ဆင္းတုေတာ္အတြက္ စံ

ကြန္ပ်ဴတာသုံးျမန္မာစာစနစ္အပါအဝင္ ေနရာမ်ားစြာတြင္ စံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား လိုအပ္သည့္နည္းတူ ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားအတြက္လည္း စံ တစ္ခုလိုအပ္ၿပီလားဆိုသည့္ ေမးခြန္းမ်ား ယခုရက္ပိုင္း တြင္ ၾကားလာရၿပီ ျဖစ္သည္။

လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၂၆၀၀က ေမြးဖြားေတာ္မူခဲ့ၿပီးေလာက၏ အထြတ္အထိပ္သို႔ေရာက္ရွိခဲ့ကာ ေလာကကို ဆုံးမလမ္းၫႊန္ခဲ့သည့္ ေဂါတမဘုရားရွင္ကို မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ဖူးေတြ႕လိုက္ရသူ မည္သူမၽွသက္ရွိ ထင္ရွား မရွိေတာ့သလို ယခင္အခ်ိန္က မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည့္ ဓာတ္ပုံႏွင့္ပန္းခ်ီကားလည္း မက်န္ရစ္ခဲ့ေပ။

သို႔ေသာ္ ဗုဒၶကို ၾကည္ၫိုသူေႏွာင္းလူတို႔က အာ႐ုံျဖင့္မွန္းဆ၍ ႐ုပ္တုမ်ားထုလုပ္ကာ ပူေဇာ္ကိုးကြယ္ ခဲ့ၾကသည္မွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ၾကာခဲ့တိုင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။

ေခတ္အေျခအေနအလိုက္အသုံး ျပဳသည့္ပစၥည္းမ်ားလည္း မတူညီၾက။ အခ်ိဳ႕က အုတ္၊ အဂၤေတတို႔ျဖင့္၊ အခ်ိဳ႕က သစ္သား၊ သံ၊ ေၾကးစသည့္သတၱဳမ်ား၊ ေက်ာက္သားေက်ာက္တုံးမ်ားလည္း ရွိသည္။ ႏွီးျဖင့္ သြန္းလုပ္သည္လည္း ရွိသည္။ သဘာ၀႐ႊံ႕ေစးေျမျဖင့္ ထုလုပ္သည္လည္းရွိ၏။

႐ုပ္တုဆရာတစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးေအာင္ေက်ာ္ထြန္းကမူ သူ၏ပထမဆုံး ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူကို ၂၁ရာစုတြင္ တြင္က်ယ္လာေသာ နည္းပညာပစၥည္းတစ္ခုျဖစ္သည့္ ဆီလီကြန္ဓာတ္ပစၥည္းျဖင့္ သြန္းလုပ္ခဲ့ေလသည္။

သူအားသန္သည့္ ဆီလီကြန္နည္းပညာျဖင့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကို ေအာင္ျမင္စြာသြန္းလုပ္အၿပီးတြင္ လူမႈ ကြန္ရက္မွ တစ္ဆင့္ အမ်ားျပည္သူကို ခ်ျပခဲ့ေသးသည္။

ယင္းကေနပင္ လူအမ်ားေမ့ေလ်ာ့ထားေနသည့္ အျငင္းပြားဖြယ္ရာျပႆနာတို႔ ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္။

ဆီလီကြန္ႏွင့္ ထုလုပ္သည့္ ဆင္းတုေတာ္သည္ ျပင္ပသက္ရွိလူသားတစ္ဦးဦး ႏွင့္တူေနသေယာင္။ ႐ုပ္ရွင္မင္းသားတစ္ဦးႏွင့္ တူသည္ဟူသည့္မွတ္ခ်က္အခ်ိဳ႕ ကိုလည္းေတြ႕ရသည္။

ေသခ်ာသည္ကေတာ့ ယင္းဆင္းတု ကိုသြန္းလုပ္ခဲ့သည့္ ဦးေအာင္ေက်ာ္ထြန္းအေနႏွင့္ ေရွးအစဥ္အဆက္ က်င့္သုံးလိုက္နာခဲ့သည္တို႔မွ ခြဲထြက္ကာလမ္းေၾကာင္းသစ္ကို စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ဗုဒၶသည္လူသားတစ္ေယာက္ပင္ျဖစ္ရာ ဆင္းတုေတာ္ကို လူသားတစ္ေယာက္ႏွင့္တူေအာင္သာ အားထုတ္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

ဦးေအာင္ေက်ာ္ထြန္းသည္ ပုံတသြန္းလုပ္သည့္ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၅ခုႏွစ္တြင္ ဆီလီကြန္ျဖင့္ ဖန္တီးသည့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္႐ုပ္တုျဖင့္ နာမည္ေက်ာ္ၾကားလာသူျဖစ္သည္။ လက္ရွိအခ်ိန္အထိ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ႐ုပ္တုမ်ား၊ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား၊ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသူမ်ား၏ ဆီလီကြန္ပုံတူ႐ုပ္ထုမ်ားႏွင့္ ေၾကးသြန္း႐ုပ္တုမ်ားကို သြန္းလုပ္ေနသူ ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဆင္းတုကိုမူ အထက္ပါဆင္းတုျဖင့္ စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ယင္းဆီလီကြန္ဆင္းတုေတာ္ကို ေဝဖန္သူမ်ားရွိသလို ေထာက္ခံႀကိဳက္ႏွစ္သက္သူမ်ားကလည္း ရွိသည္။ ထိုအထဲတြင္ ဗုဒၶ၏သားေတာ္မ်ားျဖစ္သည့္ ရဟန္းသံဃာမ်ားလည္းပါဝင္ၿပီး ေနာက္ထပ္ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ထပ္မံသြန္းလုပ္ရန္လာေရာက္အပ္ႏွံထားသည့္ အေရအတြက္ငါးခုပင္ ရွိေနသည္။

သူ၏႐ုပ္တုကို လူတစ္ေယာက္ႏွင့္ တူေနသည္ဟု ေဝဖန္မႈမ်ားကို လက္ခံသည္ဟုဆိုသည္။

“လူနဲ႔တူေအာင္ထုရင္လူတစ္ေယာက္ ေယာက္နဲ႔တူေနမွာျဖစ္ေနမွာေတာ့အမွန္ပဲ။ ခပ္ရွင္းရွင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ေခ်ာတယ္၊ Handsome ျဖစ္တဲ့ (တည္ၾကည္ခန္႔ညားတဲ့) သူတစ္ေယာက္နဲ႔ တူေကာင္းတူေနႏိုင္တယ္။ ဒါကလည္း ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့လုပ္ရဲတယ္”ဟု ဆိုသည္။

ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား သြန္းလုပ္ပူေဇာ္ျခင္းသည္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေတာ္မူ(ေသဆုံး)ၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ေလးငါးရာၾကာမွ ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ (သို႔ေသာ္အျငင္းပြားဖြယ္ရာအျဖစ္ ဗုဒၶသက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိစဥ္ကပင္ ကိုယ္ပြားေတာ္႐ုပ္တုမ်ား သြန္းလုပ္ပူေဇာ္ေၾကာင္း လက္ခံသူမ်ားလည္းရွိသည္။)

သမိုင္းမွတ္တမ္း အထင္အရွားက်န္ရွိသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပုဂံေခတ္မွစ၍ အစဥ္အဆက္ဆင္းတုေတာ္မ်ား ထုလုပ္ (သြန္းလုပ္)ခဲ့ၾကရာတြင္ ႐ုပ္ပြားေတာ္သည္ ျပင္ပသက္ရွိလူသားတစ္ေယာက္ႏွင့္မတူဘဲ ႐ုပ္တုတစ္ခု အေနအထားသာ ရွိခဲ့သည္။

႐ုပ္တုကိုထုလုပ္ရာတြင္ အခ်ိဳ႕ေသာသူတို႔မွတစ္ပါး အမ်ားအားျဖင့္ အေျခခံအခ်က္မ်ားကိုေတာ့ လိုက္နာၾကေလ့ ရွိသည္။

ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္လကၡဏသုတၱန္ကို အေျချပဳၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းတရားေတာ္ထဲတြင္ ဘုရားေလာင္းတို႔၏ သြင္ျပင္လကၡဏာေတာ္ ၃၂ရပ္ ပါရွိသည္။

ဘုရားေလာင္းတိုင္းတြင္ ေျခဖဝါးမွစ၍ ဦးေခါင္းေတာ္အထိ ကိုယ္အဂၤါအစိတ္အပိုင္းမ်ားတြင္ သာမန္လူတို႔ႏွင့္ မတူသည့္ သြင္ျပင္မ်ားရွိေနေၾကာင္း အဆိုပါသုတၱန္တြင္ ပါရွိသည္။

ဥပမာအားျဖင့္ေျခဖဝါးေတာ္သည္ျပည့္ၿဖိဳးျခင္း၊ကိုယ္ခႏၶာသည္အရပ္ အေမာင္းႏွင့္လိုက္ဖက္သည့္လုံးဝန္းေသာ သဏၭာန္ရွိျခင္း၊ဦးေခါင္းေတာ္သည္လည္းလုံးဝန္းျခင္း၊ေျခႏွစ္ဖက္၊လက္ႏွစ္ဖက္၊ပခုံးႏွစ္ဖက္ႏွင့္ဂုတ္ပိုးသည္ျပည့္ၿဖိဳးျခင္း၊ မ်က္လုံးအိမ္သည္ ႏြားငယ္တစ္ေကာင္၏ မ်က္လုံးအိမ္ကဲ့သို႔ရွိျခင္း၊ ေမးေတာ္သည္ ျခေသၤ့မင္း၏ ေမးကဲ့သို႔ လုံးဝန္းျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္သည္။

ေနာက္ထပ္ထူးျခားခ်က္အခ်ိဳ႕မွာ ဗုဒၶ၏ေျခသလုံးအ႐ိုးေတာ္သည္ သာမန္ လူမ်ားကဲ့သို႔ ေရွ႕ပိုင္းတြင္ ရွိမေနဘဲ အလယ္တည့္တည့္တြင္ ရွိေနကာ ပတ္လည္တြင္ ႂကြက္သားမ်ားအညီအမၽွ ဝန္းရံေနျခင္းႏွင့္ လက္ေတာ္ မ်ားသည္ မကုန္းမကြရဘဲ ဒူးဆစ္အထိ လွမ္းဆုပ္ႏိုင္သည္အထိ ရွည္လ်ားသည္။

သို႔ေသာ္အဆိုပါလကၡဏာရပ္မ်ားကို အေျခခံသည္ဆိုေသာ္လည္း ျပင္ပရွိဆင္းတုေတာ္မ်ား၏ လက္ရာမွာ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု မတူညီၾကပါ။ ေခတ္အလိုက္၊ ေဒသ အလိုက္ကြဲျပားေလ့ရွိသည္။ ပုဂံေခတ္တြင္ ထုလုပ္သည့္ ပုံသဏၭာန္ႏွင့္ အင္း၀ေခတ္တြင္ ထုလုပ္သည့္ ပုံသဏၭာန္တို႔ ကြဲျပားၾကသည္။ ယင္းအျပင္ ႏိုင္ငံအလိုက္လည္း ကြဲျပားၾကေသးသည္။

ဗုဒၶသည္ အိႏၵိယတိုင္းသားတစ္ဦးျဖစ္ေသာ္လည္း ျမန္မာ့လက္ရာသည္ ျမန္မာႏွင့္တူေလ့ရွိၿပီး တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္တို႔ တြင္ ထုလုပ္သည့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္သည္ တစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္း ျဖစ္သည့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ ထုလုပ္သည့္ ႐ုပ္ပြားေတာ္သည္လည္း တစ္မ်ိဳးတစ္ဘာသာျဖစ္သည္။

“ဘုရားပုံေတာ္မွာ ဘယ္ေနရာၾကည့္ၾကည့္ ျပည့္ၿဖိဳးရမယ္လို႔ဆိုပါတယ္၊ ဒီလိုျပည့္ၿဖိဳးဖို႔ပဓာနထားၿပီး ထုလုပ္ေနၾကတယ္ ဆိုေပမယ့္လည္း အေျခခံျခားနားခ်က္ကို ပုံစံ(Type)နဲ႔ ဟန္(Style) မွာေတြ႕ၾကလို႔ ေခတ္အခါအလိုက္၊ ေဒသအလိုက္ ကြဲတတ္တယ္လို႔ သိႏိုင္ၾကပါတယ္”ဟု ထင္ရွားသည့္သမိုင္းသုေတသီ ႀကီးျဖစ္သူေဒါက္တာသန္းထြန္းက သူ၏ ‘နယ္လွည့္ရာဇဝင္’စာအုပ္တြင္ ေရးသားခဲ့သည္။

တစ္ခါတစ္ရံတြင္ ထုလုပ္သည့္ ေခတ္ခ်င္းတူေသာ္လည္း ထုလုပ္သည့္ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ားမတူသျဖင့္ ပုံစံမ်ား လည္းကြဲျပားေၾကာင္း ၎စာအုပ္တြင္ ထည့္သြင္းေရးသားထားသည္။

ဦးေအာင္ေက်ာ္ထြန္းကမူ ဗုဒၶ၏လကၡဏာေတာ္၃၂ရပ္တြင္ သဘာ၀ႏွင့္ မညီဘဲ လြန္ကၽြံစြာ ဖြဲ႕ဆိုထားသည္ကို ေတြ႕ရၿပီး လကၡဏာေတာ္အဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္ အညီထုလုပ္ပါက သဘာ၀အရွိတရားႏွင့္ ကိုက္ညီေတာ့မည္ မဟုတ္ဟု ဆိုသည္။

ဆင္းတုအမ်ားအျပားတြင္ လက္ေခ်ာင္းေတာ္မ်ားသည္ လက္မမွလြဲ၍ က်န္ေလး ေခ်ာင္းသည္ တစ္ညီတည္း ျဖစ္ေနေလ့ရွိၾကသည္။ မ်က္ခုံးေတာ္သည္လည္း ဂငယ္ကဲ့သို႔ ေကြးၫႊတ္ေနၿပီး နား႐ြက္ ေတာ္မ်ားသည္ ပုခုံးအထိ ရွည္လ်ားေနၾကသည္။

ယင္းအျပင္ အျငင္းပြားမႈမ်ားက လည္းရွိေနေသးသည္။ ဗုဒၶသည္ ရဟန္းျပဳစဥ္တြင္ ဆံေတာ္မ်ားကို ပယ္ျဖတ္ခဲ့ ေသးၿပီး လက္ေလးသစ္ခန္႔သာ က်န္ရွိသည္ဆိုသည့္ မွတ္တမ္းမ်ားလည္း ရွိေနေသာ္လည္း ဆင္းတုေတာ္ အမ်ားအျပားသည္ ဆံထုံးေတာ္မ်ား ႀကီးမားစြာရွိေနျခင္း၊ အခ်ိဳ႕ဆိုလၽွင္ ဦးေခါင္းေတာ္တြင္ အခၽြန္းသဏၭာန္မ်ား ျပဳလုပ္ေပးျခင္းမ်ားရွိသည္။

ေရွးအစဥ္အဆက္က အဆိုပါ လကၡဏာေတာ္၃၂ခ်က္ႏွင့္အညီ ထုလုပ္ သည္ဟု ထုလုပ္သူႏွင့္ ကိုးကြယ္သူ ျပည္သူအေပါင္းက ယုံၾကည္ၾကမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ဆင္းတုေတာ္မ်ားတြင္ တစ္ခု ႏွင့္တစ္ခု ကြဲလြဲခ်က္မ်ား ရွိေနခဲ့သည္ဟု ေဒါက္တာသန္းထြန္းကဆိုသည္။

သို႔ေသာ္ ယင္းသို႔ ကြဲလြဲေနေသာ္လည္း တူညီသည့္အခ်က္မွာ ဆင္းတုေတာ္မ်ားသည္ လူေယာက္်ား အသြင္မရွိသည့္အခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း ၎က အထက္ပါစာအုပ္တြင္ ထည့္သြင္းေရးသားခဲ့သည္။

“ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ရဲ႕ လုံးရပ္သဏၭာန္ဆိုရင္ အနည္းဆုံးလက္ေမာင္း ႂကြက္သားအဖုအထစ္ ရွိရမယ္၊ အေၾကာၿပိဳင္းၿပိဳင္းထတဲ့ ေနရာရွိရမယ္။ ဗုဒၶ႐ုပ္ထုမွာေတာ့ အားလုံးေျပျပစ္ ေခ်ာေမာျပည့္ၿဖိဳး ရမယ္လို႔ ႀကိဳးစားၿပီးထုလုပ္ၾကလို႔ တည့္တည့္ေျပာရရင္ ေယာက္်ား႐ုပ္ မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္”ဟု ေရးသား ထားသည္။

ဗုဒၶဘာသာတိုင္းျပည္ပီပီ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ျမန္မာျပည္အႏွံ႔အျပား ေနရာတကာတြင္ ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ယင္းတို႔အထဲတြင္ အခ်ိဳးအစားမက်နစြာထုလုပ္ထားျခင္းမ်ားလည္း ရွိေနသလို ၾကည္ၫိဖြယ္ရာ မျဖစ္သည့္ ဆင္းတုမ်ားလည္း ရွိေနသည္။

နယ္ေက်းလက္တစ္ခုတြင္ ဆင္းတု ထုလုပ္သူ ပန္းရန္ဆရာမ်ားႏွင့္ ႐ြာသားမ်ားအၾကား မေက်လည္မႈတစ္ခု ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ အေၾကာင္းမွာ ဆင္းတုေတာ္သည္ ဘုရားကဲ့သို႔ ၾကည္ၫိုဖြယ္ရာမရွိေနျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ယင္းေနာက္ အဆိုပါ ပန္းရန္ဆရာမ်ားကို လုပ္ငန္းရပ္ဆိုင္းလိုက္ၿပီး ေနာက္ထပ္အဖြဲ႕တစ္ခုကို ထပ္မံ ေခၚယူကာ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ကို ျပင္ဆင္ထုလုပ္ေစရသည္။

“နံပါတ္တစ္ကဘုရားဟာေယာက္်ားျဖစ္တဲ့အတြက္ ေယာက္်ားပီသဖို႔လိုတယ္။ ပုံကိုၾကည့္လိုက္ရင္ အခုဟာက ပန္းရန္ဆရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မ်က္ေတာင္တုေတြတပ္တယ္၊ ကာခ်ယ္ေတြဆြဲတယ္၊ မ်က္ႏွာေတာ္ကို မိတ္ကပ္လိုအေရာင္ေတြ ေရးတယ္။ အဲဒါၾကည့္လိုက္ရင္ မိန္းမတစ္ေယာက္ရဲ႕ အလွလိုျဖစ္ေနတယ္” ဟု နာမည္ေက်ာ္ေၾကးသြန္းပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ တမၸ၀တီဦးဝင္းေမာင္က ဆိုသည္။

ျမတ္စြာဘုရားသည္ လူသားအားလုံးအတြက္ မ႐ိုးႏိုင္၊မေဟာင္းႏိုင္သည့္တရားေတာ္မ်ားကို ေဟာၾကားခဲ့သူ ျဖစ္သည့္အျပင္ ဒုကၡမွလြတ္ေျမာက္ရာကို လမ္းၫႊန္ျပသခဲ့သူျဖစ္သျဖင့္ ႐ုပ္တုမ်ားထုလုပ္သည့္အခါ အေလး ထားသင့္ေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

ဆင္းတုေတာ္ထုရာတြင္ မျဖစ္မေန လိုက္နာသင့္သည့္ ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ လကၡဏာေတာ္၃၂ခ်က္ ျဖစ္သည္ဟု ဦးဝင္းေမာင္က ဆိုသည္။

ျမန္မာတို႔အေနႏွင့္ ဗုဒၶႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယင္းလကၡဏာေတာ္မ်ားကို ေရွးကလြန္စြာအေလးထားေၾကာင္း ေပၚလြင္ပါသည္။

ဗုဒၶသည္ သာမန္လူသားပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း သြင္ျပင္လကၡဏာသည္ သာမန္ လူႏွင့္မတူဆိုသည့္အခ်က္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာတြင္ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ဗီဒီယိုမ်ား၌ ဗုဒၶဝင္ဆိုင္ရာဇာတ္လမ္းမ်ား႐ိုက္ကူးသည့္အခါ ဗုဒၶေနရာတြင္ မည္သည့္ လူ ပုဂၢိဳလ္ကိုမွ အစားမထိုးခဲ့ၾကေပ။ ဗုဒၶေနရာတြင္ ပုံေတာ္မ်ားျဖင့္သာ ေနာက္ခံစကားေျပာျဖင့္ (ဤသည္လည္း မျဖစ္မေန ထည့္သြင္းရန္ လိုအပ္သည့္ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္သာ)႐ိုက္ကူးခဲ့ၾကသည္။

ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မ်ားကို နန္းၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားျဖစ္သည့္ အမရပူရ၊ မႏၲေလး တို႔တြင္ အဓိကသြန္းလုပ္ေလ့ရွိၿပီး နာမည္ႀကီးေရွးေဟာင္းဘုရားေစတီမ်ား၏ ေစာင္းတန္းမ်ားတြင္ အလြယ္တကူ ဝယ္ယူႏိုင္သည္။ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ေတာ္၊ ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္ေျခရင္းတြင္လည္း ဆင္းတုေတာ္မ်ားထုလုပ္သူႏွင့္ ေရာင္းခ်ေနမႈမ်ားကို ေပါမ်ားစြာေတြ႕ျမင္ႏိုင္သည္။

အမ်ားစုသည္ ဆင္းတုထုလုပ္ျခင္းတြင္ က်င္လည္ကၽြမ္းက်င္ေနၾကၿပီး လြယ္ကူ စြာပင္ ထုလုပ္ႏိုင္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ က်မ္းဂန္လာလကၡဏာေတာ္မ်ားကို လိုက္နာျခင္းထက္ အေရအတြက္မ်ားမ်ားကို ျမန္ျမန္ၿပီးစီးေရး ကိုသာ အဓိကထားႏိုင္ေတာ့ေၾကာင္း ေ႐ႊတိဂုံေစတီအေရွ႕ဘက္ေစာင္းတန္းတြင္ သစ္သား ဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ထုလုပ္သည့္ အသက္၅၀အ႐ြယ္အမ်ိဳးသားတစ္ဦးက ဆိုသည္။

ေျခာက္လက္မခန္႔အျမင့္ရွိၿပီး သပိတ္ကိုပိုက္လ်က္ ဆြမ္းခံႂကြခ်ီေတာ္မူသည့္ ဘုရားဆင္းတုေတာ္တစ္ခု အတြက္ အခ်ိန္တစ္နာရီခန္႔သာၾကာျမင့္သည္။

သူထုလုပ္သည္က သစ္သားတုံးတစ္ခုမွ လိုအပ္သည့္အ႐ြယ္ပမာဏကို ျဖတ္ထုတ္မည္၊ ၿပီးလၽွင္ ေဆာက္သြားတို႔ျဖင့္ တစ္ေတာက္ေတာက္ထုႏွက္ကာ ပုံေဖာ္မည္။ မည္သည္က ဦးေခါင္း၊ မည္သည္က ေျခေထာက္၊ မည္သည္က သပိတ္စသည္တို႔ကို ခဲတံျဖင့္ပင္ လၽွာရန္မလို။ သည္အတိုင္းပင္ အလြတ္ထုျခင္းျဖစ္သည္။

ဘုရားရွင္မွန္းသိသာေစရန္ ဦးေခါင္း အလယ္ဆံထုံးေနရာတြင္ မိုေမာက္မည္၊ နား႐ြက္ေတာ္ကို ပုခုံးအထိရွည္လ်ားမည္။ ၿပီးလၽွင္ အေခ်ာသပ္ကာ မ်က္လုံး၊ မ်က္ခုံး ႏွင့္ႏႈတ္ခမ္းေတာ္မ်ားကို ေဆးခ်ယ္မည္။ ထိုမၽွေလာက္သာ။

“လကၡာဏာေတာ္ေတြနဲ႔အညီ ထုေနရင္ပန္းပုဆရာေတြ ထမင္းငတ္မယ္”ဟုသူကဆိုသည္။

ဘုရားဆင္းတုေတာ္မ်ား ထုလုပ္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ စံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား ၊ လိုက္နာရန္စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား တရားဝင္သတ္မွတ္မထားပါ။ ထုလုပ္သည့္ သူ၏စိတ္ခံစားမႈႏွင့္ ဗုဒၶႏွင့္ပတ္သက္၍ နားလည္သေဘာေပါက္မႈ မ်ားတြင္သာ မူတည္သည္။ သို႔မဟုတ္ ထုလုပ္ရန္ ေစခိုင္းသူ၏သေဘာထားသာျဖစ္သည္။

ဘုရားဆင္းတုမ်ားထုလုပ္သည္ျဖစ္ျဖစ္၊ ပန္းခ်ီေရးဆြဲသည္ျဖစ္ျဖစ္ အဓိကလိုအပ္ခ်က္သည္ ဘုရား၏ ဂုဏ္ေတာ္ကို ေပၚလြင္ေစရန္ျဖစ္ေၾကာင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ပန္းခ်ီပန္းပုပညာရွင္မ်ားအသင္း၏ အတြင္း ေရးမႉးျဖစ္သူ ဦးထြန္းႏိုင္ (ႀတိဂံထြန္းႏိုင္)ကဆိုသည္။

“သူက ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟကင္းတယ္ဗ်ာ၊ အားလုံးကို သည္းခံခြင့္ လႊတ္ၿပီးေတာ့ သတၱဝါေတြအေပၚမွာ ေမတၱာထားတဲ့အ႐ုပ္၊ အဓိကေတာ့ အဲဒါကိုအေျခခံရတယ္ေပါ့”ဟု၎ကဆိုသည္။

ေရွးအခါက ဆင္းတုေတာ္မ်ားထုလုပ္ရာတြင္ ထုလုပ္သူသည္ သီလေဆာက္ တည္ျခင္း၊ အဓိ႒ာန္ဝင္ျခင္းစသည္ တို႔ျပဳလုပ္သည္မ်ားရွိေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္ အလုပ္သေဘာဆန္မႈသာ ပင္မျဖစ္သည္။ ဆင္းတုထုရင္း ညေနေရာက္လၽွင္ အရက္ေသာက္မည့္အေၾကာင္း ေျပာခ်င္ေျပာမည္။

ဆင္းတုေတာ္မ်ားထုလုပ္ရာတြင္ အေျခခံလိုက္နာသင့္သည့္ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို သံဃာေတာ္မ်ား၊ အစိုးရဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ ပညာရွင္မ်ားပါဝင္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက တစ္ညီတစ္ၫြတ္တည္း သတ္မွတ္ ျပ႒ာန္းႏိုင္လၽွင္မူ တစ္ေၾကာင္းတစ္ဂါထာ၊ တစ္႐ြာတစ္ပုဒ္ဆန္း အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားေနမႈမ်ားမွ ကာကြယ္ႏိုင္မည္ဟု တမၸ၀တီဦးဝင္းေမာင္က ဆိုသည္။

ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္က ယင္းကဲ့သို႔ ရွိခဲ့ဖူးသည္ဟု ဆိုသည္။ ဦးဝင္းေမာင္၏မ်ိဳး႐ိုးအစဥ္အဆက္သည္ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ကတည္းက ေၾကးသြန္းပညာရွင္မ်ားျဖစ္သည္။

“အေရးႀကီးတာမ်ားေသာအားျဖင့္ သက္ေတာ္၄၀ေလာက္မွာရွိတဲ့ ႐ုပ္ရည္ဟာ ပရိနိဗၺာန္စံတဲ့ သက္ေတာ္ ၈၀ေလာက္ အထိ ဒီ႐ုပ္ရည္ဟာ မေျပာင္းလဲဘူးလို႔ တခ်ိဳ႕အ႒ကထာေတြက ေျပာတဲ့အတြက္ ျမတ္စြာဘုရားကို သိပ္ၿပီးေတာ့ ငယ္ငယ္ေလးလိုထုလို႔မရဘူး၊ အဘိုးႀကီးလိုအိုၿပီး ေတာ့ထုလို႔လည္း မရဘူး”ဟု၎ကဆိုသည္။

လတ္တေလာတြင္ အဆိုပါကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သူကမၽွ တင္ျပလာျခင္းမရွိေသးေၾကာင္း သာသနာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာနမွ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူ ၫႊန္ၾကားေရးမႉး ဦးေအာင္ဆန္းဝင္းက ဆိုသည္။

ဗုဒၶလက္ေတာ္မ်ား၏ လက္အထားအသို၊ ဟန္ (မုျဒာ)မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ လိုက္နာရန္အခ်က္မ်ားရွိသည္။ ဥပမာ- ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးစ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးကိုတရားဦး ေဟာၾကားသည့္ ပုံေတာ္ဆိုပါက လက္ေတာ္မ်ားကို မည္ကဲ့သို႔ထားရွိရမည္ဆိုသည္မ်ိဳးျဖစ္သည္။

အႏွစ္ခ်ဳပ္ရလၽွင္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူကို ထုလုပ္ရာတြင္ အသုံးျပဳသည့္ ပစၥည္းအေပၚ မူတည္၍ လက္ရာ မ်ာကြဲျပားမည္၊ ထုလုပ္သူ၏ အတတ္ပညာ၊ အႏုပညာအင္အားစိုက္ထုတ္ႏိုင္မႈအေပၚ မူတည္၍ လက္ရာကြဲျပားမည္ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာတို႔အလိုအရ ပူေဇာ္စရာ၊ ကိုးကြယ္ဝတ္ျပဳစရာေစတီေလးမ်ိဳးရွိပါသည္။ ဘုရားရွင္၏ ႂကြင္းက်န္ ရစ္သည့္ ဓာတ္ေတာ္မ်ား(ဓာတုေစတီ)၊ ဘုရားရွင္၏ အဆုံးအမတရားေတာ္မ်ား(ဓမၼ ေစတီ)၊ ဘုရားရွင္၏ အသုံးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ား (ပရိေဘာဂေစတီ)ႏွင့္ ဘုရားရွင္အမွတ္ျဖင့္ ရည္စူးဖန္တီးထားသည့္ ပစၥည္းမ်ား (ဥဒၵိႆေစတီ)တို႔ျဖစ္သည္။ ဆင္းတုေတာ္သည္ ဥဒၵိႆေစတီထဲတြင္ ပါဝင္သည္။

ေရွးကေဗာဓိေညာင္ပင္၊ ေက်ာက္တုံးေက်ာက္ခဲစသည့္ အထိမ္းအမွတ္တစ္ခုခု တို႔ကိုလည္း ဘုရားရွင္အျဖစ္ ရည္မွန္းကာ ပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္။

ဆီလီကြန္ပုံတူ႐ုပ္တုပညာရွင္ျဖစ္သူ ဦးေအာင္ေက်ာ္ထြန္းကမူ ဗုဒၶကို လူသားတစ္ေယာက္အျဖစ္ ထုလုပ္ကာ ရည္မွန္းပူေဇာ္သည္။

ယင္းသည္ပင္ ဗုဒၶေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ ကာလာမသုတ္ေတာ္လာ ကိုယ္အမွန္တကယ္ ယုံၾကည္ရာကိုသာ ေဆာင္႐ြက္ျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။

ဆင္းတုေတာ္သည္ မည္ကဲ့သို႔ျဖစ္ရမည္ဟု အစဥ္အဆက္လက္ခံလာသူမ်ားႏွင့္ ဆင္းတုေတာ္ဆိုလၽွင္ မည္သို႔သာျဖစ္သည္ဟု ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စြဲၿမဲမွတ္ယူလာသူမ်ားအတြက္ လူႏွင့္တူေနသည့္ ဆင္းတုေတာ္ကို ျမင္ေတြ႕ရသည့္အခါ အျငင္းပြားဖြယ္ရာျဖစ္ၾကမည္မွာ ဓမၼတာပင္ျဖစ္သည္ ဟုဆိုသည္။

၎သြန္းလုပ္သည့္ လူအ႐ြယ္အစားမၽွရွိေသာ ဆီလီကြန္ဆင္းတုေတာ္တြင္ မ်က္ႏွာေတာ္ကို ေခ်ာေမာလွပျခင္း ထက္ တည္ၾကည္ခန္႔ညား၍ ၾကည္ၫိုဖြယ္ရာျဖစ္မႈကို အေလးေပးထားသည္။ လက္ေခ်ာင္းေတာ္မ်ားကို တစ္ညီတည္း ဖန္တီးမထား၊ မ်က္ခုံးေတာ္ကိုလည္း လုံးလုံးလ်ားလ်ား ဂငယ္သဏၭာန္အထိ ေကြးၫႊတ္ မထားေပ။

“ေသခ်ာတာကေတာ့ပုဂံေခတ္မွာ ပုဂံအႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ပုဂံဟန္ဆိုတာရွိခဲ့ရမယ္၊ အင္း၀ေခတ္မွာ အင္း၀အႏု ပညာရွင္ေတြရဲ႕ အင္း၀ဟန္ဆိုတာ ရွိခဲ့ရမယ္။ ရတနာပုံေခတ္မွာ ရတနာပုံေခတ္ရဲ႕ အႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ အႏုပညာဟန္ရွိသလို တ႐ုတ္လည္း တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္လည္း ဂ်ပန္ ရွိရမယ္” ဟု၎ကဆိုသည္။

ၿပီးေတာ့ယခုလိုဆိုသည္။

“ကၽြန္ေတာ့္ဆီလီကြန္ေခတ္မွာဆီလီကြန္ဟန္ရွိခဲ့ရမယ္။ဒါပါပဲ”

ေအာင္မ်ိဳးထက္

 

 

 

 

 

 

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *