ခ်သမိုင္းပတ္လည္ မဘသႏွင့္ နာႏွစ္နာ

ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ႏႊယ္ေသာ မည္သည့္လႈပ္ရွားမႈတြင္မၽွမပါဝင္ဘဲ တရားဓမၼႏွင့္သာ ေအးေအးလူလူ ေနထိုင္သီတင္း သုံးေတာ္မူၿပီး ထင္ရွားသည့္ ဆရာေတာ္ႀကီးႏွစ္ပါးလည္း ေနာက္ဆုံးတြင္ ေတာင္းပန္ေလၽွာက္ထားလႊာ ႏွစ္ေစာင္ကို သံဃာေတာ္မ်ားထံ ဦးတည္၍ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေခ်ၿပီ။

“ တပည့္ေတာ္ ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္အေနျဖင့္ ေမတၱာက႐ုဏာေရွ႕ထား၍ ႐ိုေသေလးျမတ္စြာ ေလၽွာက္ထား ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္ဘုရား” ဟု အစခ်ီသည့္ စာတစ္ေစာင္ကို မြန္ျပည္နယ္ ေမာ္လၿမိဳင္ ၿမိဳ႕နယ္တြင္ အေျခစိုက္သည့္ ဖားေအာက္ေတာရ၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဗုဒၶသာသနာ႔ရိပ္သာ၏ ဆရာေတာ္က ပန္ၾကားေလၽွာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္။

အျခားစာတစ္ေစာင္မွာ ပိဋကတ္သုံးပုံအေက်ာ္အေမာ္ ဆရာေတာ္တစ္ပါးျဖစ္သူ ေယာဆရာေတာ္၏ ေလၽွာက္ထားလႊာ ျဖစ္သည္။

“သံဃာထုႀကီး စိတ္ဝမ္းကြဲ၍ မညီမၫြတ္ျဖစ္သြားခဲ့လၽွင္ လူေတြပါမညီမၫြတ္ ျဖစ္ကုန္ၾကၿပီး ဗုဒၶသာသနာ၊ ဓမၼရတနာႏွင့္ သံဃာအေပၚ ၾကည္ၫိုေလးစား၊ အားထားမႈမ်ားေလ်ာ့ပါးသြားကာ မၾကာမီေပ်ာက္ကြယ္သြားႏိုင္ ပါသည္ ဘုရား” ဟူ၍ ဆရာေတာ္က စာတြင္ ေရးသားထားသည္။

လတ္တေလာ ျမန္မာ့ေရခံေျမခံတြင္ နစ္နာမႈႀကီးႏွစ္ခုက ၿခိမ္းေျခာက္လ်က္ရွိၿပီး မည္သည္က ျမစ္ဖ်ားခံ ခဲ့သည္ဟု တစ္ထစ္ခ် ေျပာရန္ မသင့္ေသာ္လည္း ယင္းနစ္နာမႈတို႔သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားတို႔ထံတြင္သာ အဆုံးသတ္ေလသည္။

ဘာသာေရးအရ နစ္နာမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ နစ္နာမႈတို႔ ျဖစ္သည္။

အထက္ပါ ဆရာေတာ္တို႔ ၾကားဝင္လာသည္ကို ေထာက္႐ႈလၽွင္ပင္ အေရးသည္ မေသးလွေၾကာင္း အမ်ား သိၿပီး ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

မဘသ (အမ်ိဳးဘာသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕) ႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္သူမ်ားအတြင္း မၾကာခဏ သေဘာထားကြဲလြဲမႈ မ်ား ရွိခဲ့သည္။

ယင္းကြဲလြဲမႈသည္ NLD (အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္) အစိုးရတက္လာၿပီးေနာက္ အစိုးရဆီသို႔ပါ ကူးစက္ ေတာ့သည္။

၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္က သြားေရာက္ခဲ့သည့္ စင္ကာပူခရီးစဥ္တြင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးၿဖိဳးမင္းသိန္းက မဘသ အဖြဲ႕ရွိေနဖို႔ မလိုအပ္ဟု စတင္ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး မၾကာခင္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ သံဃအဖြဲ႕ အစည္းႀကီးျဖစ္သည့္ မဟန(ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕)က မဘသသည္ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္း အေျခခံစည္းမ်ဥ္းလုပ္ထုံးလုပ္နည္းႏွင့္ ညီၫြတ္သည့္အဖြဲ႕အစည္း မဟုတ္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့ကာ မဘသ၏ တည္ရွိမႈကို ျငင္းပယ္လိုက္သည္။

တစ္ႏွစ္ခန္႔အၾကာတြင္ အစိုးရ၊ မဟနႏွင့္ မဘသတို႔အၾကား မေက်လည္စရာမ်ားက ထပ္မံေပၚေပါက္လာ ျပန္သည္။

ေမလအတြင္းက က်င္းပသည့္ မဟန၏ (၄၇)ပါးစုံညီ အထူးအစည္းအေဝးတြင္ ‘ မဘသအမည္ခံ ပုဂၢိဳလ္မ်ား သည္ တစ္ဦးခ်င္း ျဖစ္ေစ၊ အဖြဲ႕လိုက္ျဖစ္ေစ မဘသအမည္ကိုသုံးစြဲလ်က္ မည္သည့္အမႈကိစၥမ်ိဳးကိုမၽွ ေဆာင္႐ြက္ျခင္းမျပဳရန္၊ ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ရွိ မဘသအဖြဲ႕ဆိုင္းဘုတ္မ်ားကို ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ ၁၅ ရက္တြင္ ေနာက္ဆုံးထား၍ အၿပီးအပိုင္ျဖဳတ္သိမ္းရန္၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို လိုက္နာျခင္းမရွိပါက ရဟန္းျဖစ္လၽွင္ သံဃာ့ အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာဥပေဒ ၂၀/၉၀ ျဖင့္ အေရးယူရန္ႏွင့္ လူပုဂၢိဳလ္ျဖစ္လၽွင္ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားျဖင့္ အေရးယူရန္’ ဆုံးျဖတ္ကာ ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။

“သူတို႔ရဲ႕ ရည္႐ြယ္ခ်က္က ဘယ္ေလာက္ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ဆိုးသည္ျဖစ္ေစ၊ သူတို႔ရဲ႕ စိတ္ေစတနာက ဘယ္လိုလဲဆိုတာ ထားဦး။ မဘသဆိုတဲ့ နာမည္သည္ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ပ်က္ေနတဲ့အခါမွာ အခုလိုမ်ိဳး ဖ်က္သိမ္းဖို႔ ေၾကညာလိုက္တာဟာ အရမ္းေကာင္းတယ္” ဟု ေၾကညာခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အမ်ိဳးသမီးႏွင့္ လူငယ္ထုအေရး တက္ႂကြစြာလႈပ္ရွားေနသည့္ မသဥၨာ ႐ႊန္းလဲ့ရည္က The Voice သို႔ ေျပာဆိုသည္။

မဘသသည္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ အစိုးရလက္ထက္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ေပၚေပါက္ လာသည့္ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္သည္။

ဖြဲ႕စည္းစဥ္က အမ်ိဳးဘာသာ၊ သာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးအတြက္ သက္သက္သာျဖစ္သည့္ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူမ်ားပါဝင္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းသာ ျဖစ္ေစရန္၊ အမ်ိဳးဘာသာ၊ သာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၌ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သံဃ မဟာနာယကအဖြဲ႕ႀကီးအား စြမ္းႏိုင္သေလာက္ပံ့ပိုးကူညီသြားရန္ဟု ရည္႐ြယ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းအေၾကာင္းကိုပင္ ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္ျဖစ္သည့္ အင္းစိန္(႐ြာမ) ပရိယတၱိစာသင္တိုက္ဆရာေတာ္ အရွင္တိေလာကာဘိဝံသက မဟနဥကၠ႒ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးထံသို႔ ေလၽွာက္ထားခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္။

မဘသအဖြဲ႕မွ ဆရာေတာ္အခ်ိဳ႕၏ လႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ ေျပာဆိုမႈမ်ားက အျငင္းပြားဖြယ္ရာမ်ား ပါရွိေနၿပီး လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းကို ပ်က္ျပားထိခိုက္ေစေၾကာင္း လူအမ်ားက ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္သည့္ အျခား ဘာသာမ်ားကို ထိပါးေျပာဆိုမႈမ်ားျဖစ္ၿပီး တစ္ခါတစ္ရံတြင္ ၎တို႔ကို မေထာက္ခံသည့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားကိုပင္ အမ်ိဳးဖ်က္ သစၥာေဖာက္မ်ားအျဖစ္ ပုံေဖာ္ေျပာဆိုတတ္ ၾကသည္။

ယင္းကား ဘာသာဝင္အခ်င္းခ်င္း စိတ္ဝမ္းကြဲျပားေစၿပီး တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ အျမင္မၾကည္မႈမ်ားကို ေျမေတာင္ေျမႇာက္ေပးရာ ေရာက္ခဲ့သည္။

အခ်ိဳ႕ဆိုလၽွင္ မဘသအုပ္စုဝင္သံဃာေတာ္မ်ားကို ဆြမ္းမေလာင္းေတာ့ရန္ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ေျပာဆိုခဲ့ၾကၿပီး အင္တာနက္အြန္လိုင္းမွပင္ လႈံ႔ေဆာ္ၾကသည္။

အဖြဲ႕အေနႏွင့္ အမ်ိဳးသာသာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးဟု ဆိုေသာ္လည္း လက္ေတြ႕တြင္မူ ထိုသို႔ရွိမေနဘဲ ဆန္႔က်င္ဘက္လားရာ ကိုသာ ျဖစ္ေပၚေစေၾကာင္း မသဥၨာ႐ႊန္းလဲ့ရည္က ဆိုသည္။

“ျပည္သူေတြၾကားထဲမွာလည္း ေသြးကြဲတာေတြ၊ စိတ္ဝမ္းကြဲတာေတြ ဒါေတြက ျဖစ္ေနတာ”

အဆိုပါအေျခအေနသည္ ဘာသာဝင္အခ်င္းခ်င္းအၾကား ညီၫြတ္မႈပ်က္ျပားေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနသည္။

တစ္ဖန္။

လက္ရွိ NLD အစိုးရသည္ ၂၀၁၅ ေ႐ြးေကာက္ပြဲတြင္ လူထု၏ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ ေ႐ြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ျခင္းခံထားရရာ ယင္းရလဒ္အရ ျပည္သူတို႔၏ တစ္ခဲနက္ေထာက္ခံမႈကို ရရွိထားၿပီးျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရ ၈၀ ရာခိုင္ ႏႈန္းေက်ာ္သည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္ျပန္သည္။

မဘသ၏ ဆရာေတာ္အခ်ိဳ႕သည္ အစိုးရကို အက်ပ္အတည္းျဖစ္ေအာင္လုပ္ျခင္းသည္ အျခားတစ္ဖက္တြင္ ဗုဒၶဘာသာျပည္သူ တို႔ကို ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဆရာေတာ္တို႔က ျပန္လည္တိုက္ခိုက္ေနျခင္းအျဖစ္ အဓိပၸာယ္ ေပၚသည္။

ယင္းကပင္ ဘာသာဝင္အခ်င္းခ်င္းအၾကား စိတ္ဝမ္းကြဲေစျခင္း ျဖစ္သည္။

လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားကို မေက်မနပ္ျဖစ္ေစသည့္ မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒေလးခုကို လည္း မဘသ တို႔၏ ေဆာ္ဩမႈျဖင့္ ေပၚေပါက္ေစခဲ့သည္။

ယခုႏွစ္ဆန္းပိုင္းက အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေနဦးကိုနီ ေလဆိပ္တြင္ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ ခံခဲ့ရမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဦးဝီရသူအပါအဝင္ ေနာက္လိုက္မ်ားက လုပ္ႀကံသူမ်ားကို သူရဲေကာင္းသဖြယ္ ေျပာဆို ေရးသားခဲ့ၾကေသးသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္လမ်ားအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစြန္းေရာက္အမ်ိဳးသားေရးအသြင္လႈပ္ရွားမႈမ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီး အခ်ိဳ႕ျဖစ္ရပ္မ်ားတြင္ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မ်ား ပါဝင္ပတ္သက္ေနရာ ယင္းကလည္း ႏိုင္ငံတကာတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၏ ပုံရိပ္ကို က်ဆင္းေစခဲ့သည္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္ကဆိုလၽွင္ မဘသ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္ တစ္ပါးျဖစ္သူ ဦးဝီရသူကို ကမၻာေက်ာ္တိုင္မ္း မဂၢဇင္းႀကီးက အၾကမ္းဖက္ ဗုဒၶဘာသာ၏ မ်က္ႏွာစာ (The Face of Buddhist Terror) ဟူ၍ မ်က္ႏွာဖုံးတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

“အမ်ိဳးဘာသာ သာမန္အားျဖင့္ ေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္တယ္ဆိုတာက ကိုယ့္ ဒီဘာသာကို တိုးတက္ေစ ခ်င္ေအာင္ လုပ္တယ္ဆိုတာကေတာ့ ရပါတယ္။ ပုံမွန္အားျဖင့္ေတာ့ေလ။ ဒါေပမဲ့ တျခားဘာသာဝင္ေတြ၊ ဘာေတြညာေတြ ထိခိုက္ေအာင္၊ တျခားဘာသာဝင္ေတြကို ပ်က္စီးေအာင္ လုပ္ၿပီးေတာ့ ဒီလိုမ်ိဳးလုပ္လို႔က မရဘူးေပါ့” ဟု ရန္ကုန္ႏိုင္ငံေရးသိပၸံေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ျဖစ္သူ ဦးျမတ္သူက ဆိုသည္။

မဘသအမည္ကို မသုံးစြဲရန္၊ ဆိုင္းဘုတ္မ်ား ျဖဳတ္သိမ္းရန္ပါရွိသည့္ မဟန၏ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို မဘသဥကၠ႒ႏွင့္ ဒုတိယဥကၠ႒ ဆရာေတာ္တို႔က တိက်စြာလိုက္နာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ခံကတိျပဳလက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ၾကသည့္အျပင္ မဘသအဖြဲ႕ဝင္ဆရာေတာ္မ်ားအား အသိေပးအေၾကာင္းၾကားေပးမည္ဟု ကတိျပဳခဲ့ၾကသည္။

ယခုမူ ဇူလိုင္လ ၁၅ ရက္ ေက်ာ္လာၿပီျဖစ္သည္။

မဘသအဖြဲ႕ဗဟိုအပါဝင္ ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ မဘသအဖြဲ႕အမ်ားစုက ဆုံးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း လိုက္နာခဲ့ၾကၿပီး မဘသဆိုင္းဘုတ္မ်ားကို ျဖဳတ္ခ်၍ အဖြဲ႕၏နာမည္သစ္ျဖစ္သည့္ ဗုဒၶဓမၼပရဟိတေဖာင္ေဒးရွင္းဆိုသည့္ ဆိုင္းဘုတ္အသစ္မ်ားႏွင့္ လဲလွယ္ခဲ့ၾကသည္။

သို႔ေသာ္ မႏၲေလးတိုင္းႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္ ဘားအံၿမိဳ႕အေျခစိုက္သည့္ မဘသတို႔က ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို ဆန္႔က်င္လ်က္ရွိၿပီး ဆိုင္းဘုတ္မ်ားကို အာဏာပိုင္တို႔မွ အတင္းဝင္ေရာက္ျဖဳတ္ခ်မည့္ေဘးမွ ကာကြယ္ရန္ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ လူပုဂၢိဳလ္အခ်ိဳ႕က ေစာင့္ၾကပ္လ်က္ရွိၾကသည္။

ဘားအံမွ မဘသအဖြဲ႕ဆိုလၽွင္ ကရင္ျပည္နယ္အေျခစိုက္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္း၏ အကူအညီကို ရယူကာ ဆိုင္းဘုတ္မ်ားကို ကာကြယ္သြားမည္ဟု တုံ႔ျပန္ေျပာဆိုထားသည္။

“ဆိုင္းဘုတ္ျဖဳတ္တဲ့ေန႔က တိုင္းျပည္ပ်က္တဲ့ေန႔လို႔ မင္းတို႔မွတ္လိုက္ပါ။ ဒီက အျမတ္တႏိုးထားတဲ့ဟာကို သူတို႔က လာဖ်က္မယ္ ဆိုေတာ့ မခံဘူးေလ။ ေအးေအးေဆးေဆးေနခ်င္ရင္ ဘာမွမလုပ္နဲ႔ေလ” ဟု ကရင္ျပည္နယ္ မဘသဥကၠ႒ဆရာေတာ္ဘဒၵႏၲ ကဝိဓဇ (ဇြဲကပင္ ဆရာေတာ္ႀကီး) က The Voice Daily သတင္းစာႏွင့္ ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းမႈတြင္ ေျဖဆိုခဲ့သည္။

မႏၲေလးအေျခစိုက္မဘသအဖြဲ႕ကလည္း မဟန၏ ေၾကညာခ်က္ကို လိုက္နာမည္မဟုတ္ေၾကာင္း အတိအလင္းေၾကညာထားသည္။

အဆိုပါေၾကညာခ်က္သည္ အစိုးရ၏ ဖိအားေပးမႈေၾကာင့္ဟု ၎တို႔က ႐ႈျမင္ကာ အစိုးရအေပၚအျပစ္ပုံခ်ထားၿပီး ယခု အႀကိမ္သည္ သည္းခံႏိုင္မႈေဘာင္ကို ေက်ာ္လြန္ခဲ့ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ NLD အစိုးရအေနႏွင့္ အာဏာကို စြန္႔လႊတ္သင့္ေၾကာင္း ဦးဝီရသူက ျပန္လည္တုံ႔ျပန္သည္။

“ဟန္ျပကေလးေတာင္မွ မျဖဳတ္ႏိုင္ဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ မဘသဆိုင္းဘုတ္နဲ႔အတူ မဘသဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္ေတြ၊ မ်ိဳးခ်စ္ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမတစ္ေတြရဲ႕ သိကၡာေတြ၊ သမာဓိေတြ ဩဇာေတြ၊ အရွိန္အဝါေတြ ဒါေတြ အားလုံးပါ သြားမွာ ျဖစ္လို႔ပါပဲ”

အဆိုပါအေျခအေနသည္ ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ သံဃာထု၏ ဥေသၽွာင္အဖြဲ႕အစည္း၏ အေနအထားကို ေမးခြန္းထုတ္ လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ မဟန၏ ဓမၼစက္ကို ေအာက္ေျခထု သံဃာေတာ္မ်ားက ဖီလာသည့္ အသြင္သဏၭာန္ျဖစ္ေနၿပီး သံဃာထု၏ ညီၫြတ္မႈ သည္လည္း အက္ေၾကာင္းထင္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေခါင္းေလာင္းထိုးသံ ျဖစ္သည္။

ယင္းသည္ မဘသႏွင့္ မဟနထိပ္တိုက္ေတြ႕ျခင္းဟု အိႏၵိယႏိုင္ငံ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕၊ ဗဟိုတိဘက္ ေလ့လာေရးတကၠသိုလ္၊ ပါဠိစာေပ ဌာန၏ ဧည့္ပါေမာကၡလည္းျဖစ္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ဓမၼဂဂၤါပါဠိ ေကာလိပ္ကို တည္ေထာင္ထားသူလည္း ျဖစ္သည့္ ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာအရွင္ ဝိစိတၱသာရ (ဓမၼဂဂၤါ) က မိန္႔ဆိုသည္။

“မဘသက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္အထင္ႀကီးလြန္းသြားေတာ့ စင္ၿပိဳင္ျဖစ္သြားတာ” ဟု ဆရာေတာ္က ဆိုသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သာသနာေရးက႑တြင္ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္မ်ားအတြင္း ရဟန္း၊ ကိုရင္မ်ား လူထြက္ႏႈန္း ျမင့္မားလာ ေနျခင္း၊ မ်ိဳးဆက္သစ္ကိုရင္ငယ္ကေလးမ်ား ရွားပါးလာေနျခင္း စသည့္ ျပႆနာမ်ား ရွိေနသည္။

ဗုဒၶသာသနာေတာ္၏ စည္ပင္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈသည္ သံဃာမ်ားအေပၚတြင္ မွီတည္ေနရာ အထက္ပါျပႆနာတို႔သည္ အႏုတ္လကၡဏာ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ သာသနာ႔ဝန္ထမ္း ရွင္ရဟန္းတို႔အေနႏွင့္ သာသနာ႔ေဘာင္တြင္ မေပ်ာ္ပိုက္ျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းမွာ ပညာေရးကိစၥသည္ ေရွ႕ဆုံးမွရွိေနၿပီး ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္လ်က္ရွိေသာ္လည္း သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ေက်ာင္းတိုက္ျပင္ပရွိ အေရးကိစၥမ်ားတြင္သာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနၾကရင္း အခ်ိန္ကုန္ေနၾကေၾကာင္း ဆရာေတာ္ ဓမၼဂဂၤါက သာသနာေတာ္အေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ယခင္ကတည္းကပင္ မိန္႔ၾကားခဲ့ဖူးသည္။

လက္ရွိအေျခအေနတြင္လည္း သံဃာေတာ္အခ်ိဳ႕အေနႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ဘာသာေရး မည္သည္က ပိုအေရးႀကီးသည္ကို ခြဲျခား မျမင္ႏိုင္ဘဲရွိေနဆဲျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။

“ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဘာသာေရး ဘယ္ဟာက အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာမသိရွာၾကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးကို ဝင္ေႏွာက္သလို ျဖစ္ေနတာ” ဟု ဆရာေတာ္ဓမၼဂဂၤါက မိန္႔ၾကားသည္။

“အဓိကကေတာ့ ကိုယ့္အလုပ္ ကိုယ္လုပ္ဖို႔ပါပဲ”

မဟန၏ ေၾကညာခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍ မႏၲေလးႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္တို႔မွ မဘသအဖြဲ႕မ်ားက မလိုက္နာျခင္းအေပၚ မဟနအဖြဲ႕၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးကို ထိခိုက္ေစႏိုင္ျခင္း တို႔ေၾကာင့္ မလႊဲမေရွာင္သာဘဲ အာဏာစက္ျဖင့္ အေရးယူေဆာင္႐ြက္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အစိုးရက သတင္းထုတ္ျပန္ထားသည္။

အာဏာစက္ျဖင့္ အေရးယူေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားကို တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ား၏ အစိုးရမ်ားမွတစ္ဆင့္ ေဆာင္႐ြက္မည္ျဖစ္ၿပီး အင္အားသုံးေျဖရွင္းမည္မဟုတ္ဘဲ အေျခအေနကို ေစာင့္ၾကည့္ေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း သာသနာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာနမွ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူမ်ားက မီဒီယာမ်ားသို႔ ေျပာဆိုထားသည္။

မဘသ (ဗဟို) ၏ ျပန္ၾကားေရးဆရာေတာ္တစ္ပါးျဖစ္သူ ေဒါက္တာအရွင္ ေသာပါက ကမူ မဘသ(ဗဟို) အေနႏွင့္ မဟန၏ ေၾကညာခ်က္ကို တိက်စြာ လိုက္နာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ခံကတိျပဳလက္မွတ္ထိုးထား ေသာ္လည္း မႏၲေလးႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္ တို႔၏ မဘသမ်ားႏွင့္ တစ္သေဘာထားတည္းရွိေနေၾကာင္း The Voice သို႔ မိန္႔ၾကားသည္။

အမည္ေျပာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မေျပာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ဆိုင္းဘုတ္ျဖဳတ္သည္ ျဖစ္ေစ၊ မျဖဳတ္သည္ျဖစ္ေစ ေရွ႕ေလၽွာက္အတူလက္တြဲ ခ်ီတက္ေနဦးမည္ဟု ဆရာေတာ္က မိန္႔သည္။

ဆရာေတာ္က ဗုဒၶဘာသာအခ်င္းခ်င္းႏွင့္ သံဃာထုအတြင္း ညီၫြတ္မႈပ်က္ျပားကာ စိတ္ဝမ္းကြဲေနသည္ ဆိုသည့္ ေျပာဆိုမႈမ်ားကိုလည္း လက္မခံေပ။ အကယ္၍ရွိခဲ့လၽွင္လည္း မဘသေၾကာင့္ မဟုတ္ဟု ဆိုသည္။

“ဘာမွ စိတ္ဝမ္းကြဲတာမရွိဘူး။ သက္သက္ေဝဖန္တာ၊ အာေခ်ာင္တဲ့သူေတြေျပာတာ၊ စိတ္ဝမ္းကြဲတယ္ ေလၽွာက္ေျပာတာ။ အခု စိတ္ဝမ္းကြဲတာ ဘယ္မွာရွိလဲ။ ေျပာျပေလ။ မင္းတို႔သိရင္ ေထာက္ျပလိုက္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ေထာက္ျပခ်င္တဲ့ သူက တို႔ကို လာေျပာျပ။ ဘယ္ေနရာမွာ စိတ္ဝမ္းကြဲသလဲ”

ဦးဝီရသူကလည္း ယခင္က ထိုသို႔ပင္ မိန္႔ဆိုဖူးသည္။ မဘသေပၚလာျခင္းေၾကာင့္ ဂိုဏ္းဂဏကြဲျပားေနသည့္ သံဃာထုသည္ တစ္မူထူးကာ ပို၍ပင္ ညီၫြတ္လာသည္ဟု ဆိုသည္။

မဘသအဖြဲ႕ကို ျပည္ေထာင္စုႀကံ႕ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီက အေထာက္အပံ့ေပးထားၿပီး အျပန္အလွန္ အားျဖင့္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲ တြင္ ယင္းပါတီကို မဲေပးရန္ မဲဆြယ္ေပးရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း မေကြးေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ဦးပါေမာကၡက ေ႐ြးေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္က ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခဲ့သည္။ ဦးပါေမာကၡသည္ ယခင္က မဘသ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ႏုတ္ထြက္ခဲ့သည့္ ဆရာေတာ္ ျဖစ္သည္။

အမွန္တကယ္တြင္လည္း ေ႐ြးေကာက္ပြဲကာလအတြင္းက မဘသအဖြဲ႕ဝင္ရဟန္းေတာ္အခ်ိဳ႕က အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ပါတီ (NLD) ကို မဲမေပးရန္ လႈံ႔ေဆာ္ခဲ့သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ အမ်ိဳးဘာသာေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္ေရးအားနည္းလြန္းသည္ဟု အရွင္ဝီရသူက ေဝဖန္ခဲ့သလို ဘုန္းေတာ္ႀကီး အခ်ိဳ႕က အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၅၉ (စ) ကို ျပင္ဆင္ရန္ အဆိုျပဳမႈကိုလည္း ဆန္႔က်င္ခဲ့သည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ေ႐ြးေကာက္ပြဲအတြက္ NLD ပါတီအေနႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ား ေ႐ြးခ်ယ္ရာတြင္ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မဟုတ္သူမ်ားကိုသာ သီးသန္႔ ေ႐ြးထုတ္ကာ ေ႐ြးေကာက္ပြဲကို ဝင္ၿပိဳင္ေစခဲ့သည္။

ယင္းမွာ မဘသတို႔၏ ရန္ကို ေရွာင္ရွားလိုျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု ပါတီထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္ ဦးဝင္းထိန္က ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခဲ့ သည္။

အဆိုပါအခ်က္သည္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ နစ္နာမႈတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ျပည္သူမ်ား၏ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ပိုင္ခြင့္ကို ထိခိုက္ေစသည္ဟု ရန္ကုန္ႏိုင္ငံေရးသိပၸံေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ ဦးျမတ္သူ က ဆိုသည္။

“ဥပမာဆိုပါစို႔ မြတ္ဆလင္ထဲက တကယ့္အရည္အခ်င္းရွိတဲ့ ဘာသာဝင္ဘာညာဆိုလို႔ရွိရင္လည္း တိုင္းျပည္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခြင့္၊ Right to Participation ေပါ့၊ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အဓိကေထာက္တိုင္ထဲက တစ္ခုေပါ့။ Right to Participation ဆိုရင္ အမ်ားႀကီး ထိခိုက္သြားတယ္”

ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားအရ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားဖြဲ႕စည္းျခင္းသည္ ျပႆနာမဟုတ္သျဖင့္ မဘသအဖြဲ႕ကို ဖ်က္သိမ္းခိုင္းသည္ထက္ ဥပေဒခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကိုသာ ထိေရာက္စြာ အေရးယူရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ရွမ္းျပည္နယ္သီေပါၿမိဳ႕နယ္မွ ျပည္သူ႕ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေဟာင္းျဖစ္သူ ဦးရဲထြန္းက ဆိုသည္။

ယင္းသို႔ အေရးယူႏိုင္ရန္အတြက္လည္း လိုအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ားကို ျပ႒ာန္းထားရန္လိုအပ္သည္ဟု ဦးရဲထြန္းက ဆိုသည္။

“အဲဒီမွာတစ္ခု ကၽြန္ေတာ္တို႔က သတိထားရမွာက ကိုယ့္ဗုဒၶဘာသာကေတာ့ ဗမာလိုေျပာၾက ဆိုၾက ေဆြးေႏြးၾကတာျဖစ္တယ္။ ဒါေတြအေပၚမွာေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္တယ္။ ၾကားတဲ့သူေတြက တိုင္ၾကားႏိုင္တယ္။ သို႔ေသာ္လည္း မြတ္ဆလင္ဘာသာ၊ အာရဗစ္၊ အာရဗီေတြ အသုံးျပဳၿပီး ေျပာတာဆိုတာေတြလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေသေသခ်ာခ်ာၾကပ္မတ္ဖို႔ေတာ့လိုတယ္။ သူတို႔ဗလီေတြထဲမွာ၊ သူတို႔ေဟာေျပာပြဲေတြထဲမွာ ဘာေတြေျပာေနသလဲဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ နားလည္တဲ့သူနည္းလို႔ ရွိရင္လည္း အသံသြင္း မွတ္တမ္းယူခိုင္းတာတို႔ ဘာတို႔ေပါ့ေနာ္။ ဒါေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔က မၽွတေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔လိုလိမ့္ မယ္”

သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရအၾကားထိပ္တိုက္ေတြ႕ဆုံမႈသည္ ၂၀၀၇ခုႏွစ္ကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသးၿပီး ေ႐ႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးဟု အမည္တြင္သည္။

ေလာင္စာဆီေဈးတက္သျဖင့္ ကုန္ေဈးႏႈန္းႀကီးျမင့္မႈ၊ ျပည္သူတို႔၏ စားဝတ္ေနေရးက်ပ္တည္းမႈတို႔အျပင္ တပ္မေတာ္အစိုးရ၏ ဖိႏွိပ္မႈတို႔ကို မခံႏိုင္၍ သိန္းႏွင့္ခ်ီသည့္ သံဃာေတာ္မ်ားက လမ္းမေပၚထြက္ခဲ့ၾကၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစီတန္းလမ္းေလၽွာက္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ထိုစဥ္က တပ္မေတာ္အစိုးရက သံဃာေတာ္မ်ားကို အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြင္းခဲ့သည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ေသနတ္ျဖင့္ ပစ္ခတ္ခံရၿပီး သံဃာေတာ္ အခ်ိဳ႕မွာ႐ိုက္ႏွက္ျခင္း၊ အၾကမ္းဖက္ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ျခင္းမ်ားကို ခံခဲ့ရသည္။

ယခုအစိုးရအေနႏွင့္လည္း မဘသႏွင့္ပတ္သက္သည့္ကိစၥကို သတိႀကီးစြာကိုင္တြယ္ေနရၿပီး မလြယ္သည့္ အေျခအေနဟု သုံးသပ္မိေၾကာင္း ဦးျမတ္သူက ဆိုသည္။

“ေတာ္ေတာ္ႀကီးကို သည္းခံၿပီးေတာ့ ကိုင္တြယ္တာကို ေတြ႕ရတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကလည္း တိုက္႐ိုက္ ကိုင္တြယ္ႏိုင္တဲ့ ယႏၲရားေပါ့ေနာ္၊ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ျဖစ္တဲ့ ျပည္ထဲေရးတို႔၊ ဘာတို႔ညာတို႔ဆို တဲ့ဟာကလည္း အစိုးရသစ္ရဲ႕ေအာက္မွာ ရွိမေနဘူး”

၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွစ၍ ေနာက္ပိုင္းတြင္ မၾကာမၾကာေပၚေပါက္ခဲ့သည့္ ပဋိပကၡမ်ား၊ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအၿပီးတြင္ အမ်ိဳးသားေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေပၚလြင္လာၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္တည္ၿငိမ္ေရးကို ထိခိုက္ေစသည့္ အေျခအေနမ်ားမွာ အစိုးရအေျပာင္းအလဲႏွင့္အတူ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။

ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေ႐ြးေကာက္ခံထားရသည့္ အစိုးရသစ္အေနႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ စီးပြားေရးအပါအဝင္ အဆိုပါ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ၿငိမ္ေရးကိုပါ ပူးတြဲကိုင္တြယ္ေနရသည္။

ယခုႏွစ္အတြင္း ရခိုင္အေရးသည္လည္း တစ္ေက်ာ့ျပန္လာသည္။

အဆိုပါ အေျခအေနမ်ားၾကားထဲမွ မဘသအေရးကိုလည္း အစိုးရက ကိုင္တြယ္ေနရျခင္းေၾကာင့္ အစိုးရ အေနႏွင့္ အျခားအေရးကိစၥမ်ားကို အာ႐ုံျပည့္မစိုက္ႏိုင္။ သခြပ္ပင္ကမီးတက်ည္က်ည္ျဖစ္ေနသည့္ ႏိုင္ငံ အေနႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလမ္းေၾကာင္းကို ေျဖာင့္တန္းစြာ သြားႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ လက္ရွိအေနအထားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမႈျဖစ္စဥ္၏ လမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္သာ ရွိေနေသးသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ ရက္ပိုင္းက ကုလသမဂၢလူ႕အဖြဲ႕စည္းႀကီး၏ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာလူ႕အခြင့္အေရးကိုယ္စားလွယ္ မစၥယန္ဟီလီသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္အဆိုပါသတင္းသည္ မီဒီယာမ်ားေပၚတြင္ မဘသတို႔ ဆိုင္းဘုတ္ျဖဳတ္၊ မျဖဳတ္သည့္ အေရးေလာက္ မထင္ေပၚခဲ့ေပ။

ျမန္မာ့စီးပြားေရး နာလန္ျပန္ထရန္ လိုေနသည့္သတင္းမွာ မထင္ေပၚခဲ့ေပ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုင္ရာေဆြးေႏြးပြဲမ်ား သတင္းမွာ ေမွးမွိန္ေနသည္။ ကုန္ေဈးႏႈန္းဖိအားဒဏ္ခံေနရေသာ လူထုသတင္းကို ေက်ာ္သြားခဲ့သည္။ အစိုးရအေနႏွင့္လည္း အေရးပါေသာအေရးအရာမ်ားတြင္ အျပည့္အာ႐ုံမစိုက္ႏိုင္။

ယင္းကပင္ ႏိုင္ငံအတြက္ နစ္နာမႈျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသားတို႔အတြက္ နစ္နာမႈျဖစ္သည္။

“ေနာက္ၿပီးေတာ့ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈကာလမွာလည္း ဘာပဲေျပာေျပာ အစိုးရသစ္ကလည္း စီးပြားေရးေတြ၊ ဘာေတြ အာ႐ုံစိုက္ရမယ့္ဟာမွာ ဒီဟာက အမ်ားႀကီး စဥ္းစားစရာေတြ ျဖစ္ေနတယ္ေပါ့။ အဲဒီေတာ့ အမ်ားႀကီး ထိခိုက္မႈကေတာ့ ရွိတာေပါ့” ဟု ဦးျမတ္သူက ဆိုသည္။

ဗုဒၶဘာသာအမ်ားစုေနထိုင္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သံဃာဆိုသည္မွာ အထြတ္အျမတ္ရတနာတစ္ပါးျဖစ္ အစဥ္အဆက္ လက္ခံ ယုံၾကည္ခဲ့ၾကၿပီး ဗုဒၶဘာသာျပည္သူတို႔အေပၚတြင္ အရိပ္ႏွယ္လႊမ္းမိုးေနပါသည္။

အဆိုပါ ရတနာတို႔ ၿပိဳကြဲလၽွင္ အရိပ္လည္း ေပ်ာက္ပါလိမ့္မည္။

ျပည္တြင္းတြင္ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္းခ် သမိုင္းထဲ ပတ္လည္႐ိုက္ေနရျခင္းက အဘက္ဘက္က ခၽြတ္ၿခဳံက်ေနေသာ ျမန္မာျပည္မွာ ႏူရာဝဲစြဲမည့္ကိန္း။

ျပည္တြင္းျပည္ပ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို ေအးခ်မ္းစြာထမ္းေဆာင္ေနသည့္ သက္ေတာ္ ၈၃ ႏွစ္အ႐ြယ္ ဖားေအာက္ေတာရ ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲအာစိဏၰက သံဃာေတာ္မ်ားထံသို႔ ရည္ၫႊန္းသည့္ ၎၏ ေမတၱာရပ္ခံေတာင္းပန္လႊာတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္း အဆုံးသတ္ထားသည္။

“တပည့္ေတာ္အေနျဖင့္ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုမၽွ ဒုကၡမေရာက္ေစလိုပါဘုရား ။ ဒုကၡေရာက္သည့္ သတင္းကိုလည္း မျမင္လို၊ မၾကားလိုပါဘုရား”

ေအာင္မ်ိဳးထက္

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *