

ဒါေၾကာင့္ ေစာေစာက အေၾကာင္းတရားသုံးပါးကို လက္မခံႏိုင္ၾကဘူး။ ေစာေစာပိုင္းကလႈိင္းေတြကိုၾကည့္ရင္လည္း တစ္စုတစ္စည္း၊ တညီတၫြတ္တည္းလုပ္ၾကတာ မေတြ႕ရဘူး။ ထင္တာထက္ပိုၿပီး အကြဲကြဲအျပားျပားျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ၁၉၆၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြတုန္းက တ႐ုတ္မွာ တပ္နီရဲ႕လႈပ္ရွားမႈဟာ ေမာ္စီတုံးကို ပုဂၢိဳလ္ေရး ကိုးကြယ္ၾကတာနဲ႕ ပါတီတြင္းအာဏာလုပြဲမွာ အႏိုင္ရေစခ်င္တာေတြေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ အေနာက္တိုင္းက လူငယ္ေတြက်ေတာ့ ဆံပင္ရွည္ထားခ်င္တာ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ လိင္ကိစၥေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္လို႔ေတြ႕ရတယ္။ ဗီယက္နမ္စစ္ပြဲဆန္႔က်င္တာ၊ အေရွ႕ဥေရာပကို ဆိုဗီယက္ေတြ လႊမ္းမိုးတာ၊ တကၠသိုလ္ေတြရဲ႕ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆႏၵျပတာေတြလည္း ရွိတယ္။ ေနာင္အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္အၾကာမွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့ ‘ျပည္သူ႕အာဏာ’ လႈပ္ရွားမႈေတြကို ၾကည့္ရင္လည္း တူတာထက္ မတူတာေတြက ပိုမ်ားေနတယ္။ ဖိလစ္ပိုင္က ဖါဒီနန္မားကို႔စ္တို႔၊ ေတာင္ကိုးရီးယားက ခ်န္ဒူးဝမ္တို႔လို လက္ယာအာဏာရွင္ေတြနဲ႔ အေရွ႕ ဥေရာပက နီကိုလပ္ေခ်ာင္ဆယ္ဆဂူတို႔၊ ဂ်႐ူဇယ္စကီးတို႔နဲ႔လည္း မတူပါဘူး။

အစကိုျပန္ေကာက္ရရင္ လူေတြဟာ သူတို႔မေက်နပ္တာေတြကို ဘာလို႔လမ္းေပၚယူလာၾကသလဲ။ အေၾကာင္းတရားႏွစ္ခုေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ သိပ္ေျပာေလ့မရွိဘူး။ တရားဥပေဒေၾကာင့္ အႏၲရာယ္နဲ႔ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာအႏၲရာယ္ေတြေၾကာင့္ပါ။ ေန႔စဥ္႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားေနရ တာေတြနဲ႔စာရင္ ဆႏၵျပရတာက ပိုစိတ္လႈပ္ရွားရင္ခုန္စရာေကာင္းတယ္။ ေပ်ာ္စရာေကာင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ လူတကာလုပ္ေနၾကေတာ့ သူတို႔နဲ႔ ေပါင္းစည္းညီၫြတ္ျပဖို႔ဟာ ဖက္ရွင္တစ္ခုလို ျဖစ္ေနတယ္။

ဆႏၵျပပြဲေတြမွာ တူတာေတြလည္းရွိတယ္။ စမတ္ဖုန္းေတြေၾကာင့္ ဆႏၵျပဖို႔လူစုလို႔၊ လူသိမ်ားေအာင္လုပ္လို႔ ရက္ရွည္ျပလို႔ လြယ္ေစတယ္။ အာဏာပိုင္ေတြမသိဘဲ အခ်င္းခ်င္းသတင္းစကားေတြ ျဖန္႔ေဝလို႔ရတယ္။ နည္းလမ္းအသစ္ေတြလည္း ေတာမီးလိုပ်ံ႕ႏွံ႔ေနတယ္။ ေဟာင္ေကာင္ဆႏၵျပတဲ့သူေတြအတြက္ ေႂကြးေၾကာ္သံသီခ်င္းအသစ္တစ္ပုဒ္လည္း အင္တာနက္ေပၚတက္လာေရာ လူအုပ္စုလိုက္ ဝိုင္းဝန္းသ႐ုပ္ေဖာ္ၾကေတာ့ ေဈးဝယ္စင္တာေတြ ပိတ္ကုန္ရေရာ။

တတိယအေၾကာင္းတရားက ပိုၿပီးစိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတယ္။ သမား႐ိုးက် ႏိုင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းေတြ အလုပ္မျဖစ္ေတာ့လို႔တဲ့။ ၁၉၈၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ ေႏွာင္းပိုင္းေတြတုန္းက ဆႏၵျပခဲ့ၾကတာဟာ အတုအေယာင္ေ႐ြးေကာက္ပြဲေတြလုပ္တဲ့ အာဏာရွင္အစိုးရေတြကို ဦးတည္ တာပါ။ မဲေပးခြင့္မရွိတဲ့အခါ ‘ျပည္သူ႕အာဏာ’ ကို ျပသဖို႔ လမ္းေပၚတက္တဲ့နည္းတစ္နည္းပဲ ရွိတယ္။ ဒီႏွစ္ အယ္လ္ဂ်ီးရီးယားနဲ႔ ဆူဒန္မွာဆႏၵျပတာေတြဟာ သေဘာခ်င္းအတူတူပဲ။ ဒါေပမဲ့ အဆင္ေျပေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီႏ္ိုင္ငံေတြမွာလည္း ျဖစ္တတ္တာပဲ။

ဒီေခတ္မွာ အေၾကာင္းတရားအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ လူေတြဟာ အာဏာမရွိဘူး၊ အင္အားမရွိဘူး၊ မဲေပးထားတာေတြလည္း အေရးမပါဘူးလို႔ ထူးထူးျခားျခားခံစားေနၾကရတယ္။ အေၾကာင္းတရားတစ္ခုက ပတ္ဝန္းက်င္ကိစၥေတြ၊ အထူးသျဖင့္ ရာသီဥတုအေျပာင္းအလဲေတြကို လူေတြက ပိုၿပီးဂ႐ုစိုက္လာၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ ေလာင္စာသုံးတာေလ်ာ့ေအာင္ အခြန္တိုးေကာက္တာမ်ိဳးေတြရွိတယ္။ အခြန္တိုးေကာက္လို႔ ဆႏၵျပတဲ့ဘက္ကလည္းျပၾကတယ္။ မီးခိုးေတြ ကမၻာႀကီးထဲမ်ားေနတဲ့ကိစၥက မဲတစ္မဲမေျပာနဲ႔၊ အစိုးရတစ္ဖြဲ႕ထဲေတာင္ ဘာမွ မလုပ္ႏိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာကိစၥျဖစ္တယ္။

ဒုတိယအေၾကာင္းတရားကေတာ့ လူမႈမီဒီယာ၊ လူမႈကြန္ရက္ပါ။ သူ႕ရဲ႕သေဘာက ကိုယ္နဲ႔သေဘာခ်င္းတိုက္ဆိုင္တာေတြကို ခ်ဲ႕၊ ကိုယ္မႀကိဳက္တာေတြကို ႏႈတ္ပိတ္ပစ္တတ္တဲ့သေဘာရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္ေျပာခ်င္တာေတြ ေျပာလို႔မရဘူးလို႔ အားကိုးရာမဲ့ျဖစ္ေနတဲ့စိတ္ကို ပိုၿပီးဆိုးဝါးေစတယ္။ ကိုယ့္စကားကို ဘယ္သူမၽွ နားမေထာင္ၾကဘူးေပါ့။

တတိယအေၾကာင္းတရားကေတာ့ သည္းမခံႏိုင္တာေတြ မ်ားလာၾကတာပါ။ အေနာက္တိုင္းဒီမိုကေရစီမွာ ေစ့စပ္ၫွိႏႈိင္းတဲ့နည္း အဆင္မေျပေတာ့ ေနာက္ေ႐ြးေကာက္ပြဲအထိ အႏိုင္ရတဲ့သူလုပ္သမၽွ ခံၾကရတဲ့သေဘာရွိတယ္။ ႐ႈံးနိမ့္သြားတဲ့သူေတြဆိုတာကလည္း လူနည္းစု မဟုတ္ဘူး။

အခုေျပာတဲ့အခ်က္ေတြကို ၿခဳံၿပီးေကာက္ခ်က္ဆြဲလို႔ေတာ့ မရဘူး။ ဒီလမ္းေၾကာင္းေတြ ေလ်ာ့ပါးသြားမယ့္ အလားအလာကိုေတာ့ မေတြ႕ရေသးဘူး။ ဒီတတိယဆႏၵျပလႈိင္းလုံးေတြဟာ တတိယအႀကိမ္ ကမၻာ့ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ဖို႔ ေရွ႕ေျပးအတိတ္နမိတ္ေတြ မဟုတ္ေလာက္ေပမယ့္ အရွိန္မပ်က္ေနခ်င္တဲ့ အေျခအေနသစ္တစ္ခုေလာက္ပဲ ျဖစ္ေကာင္းရဲ႕လို႔ The Economist က သုံးသပ္ထားပါတယ္။ 

(The Economist Nov 4th, 2019)

ခင္ေမာင္ၫို(ေဘာဂေဗဒ)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *