အခ်ိတ္တို႔၏ အေ႐ြ႕

 

 

“ဒီတိုင္းသာဆို အမရပူရ ရက္ကန္း႐ုံေတြ ေရရွည္ရပ္တည္ဖို႔မလြယ္ေတာ့ဘူး” ဟု ညည္းတြားလိုက္သူက မႏၲေလးၿမိဳ႕ မန္းျမန္မာပလာဇာရွိ ယမင္းသိဂႌ ပိုးထည္တိုက္ ပိုင္ရွင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုမင္းေဆြျဖစ္သည္။ “ဒီႏွစ္ပိုင္းထဲမွာကို လြန္းရာေက်ာ္ ႀကိဳးႀကီး ခ်ိတ္ေတြေရာ၊ ပိုးထည္ေတြေရာ ဝယ္လိုအားက်သြားတာ သိသာတယ္” ဟု ထပ္ေလာင္းေျပာၾကားသည္။

စားဝတ္ေနေရးဟုဆိုရာတြင္ ေန႔စဥ္ ထမင္းသုံးနပ္စားေသာက္ဖို႔ၿပီးလၽွင္ လူသားတို႔ စဥ္းစားၾကသည္က ဝတ္ဖို႔ဆင္ဖို႔ျဖစ္သည္။ အရွက္လုံ႐ုံဝတ္ရာမွ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈဟု သတ္မွတ္ရသည္အထိ ေခတ္အဆက္ဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းလာေသာ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ယဥ္ေက်းမႈေတြက မ်က္ကြယ္ျပဳလို႔မရေပ။ ေတာင္းမွာအကြပ္၊ လူမွာအဝတ္ ဆို႐ိုးကလည္း ရွိေသးသည္မဟုတ္ေလာ။

မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ ကုန္သြယ္ေရးဗဟို ဌာနဟုဆိုရမည့္ ေဈးခ်ိဳေတာ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းတစ္ခုလုံး၊ အညာရပ္ဝန္းတစ္ခုလုံး၏ ေဈးသည္၊ ေဈးဝယ္မ်ား အမ်ားဆုံး ေဈးတစ္ခုဆိုလၽွင္လည္း မမွားေခ်။ ေဈးခ်ိဳေတာ္တြင္ ေရာင္းဝယ္ေနၾကေသာ အထည္၊ ကုန္သည္တို႔၏ ဝယ္လက္၊ ေရာင္းပန္းကိုၾကည့္လၽွင္ ျမန္မာ့ဝတ္စား ဆင္ယင္မႈ၏ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းကို အၾကမ္းဖ်င္းခန္႔မွန္းႏိုင္သည္။

ေဈးခ်ိဳေတာ္တြင္ လြန္ခဲ့ေသာ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ခန္႔မွစ၍ အထည္အေရာင္း အဝယ္ပါးလာသည္ဟု တညီတၫြတ္တည္း ဆိုၾကသည္က ေဈးခ်ိဳသူေဈးခ်ိဳသား အားလုံးလိုလိုပင္ျဖစ္သည္။ “အရင္ကဆို ေဈးဝယ္ေတြက ဆိုင္တိုင္းမျပတ္ဘူး။ ခုဟာ လာေမးတဲ့သူကို ရေအာင္ေရာင္းေနရတာ။ နယ္ေဖာက္သည္ေတြလည္း ပစၥည္းအမ်ားႀကီး မယူေပးႏိုင္ၾကေတာ့ဘူး။ လူေတြ စီးပြားေရးမေကာင္းေတာ့တာလည္းပါမယ္” ဟု အထည္ဆိုင္ရွင္တစ္ဦးက ဆိုသည္။

အေရာင္းအဝယ္ပါးသည့္ၾကားထဲ အသိသာဆုံးက ျမန္မာ့႐ိုးရာ ရက္ကန္းထြက္ ပိုးထည္၊ ခ်ိတ္ထည္မ်ားဟုဆိုရမည္။ နည္းပညာအသစ္ေတြေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားမွ တိုက္႐ိုက္ဝင္လာေသာ ေဈးေပါေပါ ပိတ္အုပ္လိပ္မ်ားက တစ္လေနမွ တစ္ထည္ ၿပီးေသာ လက္ရက္ကန္းစင္ေပၚက ပိုးခ်ိတ္ထည္မ်ားကို ေလွာင္ျပသြားသည္။

ေဈးႏႈန္းအားျဖင့္လည္း ပိုးစစ္ျဖင့္ ရက္လုပ္ထားသည့္ ပိုးခ်ိတ္တစ္ထည္လၽွင္ အဆင္ဒီဇိုင္းေပၚမူတည္ၿပီး ေဈးႏႈန္း သုံးသိန္းမွ ၁၀ သိန္းေက်ာ္သည္အထိ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတတ္ေသာ္လည္း ထိုင္းႏိုင္ငံမွ ဝင္သည့္ ရယ္ဒီမိတ္ပိတ္အုပ္လိပ္မွ လုံခ်ည္တစ္ကြင္းစာ ျဖတ္စသည္ ႏွစ္ေသာင္းမွ ငါးေသာင္းခန္႔သာရွိကာ ေဈးကလည္း သက္သာလြန္းလွသည္။

ပိုးခ်ိတ္တစ္ထည္လၽွင္ တစ္ပြဲတိုး ဝတ္႐ုံ ပြဲေနပြဲထိုင္အတြက္သာ ဝယ္ၾကေသာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးအမ်ားစုအဖို႔ ေဈးသက္သာေသာ၊ ေရေလၽွာ္၍ရေသာ ထိုင္းပိုးခ်ိတ္ထည္မ်ားဘက္ ေျခဦးလွည့္လာၾကသည္။ ထိုင္းပိုးပန္းထိုးခ်ိတ္ဟုေခၚ သည့္ ကြန္ပ်ဴတာစက္ျဖင့္ ပန္းထိုးထည္မ်ားကို ေဈးသက္သာစြာဝယ္ယူ ဝတ္ဆင္လာသည္။ အမရပူရ လက္ရက္ကန္းပိုးစစ္ထည္မ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ ဂုဏ္ျပဳပြဲမ်ား၊ သူေဌးေၾကးရတတ္မ်ား၏ မဂၤလာဧည့္ခံပြဲမ်ားတြင္သာ အမ်ားဆုံးဝတ္လာၾကသည္။

ဒီေတာ့ အမရပူရသားတို႔ ေဈးကြက္ကိုလိုက္ၿပီး ေခတ္ေျပာင္းရျပန္သည္။ လက္တန္းစင္ေတြ အလုပ္မတြင္ေတာ့ စက္ရက္ကန္းေျပာင္းၿပီး စက္ခတ္ခ်ည္ထည္ေတြ ျဖစ္ေအာင္လုပ္ၾကရသည္။ မာစ႐ိုက္ခ်ည္ထည္မ်ား ေပၚလာၿပီး ေဈးႏႈန္းေတြ အၿပိဳင္ခ်လာၾကေတာ့ ေဈးသက္သာသည့္ ယုံခ်ည္ကို အစားသုံးသည္။ ယုံခ်ည္ထက္ပိုေဈးေပါသည့္ ပိုလီခ်ည္ေတြသုံးသည္။ ဝယ္သူအတြက္ အဆင္က တူတူျဖစ္ေသာ္လည္း အရည္အေသြးက မတူေတာ့။ ဒီမွာတင္ မလိမ့္တပတ္ ေရာင္းခ်တတ္သူတို႔ေၾကာင့္ အမွန္အကန္ ေရာင္းသူေတြ နစ္နာလာၾကသည္။

အခ်ိတ္ထည္ေတြ ေခတ္မေကာင္းေတာ့ ေဆးေရးထည္ေခတ္ထျဖစ္လိုက္ေသးသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဆယ္ႏွစ္ပင္မခံလိုက္။ မူလက လက္ေရးပန္းခ်ီ ေဆးေရးထည္ေတြ အရည္အေသြးေကာင္း ေဈးႏႈန္းေကာင္းေတာ့ လိုက္လံတုပလုပ္ သူေတြက ဖလင္ျပားေဖာက္ၿပီး ေဆးသုတ္႐ိုက္သည္။ တ႐ုတ္ေဆးအရည္အေသြး မေကာင္းတာေတြသုံးၿပီး ေဆးဆိုးပန္း႐ိုက္ လုပ္ၾကသည္။ တျဖည္းျဖည္း အရည္အေသြး ညံ့လာေသာ ေဆးေရးထည္ေတြ ေခတ္တုန္းေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာပန္းထိုးခ်ည္ထည္မ်ား ေခတ္ထလာျပန္သည္။

ကြန္ပ်ဳတာျဖင့္ ဒီဇိုင္းဆြဲထားၿပီး ေခတ္မီစက္ႀကီးမ်ားျဖင့္ ပန္းထိုးသည့္ အထည္မ်ားသည္ အလုပ္တြင္သည့္အျပင္ ေငြေပၚလြယ္သည္။ လူတိုင္းႀကိဳက္သည္။ အသားအမ်ိဳးမ်ိဳးေပၚ အဆင္ဒီဇိုင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ထိုးႏိုင္သည္ဆိုေသာ အားသာခ်က္ ေၾကာင့္ ပ်ိဳပ်ိဳေမေတြ လူႀကိဳက္မ်ားလာသည္။ ဒီမွာတင္ ျပည္တြင္းျဖစ္ခ်ည္ထည္ႏွင့္ ျပည္ပမွဝင္ေသာ ထိုင္းပိုးစေတြ အၿပိဳင္အဆိုင္ျဖစ္လာသည္။ ျပည္တြင္းျဖစ္ ခ်ည္ထည္ ပိုးယုံထည္တို႔ထက္ အေရာင္အေသြးစုံလင္ေသာ ထိုင္းပိုးစေတြကို လူႀကိဳက္အမ်ားဆုံး ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံမွတစ္ဆင့္ ဝင္ေရာက္လာေသာ အထည္ေဈးကြက္သည္ ျပည္တြင္းေဈးကြက္ကို ဝင္ေႏွာင့္ယွက္မႈမ်ား ရပ္မသြားခဲ့ပါ။ ျပည္တြင္းျဖစ္ လက္ရက္ကန္း ပိုးခ်ိတ္ထည္မ်ား၏ အဆင္ႏွင့္ တစ္ပုံတစ္စံတည္းတူသည့္ ေဆး႐ိုက္ထည္မ်ား စက္႐ုံတိုက္႐ိုက္အျဖစ္ ျပည္တြင္းေဈးကြက္သို႔တင္သြင္းလာျပန္သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ သုံးႏွစ္ခန္႔ကတည္းက ထိုသို႔ ဒီဇိုင္းအတုအပျဖင့္ ဝင္ေရာက္လာခဲ့ေသာ္လည္း အရည္အေသြးမမီေသးသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းေဈးကြက္မွာ သိပ္မ်က္ႏွာမရခဲ့။

ယခုေတာ့ အမရပူရသားတို႔ ပက္လက္လွန္မည့္ ကိန္းဆိုက္ေလၿပီ။ ရန္ကုန္မွ နာမည္ႀကီးဒီဇိုင္နာတစ္ဦးက ႀကိဳးႀကီးခ်ိတ္မ်ားႏွင့္ တစ္ဆင္တည္းတစ္ပုံတည္း အရည္အေသြးေကာင္း ေဆး႐ိုက္ ခ်ိတ္ထည္မ်ားကို ႏိုင္ငံျခားမွ မွာယူတင္ သြင္းၿပီး ျပည္တြင္းေဈးကြက္သို႔ စတင္ ျဖန္႔ျဖဴးေနၿပီျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္။ အသား၊ အဆင္၊ အေရာင္အားျဖင့္ လက္ရက္ကန္း ပိုးထည္ႀကိဳးႀကီးခ်ိတ္ေတြကို ေကာင္းေကာင္းယွဥ္ႏိုင္သည္။ ေရေလၽွာ္လို႔လည္းရသည္။ ေဈးႏႈန္းအားျဖင့္လည္း ၂၀၀၀၀ ေက်ာ္သာ ရွိသည္ဆိုျခင္းေၾကာင့္ အမ်ိဳးသမီးတို႔အလုအယက္ စိတ္ဝင္တစားဝယ္ယူကုန္ၾကသည္။

ဝါတြင္းမို႔ ပိုးထည္ခ်ိတ္ထည္ အေရာင္းပါးသည့္အခ်ိန္တြင္ ပိုးထည္တိုက္ႏွင့္ ကုန္သည္မ်ားသည္ ထိုကာလတြင္ ဝါကၽြတ္အမီ ေငြႀကိဳထုတ္ကာ ရက္ကန္းစင္မ်ားထံမွ ႀကိဳဝယ္ထားရသည္ဟုဆိုသည္။ ယခုေတာ့ ႏိုင္ငံျခားမွ ဝင္ေရာက္လာသည့္ ရယ္ဒီမိတ္ ပိုးခ်ိတ္ဆင္အထည္မ်ားေၾကာင့္ ပိုးထည္ကုန္သည္ေတြ ေငြေအာင္းခံၿပီး အရဲစြန္႔ဝယ္ရမည့္သေဘာျဖစ္ေနသည္။ ထိုပိုးထည္ကုန္သည္တို႔၏ ဝယ္လိုအားကို မွီခိုေနရသည့္ ရက္ကန္းသမမ်ားတို႔၏ ဘ၀မ်ားစြာ ရွိေနေသးသည္။ အကယ္၍ လက္ရက္ကန္းပိုးခ်ိတ္ထည္ေဈးကြက္ ၿပိဳလဲသြားခဲ့လၽွင္ဟူေသာ ေမးခြန္းသည္ အမရပူရသားတို႔အတြက္ အေျဖမရွိေသးေသာ အေမးတစ္ခုသာျဖစ္ေနသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံ အိႏၵိယတြင္ အလားတူျဖစ္ရပ္မ်ိဳးျဖစ္ဖူးခဲ့ပါသည္။ အိႏၵိယအမ်ိဳးသမီးဝတ္ ဆာရီၿခဳံထည္မ်ားကို မိ႐ိုးဖလာ လက္မႈရက္ကန္းလုပ္ငန္းအတိုင္း ဖန္တီးထုတ္လုပ္ေနေသာ ဆာရီေဈးကြက္သည္ တ႐ုတ္ျပည္မွ တိုက္႐ိုက္ဝင္လာေသာ စက္႐ုံထုတ္ ဆာရီမ်ားေၾကာင့္ ေဈးကြက္ပ်က္လုနီးပါးျဖစ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ အိႏၵိယအစိုးရက ဆာရီတင္သြင္းခြင့္ကို ပိတ္လိုက္သည္။ အခြန္မ်ားကို တင္းက်ပ္စြာေကာက္သည္။ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ ဦးစားေပးခဲ့ေသာေၾကာင့္ ဆာရီေဈးကြက္ ျပန္လည္ေခါင္းေထာင္လာႏိုင္ခဲ့သည္။

ယခုျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ေတာ့ မၾကာမီ ထိုသို႔အေျခအေနျဖစ္လာေတာ့မည္ကို ပိုးထည္ကုန္သည္မ်ား၊ ပိုးထည္တိုက္ပိုင္ရွင္မ်ား၊ ရက္ကန္း႐ုံမ်ား၊ ရက္ကန္းသမမ်ား ရိပ္စားမိေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း မယုံမရဲျဖစ္ေနေသးတုန္းပင္။ လြန္းေပါင္းရာ ေက်ာ္ျဖင့္ ႀကိဳးပုံသဏၭာန္ေပၚေအာင္ အခ်ိတ္နည္းျဖင့္ ရက္လုပ္သည့္ လြန္းရာေက်ာ္ ႀကိဳးႀကီးခ်ိတ္ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုမႈသည္ ႏိုင္ငံျခားမွ တိုက္႐ိုက္ဝင္လာေသာ ေဆးဆိုးပန္း႐ိုက္ အထည္မ်ားေၾကာင့္ အဓိပၸာယ္မဲ့လာခဲ့ေလၿပီ။

“အခုဆို တ႐ုတ္နဲ႔ ထိုင္းက အမ်ိဳးသမီးဝတ္ လုံခ်ည္ေတြသာ ဒီဇိုင္းအတု ထြက္လာတာမဟုတ္ဘူး။ အမ်ိဳးသားဝတ္ ပုဆိုးေတာင္ တ႐ုတ္စက္႐ုံက တိုက္႐ိုက္ခ်ဖို႔ ေအာ္ဒါလာစပ္ေနၾကၿပီ။ ဒီတိုင္းဆို အမရပူရသာမက သဲေတာ၊ ဝမ္းတြင္း၊ ေ႐ႊဘိုဘက္က ပုဆိုးထုတ္တဲ့ ရက္ကန္းစက္႐ုံေတြကိုပါ ႐ိုက္ခတ္လာႏိုင္တယ္။ ေဈးႏႈန္းကလည္း ပေလကပ္ပုဆိုးေတာင္ ျပည္တြင္းရက္ကန္းစင္က ၆၀၀၀ နဲ႔ ထြက္ရင္ သူတို႔တ႐ုတ္စက္႐ုံက ၃၀၀၀ နဲ႔ ေပးႏိုင္တယ္။ ေဈးက ထက္ဝက္ေလာက္ကို ကြာေနတာ။ ဝယ္သူက အရည္အေသြးကိုမၾကည့္ဘဲ ေဈးသက္သာတာပဲ ေ႐ြးဝယ္ခ်င္ၾကတာေလ။ ျပည္တြင္း ရက္ကန္းစင္ေတြ ေရရွည္ရပ္တည္ဖို႔ မလြယ္ေတာ့ဘူး” ဟု ကိုမင္းေဆြကဆိုသည္။

တစ္ခ်ိန္က ကိုလိုနီေခတ္တြင္ ေမာင္းေထာင္ဦးေက်ာ္လွ စပ္ဆိုခဲ့ေသာ ဝံသာႏုအထည္ကဗ်ာမွ စာသားတခ်ိဳ႕ပင္ သတိရမိေသးေတာ့သည္။ “သရက္ထည္ နီအျပာနဲ႔ ကတၱီပါပလီပလာႀကံလို႔ အီတာလ်ံ ဂ်ာမန္က လုပ္ခဲ့တဲ့ ပိတ္အုပ္ ေတြ ခ်ည္ေတြဆိုက္ျပန္ေတာ့ ေငြပိုက္ဆံပုံကာႏွင္းပါလို႔ လုံကြင္းေတြ ဆင္ထဘီႏွင့္ ပိတ္အက်ႌ ျဖဴလြလြတို႔ကို တစ္လဆယ္ထည္ခ်ဳပ္ႏိုင္ရဲ႕” ဆိုသကဲ့သို႔ပင္ ျပည္ပမွ ဝင္လာေသာအထည္ေတြ ေဈးေပါလာေသာအခါ ျပည္တြင္းျဖစ္အထည္ေဈးကြက္ ႐ိုက္ခတ္ခံရမႈကို ယခုလည္း မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႕ျမင္ေနႏိုင္ေပၿပီ။

“ျမန္မာ့အခ်ိတ္ထည္ ပိုးထည္အစစ္ကိုေတာ့ ျမတ္ႏိုးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေဈးကသိန္းဂဏန္းဆိုေတာ့ ကိုယ္လည္းမတတ္ႏိုင္ဘူး။ ပြဲေနပြဲထိုင္အတြက္ေတာ့ တစ္ကြင္း ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္ခ်ိတ္ေတြက ဝတ္ေပ်ာ္တာေပါ့။ ဒီႏွစ္ ဝါကၽြတ္ပြဲေတြ သြားရင္ ဒီရယ္ဒီမိတ္ခ်ိတ္ေတြပဲ ဝယ္ျဖစ္ဖို႔မ်ားတယ္” ဟု အသက္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္အ႐ြယ္ ေက်ာင္းသူတစ္ဦးကဆိုသည္။

ဝယ္လိုအားနည္းလာေသာ ျမန္မာ့လက္ရက္ကန္းထည္၊ အခ်ိတ္ထည္ေဈးကြက္ ေရရွည္ ရပ္တည္ႏိုင္ဦးမလားဆိုတာေတာ့ မည္သူမၽွ မသိႏိုင္ေတာ့ၿပီ။

 

ယဥ္ယဥ္ေႏွာင္း

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *